• säker

    Myrtenkrona?

    Ska du ha eller hade du myrtenkrona på ditt bröllop? VISA BILDER! 

    Jag ska ha myrtenkrona och börjar undra lite hur det kan se ut (frisyrmässigt med slöja och allt). Litet i-landsproblem med huruvida slöjan skall sättas vid kronan eller längre ner i nacken. 

     Jag är tacksam för allt hjälp! :) 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-10 09:43
    Nu är jag lyckligt gift och för dig som funderar på att ha myrtenkrona, men inte vet hur det kan se ut; Fråga mig om du vill ha bilder på min frisyr :)

    Jag hade jättesvårt att få tag på bilder. Oftast var det gamla fotografier där slöjan var fäst i kronan och stod ut över hela håret, eller någon där kronan ser ut som en enda stor buske. Jag var lite orolig över hur det kunde se ut, men nu kan jag uppdatera med att det blev så fantastiskt vackert. (Enligt min åsikt). Hoppas du väljer myrtenkrona! Det är en gammal och fin svensk tradition :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-10 09:43
    Nu är jag lyckligt gift och för dig som funderar på att ha myrtenkrona, men inte vet hur det kan se ut; Fråga mig om du vill ha bilder på min frisyr :)

    Jag hade jättesvårt att få tag på bilder. Oftast var det gamla fotografier där slöjan var fäst i kronan och stod ut över hela håret, eller någon där kronan ser ut som en enda stor buske. Jag var lite orolig över hur det kunde se ut, men nu kan jag uppdatera med att det blev så fantastiskt vackert. (Enligt min åsikt). Hoppas du väljer myrtenkrona! Det är en gammal och fin svensk tradition :)

  • Svar på tråden Myrtenkrona?
  • Chicita

    Jag hade det inte... men jag tror inte att det är just att det är en myrtenkrona som är "problemet". Utan det är vilken modell du ska ha på den.
    Den går ju att göra hög och smal (typ sagornas prinsesskronor) eller låg och vid, som en kung/drottningkrona.
    Och det är väl det som spelar in mest i kombination med din frisyr.
    Är det inte enklast att välja hur du fäster slöjan på bröllopsdagen och bara koncentrera dig på att hitta en frisyr som du gillar? Glad 
    Det enklaste måste ju vara en relativt låg knut så att man kan välja att sätta slöjan både över och under beroende på vad som känns bäst när allt annat är på plats Flört

    (exempel på låg och bred krona)


    Exempel på hög och smal
     

  • Kala

    Jag hade också gärna sett bild. Funderar själv på brudkrona (fast utan myrten då) men det är svårt att hitta bilder som inte är från typ 1800-tal. Jag har inte behörighet att se bilderna i ditt galleri. Du kan inte lägga upp en här i tråden då? Tack!

  • säker

    Hej! Så roligt med respons! Jag försöker ladda upp, men det är lite knivigt! Jag ger det några försök och går det inte, så får de mailas till den som vill ha! {#emotions_dlg.flower}

  • säker

    Jag har ett flertal till, men de är tagna av fotografen och är därmed stora. Det tar oerhörd tid att ladda upp. Dessa två ovanför är sådana som fotografens fru tagit med sin iphone och sedan lagt upp på instagram #oscarhjärtapaula

    Sen har vår fotograf sagt att han kommer lägga upp lite bilder på sin hemsida. creativejohan.com/
    Dock är det inte gjort ännu.

    =)  

  • Kala

    Oj va fint! Du är verkligen supervacker på bilderna. Som sagt, jag är sugen på brudkrona (ej myrten) och med dina fina bilder tror jag att jag slagit spiken i kistan. Brudkrona it is! Vad roligt att du hade sölja också! Jag var lite rädd för att det skulle kännas "för mycket" med både krona och slöja men det var ju superfint på dig. Jag är dock ännu osäker på hur min klänning kommer se ut så vi få se om det passar med slöja till klänningen men kombon brudkrona + slöja funkar ju ypperligt ser jag. Stort tack för bilderna och inspirationen!

  • säker

    Åh! Tack Kala! {#emotions_dlg.flower}

    Ja, satsa på en krona! Det är inte så ofta man gifter sig och inte heller så ofta som man kan gå "all in". Min faster sa "När du ändå ska gifta dig, så kör allt! Ha handskar också!" Sedan tycker jag att har du krona, så ha du slöja. Det blir en elegant helhet. Jag tror det är mer vanligt att ha en slöja som är kort när bär krona, men jag hade en lång slöja i tyll. 

    Anledningen till att jag hade myrtenkrona är för att just den där kronan har min mamma haft, min faster, min farmor, min farmors mor och systrar o.s.v. Det är en fin släkttradition och jag vill föra den vidare. Tiaror i all ära, men jag tycker att kronan förtjänar en stor hyllning! Det är så vackert! Jag kände mig mer som en prinsessa i kronan än vad jag hade gjort i en tiara! 

Svar på tråden Myrtenkrona?