• iser

En månad på oss att fixa från och med nu... Uppsala

Ringde till kyrkan nyss och bokade in dop och bröllop och fick en tid den 4 maj. Vi tänkte att vi bjuder in till dop och sen går vi in till bröllopsmarch och gifter oss och döper sonen.

De som blir inbjudna är familjen och närmsta släktingar. Dvs 14 vuxna & 4 barn samt 12 vänner med respektive och deras barn. 

Nu till mina frågor:

Cermonin kommer starta vara slut 17:00. Vi hade tänkt att bjuda familjen och närmsta släktingar på trerätters hemma i lägenheten och bjuda vännerna och deras respektive på dopkaffe och champange direkt efteråt i församlingsgården. Kanske snittar? Låter det bra? Eller borde man bjuda alla på mat? Det är ju ingen direkt bröllopsfest vi tänkt oss utan mer fira dopet.

Eftersom man kanske bara gifter sig en gång vill jag ha en bröllopsklänning på mig. Sambon snygga byxor och vit skjorta. jag skulle vilja ha någon lite Downton-abbey inspirerad och min 5 åriga systerdotters högsta önskan är att vara brudtärna. Är det lite fånigt när man kör överaskningsbröllop?

Vad mer behöver man tänka på?

• Svar på tråden En månad på oss att fixa från och med nu... Uppsala
  • annapia

Underbart med överraskningsbröllop. Då det är sent på em skulle jag bjudit alla på mat efter, antingen hemma eller i församlingsgården. Det blir så nära mellan kaffekalas och middag annars Jag skulle bjudit på champagne och en festlig buffé från catering för att göra det enkelt, sedan två tårtor, en doptårta och en bröllopstårta. Det som är det bästa med överraskningsbröllop är att ingen har någon förväntning.

Självklart ska du ha en bröllopsklänning och en femårig "prinsessa" blir verkligen pricken över i. Lycka till!!!

• iser

Tack annapia för ditt svar. Jag tror på ditt förslag. Just maten och fikat är mitt största bekymmer just nu. När vi pratade lite löst om det jag och min sämre hälft så tänkte vi en cermoni som slutade typ vid 12 men eftersom det blir så sent så är nog mat till alla det bästa. Men det jag inte riktigt känner för är att duka upp och alla stelt sitter och äter skyldigt på sina platser. Men mycket plockmat, champange, vin, öl och kaffe, saft och tårta kanske kan vara något. Och de som vill förlja med hem till oss på fortsatt fest kan göra det.  Vi bor väldigt nära kyrkan och församlingsgården.Vi kommer ha församlingsgården till 20.00. Låter det ok?

• FrökenMäkelä

Är det ett överraskningsbröllop eller ni bara "passar på" i samband med dopet?

För är det överraskningsbröllop så kanske ni ska fundera på att ha vigslen först och sen dopet..

Vi var bjuda för många år sedan till ett dop och när alla skulle resa sig för att gå ut så stopp prästen oss och bad alla gäster sitta kvar. Alla undra varför men man visste ju att det var något på gång varför skulle man annars sitta kvar, så överraskningen försvann ju del där.

• annapia

Tror att det blir utmärkt. Ta buffén med efterföljande kaffe och tårta i församlingsgården och sedan kan ni ha lite fortsatt mingel hemma hos er med champagnedrink och lite lyxigt tilltugg som jordgubbar och andra frukter doppade i choklad, ingen direkt mat då alla säkert är mätta utan lite att umgås kring helt enkelt.

Ett hett tips är att kosta på sig fullservice med catering så ni kan njuta av dagen utan att behöva fixa med maten. Har du hittat någon klänning?

• iser
    FrökenMäkelä skrev 2013-04-05 18:16:37 följande:

Är det ett överraskningsbröllop eller ni bara "passar på" i samband med dopet?

För är det överraskningsbröllop så kanske ni ska fundera på att ha vigslen först och sen dopet..

Vi var bjuda för många år sedan till ett dop och när alla skulle resa sig för att gå ut så stopp prästen oss och bad alla gäster sitta kvar. Alla undra varför men man visste ju att det var något på gång varför skulle man annars sitta kvar, så överraskningen försvann ju del där.

Lite både och tror jag. Men jag tänker mig att min sambno står med sonen vid altaret och prästen säger något i typ med "vi har samlats alla här i dag för att..." sen bröllopsmarch och jag tågar in i min bröllopsskud. 
  • iser
    annapia skrev 2013-04-05 19:16:06 följande:

Tror att det blir utmärkt. Ta buffén med efterföljande kaffe och tårta i församlingsgården och sedan kan ni ha lite fortsatt mingel hemma hos er med champagnedrink och lite lyxigt tilltugg som jordgubbar och andra frukter doppade i choklad, ingen direkt mat då alla säkert är mätta utan lite att umgås kring helt enkelt.

Ett hett tips är att kosta på sig fullservice med catering så ni kan njuta av dagen utan att behöva fixa med maten. Har du hittat någon klänning?

Låter kanon! Nej, ingen klänning och inga ringar :/ Min syster har en kompis som skilde sig typ två månader efter hennes bröllop **(bruden ville) och hon hade en "over the top" brudklänning som min syster funderar på att fråga om jag får hyra. Annars så planerar jag att gå runt i morgon och kolla. Men hur ska man hinna fixa håret? Klännngen kan man ju ta på sig innan cermonin i kyrkan....
  • iser
    Sörön10 skrev 2013-04-05 19:56:09 följande:
    Om man vill kan man ju boka en frisör som kommer hem och fixar håret om man vill! Kanske bra att boka redan nu isf!
    Hemma hos oss komme hela hiet (min familj) vara innan cermonin och om jag skulle vara borta för länge så kommer det misstänkas. beronede på kläninng så jan jag nog fixa det.
  • iser

Nu har jag fixat en klänning men den ska sys in lite i livet. Inte alls vad jag tänkt mig. Bye Bye downton abbey. Hej 60 tal. Jag vet inte varför jag inte kan lägga upp bild. Är det månne pga att jag är ny medlem? Sen har jag beslutat mig att anlita min frisör för en fin uppsättning. Vi ska ta min gammelmormors gamla guldringar och anpassa efter våra fingrar :)

• iser

Å tack för tipset. Idag var jag och lämnade in klänningen för om sömnad. Det visar sig kunna bli ett dyrt kalas pga att den är i spets samt är gammal. Där hade de en superfin downtonabbey klänning som jag provade och blev kär i... Försöker intala mig att man bara gifter sig en gång.

• iser

Nu blev bilden stor. Detta var klänningen jag funderade på från början. Livet behöver sys in.

• iser

Sörön:Tackar. Det är ett loppisfynd för 50 kr.  Till den finns en spetsbolero men den ser bara konstig ut på enligt mig. Nu har jag iallafall bestämt mig för att ha den och lämnat in den till skräddare för att sy in den i livet. Det kommer kosta 1000kr pga de gamla spetsarna. Men men.

Idag fixade vi ringar också. Jag kommer ha min gammemormors förlovningsring och min mormors vigselring och min sambo kommer ha min gammelmorfars. De ska dock förminskas lite. Skor med t-sleif från Ellos har jag beställt för 250 kr.

Det dyraste och det som jag är mest nöjd över är underkläderna som är så fina. Synd att man inte kan gifta sig i bara underkläderna. Lite äldre stuk och en gördel som täcker min postgravida huddallermage och en skitsnygg matchande amningsbh!. Tyvärr kommer det inte att bli fler barn gjorda på bröllopsnatten då vi kommer ha gäster som sover över men jag får dra på mig strassen på midsommar också så jag får valuta för pengarna ;-P

Sen har jag bokat min frisör till bröllopsdagen också.

Sorry att jag spammar med info men eftersom bröllopet är hemligt så vill jag skrika ut mina wiiiiiiiii-känslor någonstans...

Svar på tråden En månad på oss att fixa från och med nu... Uppsala