• Pippilångstump

    Får man gifta sig för andra gången i en katolsk kyrka?

    Både min blivande man och jag har varit gifta och således skilda. Nu när vi ska gifta oss med varandra så undrar vi om det är ändrat i den katolska kyrkan i Sverige så vi kan gifta oss där.

    Jag tillhör den svenska kyrkan och han är inte svensk och tillhör den katolska.

    Någon som vet det senaste gällande att gifta om sig i den katolska kyrkan? 

  • Svar på tråden Får man gifta sig för andra gången i en katolsk kyrka?
  • idak86

    är han svensk medborgare?   Katoliker är generellt inte så förtjusta i skillmässor,men redogör med kyrkan innan.  

  • Mariaa

    Katolska kyrkan är inte så pigga på att viga en katolik och en icke katolik. Min syster och hennes blivande fick söka sig till Svenska kyrka. Hoppas att ni får det lättare!

  • Kaffegrus

    Min pappas fru är katolik, och pappa är gift sedan tidigare. Det skulle gå bra att gifta sig i en katolsk kyrka om han annulerade sitt tidigare äktenskap (vet inte vad detta innebär då dem redan var skilda). Detta kräver dock att man måste skicka ett intyg till sin tidigare partner som den måste underteckna för att gå med på annuleringen. 

  • Principisessan

    Fast det är väl väldigt ovanligt med annullerade äktenskap i Sverige? Jag trodde inte man gjorde det alls knappt utan att det skulle vara väldigt särskilda skäl i så fall.

  • Pippilångstump

    Hmm, trist för då är det ju den katolska kyrkan som förlorar på det. Vår dotter skulle döpas samtidigt och då blir hon medlem i den svenska kyrkan ist för katolik.

    Att min exman skulle skriva på något papper om annulerat äktenskap tvivlar jag starkt på. Hans exfru hade dock gjort det.

    Får väl försöka ringa en katolsk kyrka och fråga också. 

  • Kaffegrus
    majjja skrev 2013-04-04 08:11:25 följande:
    Fast det är väl väldigt ovanligt med annullerade äktenskap i Sverige? Jag trodde inte man gjorde det alls knappt utan att det skulle vara väldigt särskilda skäl i så fall.
    Nej, jag hade aldrig ens hört om det före de gjorde det. Vet inte vad för skäl som behövs i vanliga fall, men kyrkan krävde det av dem för att de skulle kunna ingå äktenskap.

    Det hela var iofs en rörig historia. Kan vara att det var den katolska kyrkan i Filipinerna som krävde detta. Vågar inte säga säkert.
  • Kroatien2013

    Nej. Har släktingar som fick ställa in bröllopet en vecka innan, då det kom fram att mannen varit gift innan, trots att det var kvinnan som var katolik.

  • Pippilångstump
    Kroatien2013 skrev 2013-04-04 12:12:39 följande:
    Nej. Har släktingar som fick ställa in bröllopet en vecka innan, då det kom fram att mannen varit gift innan, trots att det var kvinnan som var katolik.
    nyligen och i sverige?

    Och nej, han är inte svensk medborgare. 
Svar på tråden Får man gifta sig för andra gången i en katolsk kyrka?