• evaeng­80
    Äldre 2 Apr 16:00
    2699 visningar
    11 svar
    11
    2699

    Hur mycket ska man köpa??

    Vi gifter oss om knappt 3 veckor! Till helgen kör vi till Tyskland för att handla all alkohol. Vi blir mellan 60-70 pers, bara vuxna. Tror dem flesta kommer dricka, kanske ngn enstaka som kör. Det är ett flertal törstiga gäster som kommer, så jag tycker att det är så himla svårt att veta hur mkt man ska köpa!!? Någon som ska ha eller som haft lika många gäster? Festen börjar kl. 18, vi kommer bjuda på smörgåstårta, och sedan bröllopstårta och snacks.

  • Svar på tråden Hur mycket ska man köpa??
  • Äldre 2 Apr 18:26
    #1

    Åhhh det är såå kul att åka ner dit. Gjorde det själv förra våren.
    Vi hade inte dock lika många gäster som ni.
    ca 35 vuxna.
    Vi hade att skåla i efter ceremonin ....då köpte vi ca 12 flaskor+2 flaskor alkoholfritt. (ett glas var) Det blev 4 flaskor kvar.
    Vi hade buffé som mat
    Sen hade vi både rött och vitt vin, cider och läsk samt öl (stark och lätt) till maten. 
    Räknade inte med att det skulle bli ett "festa" bröllop utan 1-2 glas per person.

    Jag tänker på dina törstiga gäster...kanske räkna med 1 flaska till dom var..och övriga inte lika mycket.
    Det brukar gå mellan 3-4 glas per flaska.
    Om minnet inte sviker mig så klarade vi oss med 10 flaskor av varje (vin)
    2 flak cider och 2 flak öl.
    Det blev till och med över.

    Något som vi dock inte räknade med att ta slut det var avec.
    Det gick åt mer än vi trodde.
    Whiskey
    Konjak
    Hade även ett jättegott dessertvin.

    Hoppas jag inte rört till det för mycket nu.....

    Lycka till och ha en trevlig tur i Tyskland samt kör försiktigt.
     

  • Äldre 2 Apr 19:59
    #2

    Så himla svårt det där:)

    Vi kommer ha ca 60 matgäster och sedan ansluter kanske 10-20 till festen. Alla kommer väl dock inte att dricka alkohol.

    Min sambo ska köpa 30 flak öl:) Han vill vara på den säkra sidan:)

    Sedan har vi köpt 2 flaskor vodka, tre whiskey och två gin än så länge

    Kvar att köpa: baileys och vin (har ej planerat antal än)

  • Äldre 2 Apr 20:04
    #3
    ajmb skrev 2013-04-02 18:26:17 följande:
    Något som vi dock inte räknade med att ta slut det var avec.
    Det gick åt mer än vi trodde.
    Whiskey
    Konjak
    Hade även ett jättegott dessertvin.

    Hoppas jag inte rört till det för mycket nu.....

    Lycka till och ha en trevlig tur i Tyskland samt kör försiktigt.
    Hur många flaskor hade ni av dessa....verkar som det var populärt så kanske bäst att köpa på sig lite extra då!
  • Pillan
    Äldre 2 Apr 20:51
    #4

    Vi handlade också i Tyskland. Planerar bröllop för 75 gäster, de flesta kommer att dricka och en del kompisar dricker vanligen på rätt bra. Jag har läst en del här på forumet att folk brukar få över men min sambo var rädd att vi skulle köpa för lite så jag tror vi har god marginal. Kan skriva vad vi köpt i alkohol: 20 flaskor bubbel, 10 flak öl, 3 flak cider, 12 boxar rött vin, 2 boxar vitt vin, 2 liter whisky, 1 liter malibu, 0,7 liter rom. Till Barbordet har vi köpt 1 liter gin, 2 liter rom och 1 liter wodka. Men vi räknar som sagt att det blir över (framförallt av spriten men det blev så mycket för att vi ville ha olika sorter)

  • evaeng­80
    Äldre 2 Apr 21:00
    #5

    LinneaR skrev 2013-04-02 19:59:45 följande:Så himla svårt det där:)Vi kommer ha ca 60 matgäster och sedan ansluter kanske 10-20 till festen. Alla kommer väl dock inte att dricka alkohol.Min sambo ska köpa 30 flak öl:) Han vill vara på den säkra sidan:) Sedan har vi köpt 2 flaskor vodka, tre whiskey och två gin än så längeKvar att köpa: baileys och vin (har ej planerat antal än)Samma här - 30 flak öl säger sambon med   Sen blir det några flak med cider med, vin rött och vitt, Klarar ni er på 2 flaskor vodka? Jag tycker det är jättesvårt att veta hur mkr man ska köpa!!  

  • Äldre 2 Apr 21:07
    #6
    evaeng80 skrev 2013-04-02 21:00:17 följande:
    Samma här - 30 flak öl säger sambon med   Sen blir det några flak med cider med, vin rött och vitt, Klarar ni er på 2 flaskor vodka? Jag tycker det är jättesvårt att veta hur mkr man ska köpa!!  
    Skönt att någon annan också ska köpa 30 flak öl:) Jag tycker det låter lite i överkant, men min sambo står på sig och nu har han redan fixat från en kompis som åker till Tyskland.

    Cider skulle jag gärna vilja ha nu när jag tänker efter...

    Känner jag min sambo (och mig med för den delen) tror jag att vi kanske köper någon mer vodkaflaska:) Bättre att ha för mycket än för lite och vi hoppas att vi ska få till en fest med dans och mingel och självklart behöver man inte dricka, men det är kul om det finns tillräcligt för de som vill festa till det lite.

    Jättesvårt att planera är det i alla fall!
  • evaeng­80
    Äldre 2 Apr 22:22
    #7

    Nu har vi dragit ner till 25 flak öl  Och 8 flak cider, 2 flak av varje - 4 olika sorter. 2 gin, 3 rom, 3 olika smaksatt vodka, 1 xante, 1 dooleys (1,5 liter) 1 tequila rose, några flaskor billig vodka och 3 bols i olika smaker att göra drinkar med. 20 flaskor jordgubbschampagne och så 3 flaskor whiskey.Sen har vi vinet kvar,svårt!!!        LinneaR skrev 2013-04-02 21:07:13 följande: evaeng80 skrev 2013-04-02 21:00:17 följande: Samma här - 30 flak öl säger sambon med   Sen blir det några flak med cider med, vin rött och vitt, Klarar ni er på 2 flaskor vodka? Jag tycker det är jättesvårt att veta hur mkr man ska köpa!!   Skönt att någon annan också ska köpa 30 flak öl:) Jag tycker det låter lite i överkant, men min sambo står på sig och nu har han redan fixat från en kompis som åker till Tyskland. Cider skulle jag gärna vilja ha nu när jag tänker efter...Känner jag min sambo (och mig med för den delen) tror jag att vi kanske köper någon mer vodkaflaska:) Bättre att ha för mycket än för lite och vi hoppas att vi ska få till en fest med dans och mingel och självklart behöver man inte dricka, men det är kul om det finns tillräcligt för de som vill festa till det lite. Jättesvårt att planera är det i alla fall!

  • Äldre 3 Apr 11:04
    #8
    LinneaR skrev 2013-04-02 20:04:45 följande:
    Hur många flaskor hade ni av dessa....verkar som det var populärt så kanske bäst att köpa på sig lite extra då!
    Hej Linnea R. Tyvärr inte tillräckligt...hahahh lol.

    Tror att vi hade 2 flaskor var. Som jag skrev innan tänkte ju bara ha avec och det betyder ju ca 1dl/person till kaffet...just det vi hade nog Baileys också. Den var inte lika populär som det andra.
    Bättre att ta mer än för lite.
    Vi bjöd på något som heter Xanté....jag som inte gillar starkdricka så var detta något helt annat.
    Jättegott ...tyvärr så tyckte ju gästerna det med Flört

    Så summan var det 2 flaskor av..av det jag kommer ihåg. Minnet sviker ibland och detta har jag inte riktigt dokumenterat ;)
    Whiskey  (1l flaskor)
    Xanté  (1l flaskor)
    Baileys (största stl)
    8 små flaskor dessertvin.(Chateau du Juge, Cadillac) Franskt.

    Ps Glöm inte is!!!

    Ha en trevlig resa.

     
  • Äldre 3 Apr 18:25
    #9
    ajmb skrev 2013-04-03 11:04:35 följande:
    Hej Linnea R. Tyvärr inte tillräckligt...hahahh lol.

    Tror att vi hade 2 flaskor var. Som jag skrev innan tänkte ju bara ha avec och det betyder ju ca 1dl/person till kaffet...just det vi hade nog Baileys också. Den var inte lika populär som det andra.
    Bättre att ta mer än för lite.
    Vi bjöd på något som heter Xanté....jag som inte gillar starkdricka så var detta något helt annat.
    Jättegott ...tyvärr så tyckte ju gästerna det med Flört

    Så summan var det 2 flaskor av..av det jag kommer ihåg. Minnet sviker ibland och detta har jag inte riktigt dokumenterat ;)
    Whiskey  (1l flaskor)
    Xanté  (1l flaskor)
    Baileys (största stl)
    8 små flaskor dessertvin.(Chateau du Juge, Cadillac) Franskt.

    Ps Glöm inte is!!!

    Ha en trevlig resa.

     
    Tack!

    Is var ett bra tips...lätt att glömma!
  • Äldre 3 Apr 18:27
    #10
    evaeng80 skrev 2013-04-02 22:22:35 följande:
    Nu har vi dragit ner till 25 flak öl  Och 8 flak cider, 2 flak av varje - 4 olika sorter. 2 gin, 3 rom, 3 olika smaksatt vodka, 1 xante, 1 dooleys (1,5 liter) 1 tequila rose, några flaskor billig vodka och 3 bols i olika smaker att göra drinkar med. 20 flaskor jordgubbschampagne och så 3 flaskor whiskey.Sen har vi vinet kvar,svårt!!!        LinneaR skrev 2013-04-02 21:07:13 följande: evaeng80 skrev 2013-04-02 21:00:17 följande: Samma här - 30 flak öl säger sambon med   Sen blir det några flak med cider med, vin rött och vitt, Klarar ni er på 2 flaskor vodka? Jag tycker det är jättesvårt att veta hur mkr man ska köpa!!   Skönt att någon annan också ska köpa 30 flak öl:) Jag tycker det låter lite i överkant, men min sambo står på sig och nu har han redan fixat från en kompis som åker till Tyskland. Cider skulle jag gärna vilja ha nu när jag tänker efter...Känner jag min sambo (och mig med för den delen) tror jag att vi kanske köper någon mer vodkaflaska:) Bättre att ha för mycket än för lite och vi hoppas att vi ska få till en fest med dans och mingel och självklart behöver man inte dricka, men det är kul om det finns tillräcligt för de som vill festa till det lite. Jättesvårt att planera är det i alla fall!
    Låter som en bra planering! Jag glömde att vi även kommer ha bubbel...vet dock inte hur många flaskor det blir för en kompis till min mamma skulle fixa det.

    Kul att komma iväg på en Tysklandsreda!
    Trevlig resa!
  • Äldre 4 Apr 09:55
    #11

    Is brukar finnas i de flesta affärer att köpa. Så slipper du stå själv med det.
    Eller de som säljer fisk....fast vet ju inte om den lär lukta fisk.
    Kolla med Mc Donalds. Det gjorde vi.
    Fick en svart plastsäck halvfylld för 100 kr tror jag det var. 

Svar på tråden Hur mycket ska man köpa??