• Bamsem­ums
    Äldre 1 Apr 22:39
    2141 visningar
    5 svar
    5
    2141

    Första bråket om bröllopet (Bridezilla?!)

    Då har jag och min m2b haft vårat första bråk/tjaffs om bröllopet som kommer att bli sommaren 2014.Vi vill ha varm mat då ingen av oss tycker om kall mat. Vi ska bjuda 65 personer på förrätt, varmrätt, tårta och kaffe (inkl. dryck). Våra gäster ska vara gäster så vi vill inte be dom att hjälpa till med maten, så vi har tänkt oss en cateringfirma som har bra rykte i orten som vi ska gifta oss på.Förrätten kommer att stå framme på bordet när vi anländer från vigseln, varmrätten och tårta blir buffé. Maten är det som drar iväg på kostnaden, och vi vill ha några som plockar fram och diskar efter maten och då tillkommer en personalkostnad på 300kr/timme och person. Cateringfirman säger att de kommer att behöva tre personer och max 5 timmar. Det blir 4500 för bara personalen.Vi försöker komma på hur vi ska kunna dra ner på mat och serveringskostnaderna. Maten vill vi inte laga själva och vi vill ha varm mat. Vi vill att gästerna på vårat bröllop ska vara gäster och inte behöva springa från bordet för att diska och plocka med maten.Då kom min m2b med förslaget att köpa plast tallrikar och bestick?! Vilket jag tycker är helt idiotiskt! Enligt mig kommer vi inte spara på det. Bestick, tallrikar, glas osv finns i festlokalen att använda! Och vi kommer fortfarande att behöva personer som plockar undan och ställer fram! Jag blev så frustrerad att jag fick lägga på telefonen med honom, han förstod inte att vi inte kommer att tjäna på det!     Vad är eran åsikt och har ni något tips eller råd?  

  • Svar på tråden Första bråket om bröllopet (Bridezilla?!)
  • Bamsem­ums
    Äldre 1 Apr 22:41
    #1

    Varför blev det inga radbrytningar?

  • Äldre 1 Apr 22:50
    #2

    Kolla med släkt o vänner om någon av deras bekanta eller barn vill servera tex? Klasskompisar till tonåringar i släkten tex?

  • Äldre 1 Apr 22:52
    #3

    Förstår :) Jag kollade upp det där med platsmuggar etc (till mingel) och konstaterade att det var banne mig billigare att köpa glas och sådnat på IKEA. Så mitt förslag är att:
    1.) Visa hur dyrt det blir om ni skulle ha det.
    2.) Argumentera att det är bortkastade pengar eftersom att det redan finns att tillgå sådant i lokalen.... 
    3.) Har ni inte några i den "yttre" bekantskapskretsen som kan ex. diska? Då kan cateringpersonalen vara de som serverar och de andra, som ni inte är närmast er, diska? Det finns säkert glada studenter som vill tjäna extra. 

  • Äldre 1 Apr 22:59
    #4

    Ni kanske kan anlita några gymnasieelever från en restaurang-utbildning i er kommun? Jag tycker att plastbestick och sånt drar ner intrycket väldigt mkt, ungefär som kall mat kan göra. Hitta några ungdomar att hjälpa till med disken men lämna firandet med maten till proffsen.
    Lycka till!!

  • Bamsem­ums
    Äldre 2 Apr 10:29
    #5

    Vi redda ut allt igår och kanske till och med kom på ett alternativ med billigare och bra mat som skulle spara oss nästan 10000!Tack för alla era svar :) 

Svar på tråden Första bråket om bröllopet (Bridezilla?!)