• Äldre 29 Mar 17:52
    2299 visningar
    7 svar
    7
    2299

    Kontaktar man prästen?

    Dum fråga men ändå!

    Vi har nu fått veta vem det är som kommer viga oss och jag undrar bara är det vi som kontaktar prästen för vigselmötet eller kontakar vederbörande oss?

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Kontaktar man prästen?
  • trixie­71
    Äldre 29 Mar 18:03
    #1

    Finns inga dumma frågor :)

    Jag mailade församlingen och ställde ungefär samma fråga, vilket resulterade i att prästen ringde upp oss och bokade en tid.
    Jag ville helt enkelt inte vänta hur länge som helst o riskera att mötet skulle bli inklämt i sista stund, känns jätteskönt att det är gjort trots att vi har 8 veckor kvar :)

  • Äldre 29 Mar 18:05
    #2

    Det är nog väldigt olika. Jag har förstått det som att prästen ofta hör av sig. Men i vårt fall ringde vi får präst för en vecka sedan, då det bara var två veckor kvar till själva bröllopet. Och vi kände att hon kan säkert sin grej, men vi har aldrig gift oss innan och har knappt varit på bröllop, så vi ville träffa henne och gå igenom uppläget. Så känner man att man vill träffas, är det bara att slå en signal...

  • Äldre 29 Mar 18:07
    #3

    När jag bokade vår vigseltid frågade jag om detta o då skulle prästen höra av sig lite innan vigseln. I förrgår ringde hon och om två veckor kommer vi att träffa henne och då kommer det att vara ca en månad kvar till bröllopet.

  • Äldre 29 Mar 19:00
    #4

    Prästen ska höra av sig. Det ingår liksom i dennes jobb.
    Men det är lite olika hur dom jobbar.
    Vissa vill göra det i god tid och andra tycker att man väl kan ta en snabbträff någon dag innan bara.

    Om ni känner att det dröjer för länge, så hör av er till er församling och be att få boka ett möte. 

  • Äldre 30 Mar 07:22
    #5

    Chicita har som vanligt helt rätt, kan bara skriva under på det.

  • sagani
    Äldre 30 Mar 14:26
    #6

    Vi ska gifta oss 1/6 och prästen hörde av sig för en vecka sedan. Vi har möte i mitten på april med henne. :)

  • Äldre 31 Mar 13:32
    #7

    Tack snälla för svaren!!

Svar på tråden Kontaktar man prästen?