• Anonym
    Äldre 27 Mar 14:08
    1973 visningar
    4 svar
    4
    1973

    Utebliven mens

    Jag skulle ha fått mens omkring den 21 februari men har inte fått den. Jag har gjort ett grav.text två gånger med två veckors mellanrum och det ger negativt utslag så jag är inte gravid. Jag är isserligen 42 år, men mensen har alltid varit mycket regelbunden så jag tycker att det är konstigt om den bara upphör sådär plötsligt. Någon som varit med om liknande eller vet vad det kan vara. Är det bara åldern eller?

  • Svar på tråden Utebliven mens
  • Äldre 27 Mar 14:40
    #1

    Tycker du ska ringa till en barnmorska och prata med! För det är ju lättare för dem och veta och om det skulle vara något så skulle dem kunna undersöka dig :)


  • Anonym
    Äldre 28 Mar 09:42
    #2

    Testa familjeliv om du önskar bolla detta men annars rek BM besök. Lycka till!

  • frida o björn
    Äldre 28 Mar 15:28
    #3

    Det här är en vanlig fråga jag får då jag jobbar på barnmorskemottagning.

    Mensen kan utebli eller bli försenad för alla nångång, det är inget konstigt.
    Är man stressad är det oftast förklaringen.
    När man börjar komma in i klimakteriet så kan mensen också bli annorlunda.
    Om du vet att din mamma kom i klimakteriet i din ålder så kan det ju vara på
    gång för dig med, men det behöver ju inte bli samma för dig som för henne. En viss
    ärftlighet finns det dock.

    Jag rekommenderar att du avvaktar och ser om mensen kommer eller ej. Om den inte
    kommit på 4-5 månader och du inte känner att du är i klimakteriet så kan det vara
    bra att beställa tid hos gynekolog. Ta nytt gravtest om mensen fortfarande inte kommit om 2-3 v.
    Tycker absolut inte du ska oroa dig! :)

  • Äldre 28 Mar 16:12
    #4
    frida o björn skrev 2013-03-28 15:28:17 följande:

    Det här är en vanlig fråga jag får då jag jobbar på barnmorskemottagning.

    Mensen kan utebli eller bli försenad för alla nångång, det är inget konstigt.
    Är man stressad är det oftast förklaringen.
    När man börjar komma in i klimakteriet så kan mensen också bli annorlunda.
    Om du vet att din mamma kom i klimakteriet i din ålder så kan det ju vara på
    gång för dig med, men det behöver ju inte bli samma för dig som för henne. En viss
    ärftlighet finns det dock.

    Jag rekommenderar att du avvaktar och ser om mensen kommer eller ej. Om den inte
    kommit på 4-5 månader och du inte känner att du är i klimakteriet så kan det vara
    bra att beställa tid hos gynekolog. Ta nytt gravtest om mensen fortfarande inte kommit om 2-3 v.
    Tycker absolut inte du ska oroa dig! :)


Svar på tråden Utebliven mens