• Äldre 26 Mar 21:46
    2310 visningar
    5 svar
    5
    2310

    Tips på goda röror mottages!

    Hej! Behöver tips på goda röror som vi ska ha i tunnbrödskorgar till förrätt. Men helst inte vanliga "tråkiga" skagen ;) Skriv hjärna recept om ni har, ska testa alla!

  • Svar på tråden Tips på goda röror mottages!
  • Äldre 26 Mar 21:57
    #1

    Bästa "receptet" jag har fått var av chefskocken på förra hotellet jag jobbade på...

    Basen är vispad Creme Fraishe.
    Sen smaksätter man med det man vill ha och kryddar efter tycke och smak.

    Grillad kyckling med curry var en favorit.
    Pepparrot och rökt lax var också gott 

    Du kan ha precis vad du vill i. Så det är egentligen bara din fantasi som sätter gränser där Flört 

  • Äldre 26 Mar 22:13
    #2

    Pepparrot och rökt lax lät gott! Jag är urusel på matlagning och har inte de rätta smaklökarna för att prova mig fram ;)

  • Cathel­ica
    Äldre 26 Mar 22:13
    #3

    2,5dl Creame fraice
    3 SS majonäs
    2-3 Kycklingfileter
    Majs (på burk) 

    Kryddor:
    Curry
    Hvitløkpulver
    Chilliexplotion.(Den är på kvarn)
    Evt.lite örtsalt, eller salt o peppar.

    Denna bruker jag jämt göra, och alla älskar den :) 

  • Plätti­s
    Äldre 12 Apr 11:27
    #4

    Jag har en tonfiskröra jag brukar göra till bakpotatis, men den fungerar som mycket annat också eftersom den är så vansinnigt god! Har inga exakta mått eftersom jag gjort receptet själv. 

    1 burk tonfisk i olja 
    1 finhackad röd lök
    2 ordentliga matskedar crème fraiche
    1 ordentlig matsked majonnäs
    1 burk röd rom (jag brukar använda Icas egna)
    peppar

    Häll av tonfisken och lägg den med löken, crème fraichen och majonässen i en skål. Rör om försiktigt så att inte tonfisken blir förstörd. Häll i rommen och peppra (salt behövs inte på grund av rommen) och rör om försiktigt så att de blandas men inte går sönder.
    Låt stå i kylen ett tag och gotta sig. Ät sedan till som ovan nämnt bakpotatis eller som förrätt på rostat bröd. Sjuuuuuuukt gott! 

  • PMB
    Äldre 12 Apr 11:36
    #5

    Min favoritröra till tunnbröd grundar sig på rökt lax och pepparrot som Chicita föreslog

    Philadelphia
    Rökt lax
    Pepparrot
    Gräslök (har kört med rödlök eller dill eller annan extrakrydda också men gräslöken ger lite löksmak samtidigt som den tillför lite grönt i röran)
    Grönt äpple
    Salt & peppar

    Proportionerna har jag inte i huvudet eftersom jag brukar smaka mig fram till vad jag saknar :)
    Lycka till!
     

Svar på tråden Tips på goda röror mottages!