• Mrs Fox
    Äldre 24 Mar 12:50
    7107 visningar
    19 svar
    19
    7107

    Tårtor utan marsipan!?

    Hej igen alla lyckliga =)

    Jag sitter och funderar på tårta, det smakar gott att tänka på tårta *mums*
    Men varken jag eller min blivande man tål mandel så mandelmassa är ju stryket från listan. Jag har en gång testat att ha sugerpaste men jag tyckte var alldeles för sött och tog över smaken från resten av tårtan. Åt jag fel tårta eller smakar det så sött?

    Så nu alla fina bakfantaster därute, vad kan man istället täcka en tårta med? Hur blir det att bara ha någon typ av smörkräm runt? Åh snälla hjälp mig vi tänkte baka tårtan själva (eller nja inte jag men min släkting)!

    Tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden Tårtor utan marsipan!?
  • Drömbr­öllop1­2
    Äldre 24 Mar 13:35
    #1

    Marsipantårta är ju bara för äckligt. Mousse ska det vara! Mörk choklad, passionsfrukt, citron eller liknande. Finns inget värre än för söta tårtor!!

  • amerik­a
    Äldre 24 Mar 16:35
    #2

    När jag gifte mig förra gången hade vi Schwarzwaldtårtor (hemmagjorda, fick låna en vånings-tårtställning på lokala konditoriet). Det så festligt ut och var gott. Men smaken är ju som baken... Det är nötbottnar i den, men går att göra utan.

  • Äldre 24 Mar 16:42
    #3

    Vi hade grädde och bär :)

  • Äldre 24 Mar 18:06
    #4

    Jag läste rubriken lite väl fort: Tärnor utan marsipan...


     


    Marsipan är det godaste man kan ha på tårta!!!!!! Grädde är det värsta ;)

  • Madele­ine176
    Äldre 24 Mar 18:40
    #5

    Som du skriver är sugerpaste väldigt sött och i min mening förstör den tårtan. 

    Vi har valt att ha chockladöverdrag på vår bröllopstårta då  min m2b inte alls gillar marsinpan.
     

  • Margau­x
    Äldre 24 Mar 18:58
    #6

    Chokladmousse?
    Det hade vi...... 

  • Äldre 24 Mar 19:05
    #7

    Själv vill jag ha moussetårta med någon fräsh smak, gillar inte heller för söta tårtor....

    Typ choklad, färska bär och frukt...  

  • Äldre 24 Mar 19:16
    #8

    Vi ska ha moussetårta med vit choklad och hallon på browniebotten. Dock inte hemmagjord. Flört


  • Grodpr­insens brud
    Äldre 24 Mar 21:18
    #9

    Jag gillar sugarpaste men INTE med den klassiska spacklingen med smörkräm.. den kombon blir extremt söt, nästan "amerikansk". men det blir inte lika sött om man spacklar med grädde och penslar sugarpasten NOGA med olja innan man lägger på den..

    Annars finns MMF om du ändå vill kunna ha lite färg och figurer etc. MMF är en marschmallowfondant som du kan göra själv.. bara att googla recept så poppar det upp massor. Det smakar godis (självklart) men är inte lika sockersött som sugarpaste enligt mig..

    Beroende på vilken fyllning och spackel ni väljer så kan man ju lägga på en chokladganache eller en chokladglasyr som stelnar till något efter en stund..  


  • Äldre 24 Mar 22:13
    #10

    Det finns sockerpasta med smak också (eller så kan man smaksätta själv med ett par droppar essens om man gör egen sockerpasta Flört

    Men man kan ju göra andra saker.
    Jag skulle haft sockerpasta på min men ena moussefyllningen blev för lös så jag spritsade grädde utanpå den istället. Eftersom jag hade för lite grädde så blev det ju inte så bra (jag blev grymt missnöjd) men gästerna som kommenterade tårtan sa att dom inte bara gillade smaken utan även utseendet... Så jag får väl försöka vara nöjd ändå Tungan ute 

    Men man kan använda frosting eller smörkräm eller mousse, eller bre smält choklad utanpå tårtan eller sätta dit chokladplattor...
    Det finns många alternativ även om man inte tål mandel  Glad

  • Äldre 26 Mar 08:05
    #11
    Grodprinsens brud skrev 2013-03-24 21:18:42 följande:
    Jag gillar sugarpaste men INTE med den klassiska spacklingen med smörkräm.. den kombon blir extremt söt, nästan "amerikansk". men det blir inte lika sött om man spacklar med grädde och penslar sugarpasten NOGA med olja innan man lägger på den..

    Annars finns MMF om du ändå vill kunna ha lite färg och figurer etc. MMF är en marschmallowfondant som du kan göra själv.. bara att googla recept så poppar det upp massor. Det smakar godis (självklart) men är inte lika sockersött som sugarpaste enligt mig..

    Beroende på vilken fyllning och spackel ni väljer så kan man ju lägga på en chokladganache eller en chokladglasyr som stelnar till något efter en stund..  
    Om man nyttjar marshmallows, tänk att göra specialkostvariant till de som inte kan äta gelatin, t.ex. vegetarianer och veganer. Många tänker inte på det.
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 26 Mar 14:58
    #12
    Juni 2012 skrev 2013-03-26 08:05:39 följande:
    Om man nyttjar marshmallows, tänk att göra specialkostvariant till de som inte kan äta gelatin, t.ex. vegetarianer och veganer. Många tänker inte på det.
    J precis, det är viktigt. Samma sak gäller ju om man vill göra en fyllning med Fluff dvs. en vispad smält godis/gräddefyllning...
  • Äldre 26 Mar 15:13
    #13
    TheD skrev 2013-03-24 18:06:55 följande:

    Jag läste rubriken lite väl fort: Tärnor utan marsipan...


     


    Marsipan är det godaste man kan ha på tårta!!!!!! Grädde är det värsta ;)


    Håller hellt med :))
  • Äldre 26 Mar 15:13
    #14
    helt med ska det stå ;)
  • Äldre 26 Mar 15:14
    #15
    PimPim83 skrev 2013-03-24 19:16:14 följande:
    Vi ska ha moussetårta med vit choklad och hallon på browniebotten. Dock inte hemmagjord. Flört
    Låter jättegott!
  • Mrs Fox
    Äldre 30 Mar 08:16
    #16

    Åh vad många fina ideer!  Solig

    Tanken är en moussetårta: chokladmousse och hallonmousse med chokladbrowniebottnar... det blir inte för mycket choklad då med chokladglasyr? Enligt mig kan man aldrig få för mycket choklad men alla är ju inte som mig Tungan ute

    Vill ju inte ha en sliskigt söt tårta utan en frisk som några av er skrev.

    Men nu har jag hu redan mer att fundera på! TACK för alla förslag Solig

  • Äldre 30 Mar 17:00
    #17
    Mrs Fox skrev 2013-03-30 08:16:22 följande:
    Åh vad många fina ideer!  Solig

    Tanken är en moussetårta: chokladmousse och hallonmousse med chokladbrowniebottnar... det blir inte för mycket choklad då med chokladglasyr? Enligt mig kan man aldrig få för mycket choklad men alla är ju inte som mig Tungan ute

    Vill ju inte ha en sliskigt söt tårta utan en frisk som några av er skrev.

    Men nu har jag hu redan mer att fundera på! TACK för alla förslag Solig
    Haha... om du frågar min make så kan man inte ha för mycket choklad. 
    Han sitter och dregglar just nu och vill att jag bakar tårta (som er) Tungan ute 
    Pensla tårtan med smält choklad helt enkelt.
    Ett tunnt tunnt krispigt lager med vit choklad kan bli både snyggt och lite häftigt när man skär igenom Glad 
  • sagani
    Äldre 30 Mar 22:27
    #18

    Vi ska ha en hallon- och blåbärstårta, dvs mousse i hallon och blåbär. Vanliga tårtbottnar och choklad-garnering runt om :) Den är supergod och perfekt för alla allergiker (min gubbe) och de som inte tycker om grädde och marsipan (dvs jag ;) )!!!!!!

  • Mrs Fox
    Äldre 6 Apr 14:22
    #19
    sagani skrev 2013-03-30 22:27:48 följande:
    Vi ska ha en hallon- och blåbärstårta, dvs mousse i hallon och blåbär. Vanliga tårtbottnar och choklad-garnering runt om :) Den är supergod och perfekt för alla allergiker (min gubbe) och de som inte tycker om grädde och marsipan (dvs jag ;) )!!!!!!
    Den låt inte fel och precis så har vi det med =) Jag tycker inte om grädde och marsipan!

    Vad skönt då har jag lite mer att testa helt enkelt, roligt att baka.

    Tack återigen för alla bra tips, nu skall här bakas en moussetårta garnerad med choklad! MUMS
Svar på tråden Tårtor utan marsipan!?