• Solborga

Vad för vin till smörgåstårta?

Hej på er!

Jag dricker själv inte vin, så jag behöver er hjälp. Det enda jag uppfattat är att man brukar ha vitt till fisk och rött till kött, stämmer det iaf? Obestämd
    Vi ska ha lite av en smörgåstårtsbuffé (vilket ord haha), sen lite rökt kött och lax, sallad, bröd och sånt på sidan av. Men vad för viner ska vi ha? Vi tänkte väl köpa både vitt och rött, men det finns ju mer än två sorter av varje att välja mellan Flört

Vi tänkte ha boxar, och de behöver inte vara så exlusiva. Så vad finns det för billigt vin som ändå är gott som ni känner att ni kan rekommendera? Solig
    Kan ju nämna att vi ska åka med Cinderella till påsk och tänkte försöka handla där....

Tack på förhand! Skål

• Svar på tråden Vad för vin till smörgåstårta?
  • Tessla

Rosévin funkar väldigt bra till buffér. Cava eller andra lite mousserande viner också. Ana de cordinu är en favorit. Kan rekommendera ngt fylligare vitt vin och ett mer fruktigt bärigt rött vin. Kolla systemets förslag via deras söktjänst mat&vin.

• FruW

Det kan vara lite svårt att ge dig tips om vad du bör köpa, eftersom alla har olika smak och du själv inte dricker vin. Du kanske kan höra med dina vänner/släktingar vad för vinsorter de gillar, om de har några bra idéer på sånt de gillar? Själv har jag nyligen druckig det röda vinet Ecologica som finns som box, och tycker det var rätt gott. Vet att flera andra också gillar det. Men som sagt så är det svårt att veta vad dina gäster kommer vilja ha.

• Fial8

Öl är gott till smörgåstårta, typ ljus lager, så se till att köpa lite sånt också till de som föredrar det. Annars skulle jag nog också säga rosé eller cava.

• Allis

Skippa vinet och satsa på öl tycker jag. Ett väldigt snällt och lättdrycket öl är Tuborg grön, lite vassare är nog Piraten.

Till rökt kött är Masi Campofiorin (109 kr/flaska) riktigt bra men jag hade inte valt just den sorten till smörgåstårta. Kanske hellre något mousserande.

• Solborga

Tack för era tips!

Vi kommer att ha öl också, men den sidan behärskar min karl bra så där är jag inte orolig. Tack för tipsen där ändå Glad
    Vet ju dock att det finns några som definitivt vill ha vin, så då vill vi kunna erbjuda det Glad

Vi kommer ju ha olika sorters alkoholfritt också, som cider och läsk.

Svar på tråden Vad för vin till smörgåstårta?