• Josefi­n85
    Äldre 20 Mar 17:39
    2820 visningar
    6 svar
    6
    2820

    Tips för att förlänga vigseln?

    Hej!

    Vi ska ha en borgerlig vigsel utomhus i maj och jag funderar på hur man förlänger tiden det tar så det inte blir för kort. Vi har ingen som kan sjunga/spela, eventuellt att vi hyr in någon för detta men vad kan man annars göra? Vi tänkte be någon läsa en dikt, men mer?

    Dessutom, på tal om dikter, någon som har tips på vad som kan passa? Jag hittade "Ni har känt varandra från det första trevande mötet..." -  fler förslag?

  • Svar på tråden Tips för att förlänga vigseln?
  • Äldre 20 Mar 18:01
    #1

    Vi gifter oss också borgerligt. Vi ska ha två solosånger. Har hyrt in en som ska sjunga och en som ska spela gitarr eftersom vi inte känner någon som kan göra det. Vi kommer även att ha två dikter men har inte bestämt vilka ännu. Troligtvis blir det iallafall den som börjar "måhända är hon den enda...". Vet ej vad den heter.


  • Äldre 21 Mar 08:02
    #2

    Ska ni har gäster närvarande vid vigseln?

  • Teresa­81
    Äldre 21 Mar 08:10
    #3

    Vi ska också gifta oss borgerligt, och om vädret tillåter så blir det utomhus.. fast det är den 21 sep..hehe.

    Men jag har också börjat spåna just angående vigselprogrammet. Har precis som du valt den dikten. Jag tror vi kommer köra på den dikten och sedan ännu en i slutet.. något att fylla ut med är att ni har löften med till varann.. jag funderar men vet inte om det blir så, men det ska ju framförallt vara med för att man vill och inte för enbart en utfyllnad. :)
    Man kan välja en bra sångtext som kan läsas som en dikt oxå ;) Lycka till och berätta gärna hur det går:)

  • Äldre 21 Mar 11:45
    #4

    En tjej som var här förut hade en ringcermoni som involverade gästerna.
    Dom hade ett långt band. Vigselförrättaren trädde upp ringarna på bandet (han höll i båda ändarna så att bandet bildade en cirkel) och så fick alla gäster komma fram och ta tag i bandet och helt enkelt forma en cirkel tillsammans.
    Sen sa han några ord över ringarna som han höll i (men som alltså satt fast på bandet) och sen skickade han ringarna vidare till nästa person som också kunde säga några ord. Det kan vara bara "grattis", "lycka till" eller annat. Inte så avancerat.
    Det är viktigt här att VF förmedlar att man inte behöver säga något högt. Man kan lika gärna tänka orden eller hur man nu vill göra.
    När ringarna gått varvet runt så tog han av dom från bandet och sen fortsatte själva vigselcermonin med ringväxling osv... 

  • Fioona
    Äldre 21 Mar 16:17
    #5

    Vi ska gifta oss borgerligt i juni och planerar utöver en dikt eller text om kärlek och äktenskap att ha en så kallad sandceremoni. (Här är en bra beskrivning på vad det är och hur det gåt till) Vi har ännu inte bestämt exakt vad som kommer att sägas, men vi älskar innebörden av det :)

  • dellel­garin
    Äldre 21 Mar 17:24
    #6

    Vi gifter oss borgligt och kommer först innan cermonin ha lite dricka och aukustiskt för gästerna lite mingellixom, och sen till cermonin skall vi ha två låtar

Svar på tråden Tips för att förlänga vigseln?