• Anonym

    Skjuta på bröllopsresa med risk för utebliven sådan

    Jag har ett bekymmer som jag inte vet hur jag ska resonera kring. Det här året är lite halvgalet i och med att förutom att vi gifter oss så fyller mor och svärmor 60 och min syster bor tillfälligt i NY och att jag fått nytt jobb. Fantastiskt alltihop men det ställer till det när det gäller semester: tänkte ta två veckor kring bröllopet, en vecka då vi åker med svärisarna och syster +man till min blivande en vecka i slutet av augusti, en vecka i NY med familjen och firar mamma och dessutom får jag ingen betald semester. Vår tanke när det gäller bröllopsresa har varit att ta en kortis direkt efter och en långis senare. Som det ser ut nu kan vi bara ta en vecka med den här planeringen, alternativt börja jobba igen hyfsat omgående efter bröllopet i början av juli. Pengamässigt blir det ju inte heller så kul... Mitt i allt detta har jag en väldig längtan efter barn, oregelbunden mens och rädsla för att vi inte ska kunna få barn. Vi vill därför sätta ihång så snart som möjligt efter bröllopet... Vilket gör att tanken på att ta bröllopsresa nästa vinter/vår känns mindre lyckad. Kan vi ens vänta till hösten? Och att ta det direkt efter bröllopet har jag hört är dumt, att man är så inne i bröllopet och inte kan fokusera på resan. Vi har även funderat kring att ta en vecka och inte åka så långt, men Medelhavet kanske. Få lite sol och värme. Hinner vi med en till resa så gör vi, men det skulle kännas lite konstigt ifall det inte blir något mer. Lite rörigt men jag hoppas ni hänger med i tankebanan.

  • Svar på tråden Skjuta på bröllopsresa med risk för utebliven sådan
  • Frullis

    Är det ett måste att åka på bröllopsresa? Låter ju som ni har fullt upp ändå. Vi ska inte åka nånstans, bara ta in på hotell på bröllopsnatten.

  • MariaochDaniel

    Vi har lite samma sits som ni, fast ändå inte =)

    Vi gifter oss i sommar. Vi har sparat ihop pengarna under föräldraledighet, vilket inte var det lättaste. Så själva bröllopsresan får vänta tills nästa sommar är det tänkt. Också för att vår son ska hinna bli lite äldre och kunna vara borta hos barnvakt.

    MEN; jag vill också åka på nån liten resa redan i år. Dels för att det är lång tid till nästa sommar plus att vem vet, tänk om det blir en liten till innan resan. Då kommer jag inte vilja åka på bröllopsresa.

    Mitt tips, om det nu är så att det KAN bli tal om en liten för er innan den riktiga resan, åk på en veckas semester, mini-moon typ i sommar! Om det går att ordna några veckor efter bröllopet kanske det är bättre än direkt efter, men annars tror jag ändå att det kommer bli toppen. Ni kan läsa kort från gästerna under resan, smälta bröllopet och bara vila ut. Och det måste inte ens vara en vecka i medelhavet, kanske en weekend på ett slott i Sverige, på spa osv?

    Lycka till!

  • FruForsmark

    Tycker ni skall åka direkt efter bröllopet så kan ni ju påbörja bakningen av en liten då :) vi stack på smekmånad 2 dagar efter vårt stora bröllop och det var jättehärligt att komma bort från allt och bara njuta. Om bröllopsresan blir ett stressmoment i sig att den ska "avklaras" så tycker jag att det blir mindre krångligt att ta den kloss ann. Kanske kan du få förskottssemeter av ditt nya jobb?

  • Anonym

    Inget är ett måste men ett av våra stora intressen är resor så det känns som något vi vill passa på att göra! Har varit student med dålig ekonomi under många år och st är först nu vi har möjligheten. Har sparade pengar även om det svider lite med utebliven inkomst. Tack för inputen, får fundera vidare!

Svar på tråden Skjuta på bröllopsresa med risk för utebliven sådan