• Äldre 15 Mar 20:51
    3030 visningar
    7 svar
    7
    3030

    Hur långt mingel & hur mkt alkoholfritt?

    Vi kommer enbart bjuda närmsta familjen på bröllopsmiddagen, så tanken är:
    1. Vigsel dit alla är bjudna. (ca 120 personer)
    2. Förflyttning till lokalen (ca 200 m bort) och där vi har mingel med tilltugg och skål för alla.
    3. Middag för familjen. (strax under 60 personer)
    4. Alla är välkomna till festen på kvällen. 

    Det jag funderar på är hur länge man ska ha minglet och hur mycket alkoholfritt det kan gå åt? 
    Det alkoholfria beror ju så klart på vilka gäster man bjuder, men iom att ca hälften ska ta sig iväg för att sedan komma tillbaka x antal timmar senare så känns det som att det kan gå åt mer alkoholfritt än det generellt gör. 
    Kan tillägga att vigseln/festen ligger väldigt centralt. 
     

  • Svar på tråden Hur långt mingel & hur mkt alkoholfritt?
  • Äldre 15 Mar 21:04
    #1

    Vill ni att alla ska känna att dom hann prata med er under minglet, eller är det mer en liten "vi träffas, skålar och ses senare"?.

    Om ni vill att alla ska hinna få tid med er så får ni nog räkna med ca 2 timmar skulle jag tippa på.
    Tror det tog ca 30-40 min bara för att kramas och säga grattis efter vigseln för våra 64 gäster Glad 

    Räkna med 6 glas per flaska och när det gäller alkoholfritt så dricker man oftast mer. Och det beror ju också på hur länge minglet är. Om det blir flera timmar (2 eller mer) så behövs nog minst 2 glas per person och även något glas för de som väljer alkohol också (så dom kan släcka törsten på ett annat sätt än man gör med vin).

    Om ni har ett längre mingel så skulle jag nog ställt fram stora tillbringare med någon god saft, blandad med kolsyrat vatten (typ flädersaft och kolsyrat vatten) med is. Så att man kan dricka sig otörstig, men på ett sätt som ändå är lite festligt Glad 

  • Äldre 15 Mar 21:28
    #2

    Vi vill ju hinna prata och umgås litegrann, men eftersom det är tänkt att dom flesta ska komma tillbaks så är det ju ingen katastrof om man inte hinner umgås jättemycket med alla. Vi vill även att dom som inte ska tillbaks till festen känner att dom inte bara går på själva vigseln och sen blir "utkastade". Men då borde kanske1,5 timme bli ganska lagom. 

    Vi hade tänkt mousserande i första hand och enbart komplettera med alkoholfritt för alla som eventuellt tar bilen eller inte dricker av annan anledning. Så det svåra är ju att avgöra hur stor del av varje vi ska servera =/ 

     

  • Äldre 15 Mar 21:35
    #3

    Köp hellre för mycket alkoholfritt och för lite med alkohol.
    För det är ju värre om någon blir utan dricka helt, för att för många behövde / ville ha alkoholfritt. Än att det blir alkoholfritt över, som ni kan spara till senare på kvällen om någon vill ha ett glas Glad 

  • Äldre 16 Mar 17:04
    #4

    Smart. Iom att vi inte har en enorm budget så vill jag helst inte behöva köpa på mig för mycket bara för att vara säker (även om vi får tillbaka pengarna efter) men gör man bara en omfördelning så är det ju inte hela världen om vissa "blir tvungna" att dricka alkoholfritt. :)

  • Äldre 16 Mar 17:38
    #5

    Precis... Ingen har dött av att avstå alkohol Flört
    Själv kan jag föredra alkoholfritt om det är lite varmt ute till och med Glad

  • Äldre 29 May 15:30
    #6

    Alkoholfritt mousserande kan vara riktigt gott och uppskattat! Är det bra nog så går det utmärkt att servera även till de som förväntar sig alkohol, utifall det alkoholhaltiga skulle råka ta slut ;)

  • Helipa
    Äldre 25 Jun 09:11
    #7

    Vi ska ha alkoholfritt mousserande till våra alkoholfria gäster. Och så ska vi åka till Kivik (vi bor i Skåne) och köpa riktigt god, torr, alkoholfri cider från Kiviks musteri till middagen. 
    Finns också många goda alkoholfria alternativ på Systemet!

    Ifall ni bjuder på mousserande till alkoholdrickarna tycker jag ni ska ha samma typ av alkoholfritt alternativ, eller iallafall ett alternativ som känns lika festligt! Det är faktiskt oerhört tråkigt att bara bli bjuden på läsk och vatten för att man inte dricker alkohol och det känns inte alls lika festligt att skåla i coca-cola eller saft när alla andra får champagne..

Svar på tråden Hur långt mingel & hur mkt alkoholfritt?