• Grodprinsens brud

    Någon som är allergisk mot konserveringsmedel?? HJÄLP..

    Jag undrar som rubriken lyder om någon härinne är allergisk mot konserveringsmedel i schampo, krämer, sköljmedel och liknande?

    Min mamma har precis fått den diagnosen i kombination med nickel- och kromallergi vilket gör att hon i princip inte får äta något eftersom det är nickel i allt, hon som alltid har varit intresserad av sitt utseende får inte använda några vanliga krämer eller smink.. Jag vet inte hur jag ska hjälpa henne mer än att söka information.. 


  • Svar på tråden Någon som är allergisk mot konserveringsmedel?? HJÄLP..
  • Pillan

    Hmm. Har jag aldrig hört. Kan ni inte få hjälp att få genom sjukvården? Finns det inte produkter på Apoteket som hon kan använda? Låter inte kul, lycka till!

  • snuffran

    Hej Jag är allergisk mot nickel samt konserveringsmedel. Skrev ett långt meddelande för ett tag sedan men det laddades inte upp så försöker igen. 

    Jag har haft det sedan jag föddes men det man måste förstå är att det är inget man kan kämpa mot utan bejaka det och gör det bästa av det hela. Det kommer alltid finnas gånger som man känner sig nere men det löser sig.

    Tips:
    - Laga mat själv! Och läs på innehållsförteckningar.
    - Lär er vilka CL-nummer och E-nummer hon inte tål. Så ni vet vad ni ska leta efter.
    - Istället för fot och handkräm: Olivolja. Hårbalsam: Några droppar mandelolja i en sprutflaska med lite vatten (spreja inte i hårbotten). Hudkräm: Mandelolja.
    - Man kan göra egna hudvårdsprodukter och då kan man ta bort konserveringsmedel = Do it!
    - Trigga inte kroppen! Idag är jag 22 och jag kan idag äta saker med konserveringsmedel men det har tagit många år innan jag kunde det. 
    - Undvik bär = har naturligt med konserveringsmedel. Blåbär är snällast. Jag har sedan ag varit liten ätit 1 jordgubbe var midsommar, jag tog den största och delade den i säkert tjugo bitar med en liten kniv och sedan njöt jag med andakt.
    - Även äpple har konserveringsmedel i sig men om man micrar äpplet i 15 sek så ska det hjälpa (fick detta tipset av dietist)
    - En timme med en dietist är guldvärt de har tips som hjälper väldigt mycket så passa på.
    - Ta och läs på om "naturliga" skönhetstips. Väldigt inne och ärligt så är det snällare om man är allergisk. 

    Har säkert missat en massa men har du fler frågor eller så är det bara att skriva. 

    Varför ska hon inte kunna sminka sig?

    Det finns alltid alternativ och ta nu detta jag kommer skriver med att det är av egen erfarenhet och inte för att vara elak. Det är inte världens undergång. Folk har tyckt synd om mig hela mitt liv men jag gjorde mitt val att inte vara ett offer. Denna allergin har gjort att jag missat mycket men jag har blivit självständig och uppfinningsrik. Innan jag kunde läsa visste jag vad jag var allergisk mot så bara någon kunde läsa innehållsförteckningen för mig så gick det bra. Så ryck upp er det är ingen dödsdom! Man kan se problem eller lösa dem.

    Det kommer finnas gånger det blir fel men det är då man kan ta antihistamin och kortisontabletter. 

    Lycka till!
     

  • Grodprinsens brud

    Tack för svaren!
    Hon är allergisk mot den sorts konserveringsmedel som finns i t.ex smink, hudkrämer och sköljmedel plus nickel då.. och krom.. Men jag har hittat en frisörsalong som bara använder parabenfria produkter utan konserveringsmedel i Falköping som hon kan gå till. Hårform heter den. Där kan man ju också köpa lite lyxigare varianter av hår-, hud- och sminkprodukter plus att hon kan använda Rosenserien produkter för de innehåller heller inget sådant.. Det är ett stort pusslande men det går nog till slut!


Svar på tråden Någon som är allergisk mot konserveringsmedel?? HJÄLP..