• galen2012

    Bröllopsfika isf middag, Söker tips och inspiration till "fikat".

    Midsommardagen 2013 (22 juni) kommer vi gifta oss ute. Ifall det blir regn har vi tillåtelse att få hålla till i en byggnad i området. Därefter har vi bjudit in våra gäster till fikabuffé på Folkets Hus som ligger en liten bit därifrån.

    Vi tänker baka lite olika sorters gofika. CupCakes, dumlekakor, kladdkakor, tårtor, rosa/rödfärgade sockerkakor med typ vaniljsås-fyllning osv.

    Formarna till bullarna är rosa/röda/vita med hjärtan på, silviriga mazarinformar i hjärtform och strösslet kommer vara små hjärtan i olika smaker och silverkulor, Temafärgerna för oss är alltså röd, silver och vit (lite rosa).

    Vi kommer ha en välkomstskål innan vi bjuder in till fikat men utöver det har vi i nuläget inget som "händer" i lokalen. Gästerna kommer få en liten presentask med lite smått och gott i och så kommer vi ha ett bildspel på  vår iPad med bilder på oss. Musik blir en playlist vi valt på Spotify. Gästbok kommer finnas och förmodligen ska vi köpa in en eller flera engångskameror.

    Känns på ett sätt så vi vill ha det, min sambo är inte den som gillar att vara i centrum men jag är tvärtom. Tycker det är asroligt att skämta, "skämma ut mig" osv men av respekt för mannen så har vi valt den här linjen.

    Eller finns det någon som har tips på eventuella aktiviteter för att piffa upp bröllopsfikat lite? Antalet gäster landar på mellan 50-60 stycken och det kommer finnas några mindre barn med i tvåårsåldern.

  • Svar på tråden Bröllopsfika isf middag, Söker tips och inspiration till "fikat".
  • Juni 2012

    Tipspromenad, musikgissartävling, skriva några råd till eroch posta i en låda som ni får öppna efter ett år, m.m.

  • galen2012
    Juni 2012 skrev 2013-03-12 20:04:28 följande:
    Tipspromenad, musikgissartävling, skriva några råd till eroch posta i en låda som ni får öppna efter ett år, m.m.
    Tack snälla. Det där med att gästerna skriver oss en hälsning ska absolut finnas med på ett hörn. :)
  • Principisessan

    låter supermysigt. Vi kommer ju ha betydligt färre gäster, men också bara bröllopsfika, så det är alltid kul att läsa om andras upplägg :) 

    Musikgissartävling är rätt skoj,det får folk som sitter brevid varandra att börja prata också.
    Sen så  behöver man ju inte överkrydda det hela med massa lekar hela tiden. Något att ha om det känns rätt då, det är ju alltid bra :) känns det som att det flyter på ändå så kan man ju bara skippa det .

  • galen2012
    majjja skrev 2013-03-12 22:26:16 följande:
    låter supermysigt. Vi kommer ju ha betydligt färre gäster, men också bara bröllopsfika, så det är alltid kul att läsa om andras upplägg :) 

    Musikgissartävling är rätt skoj,det får folk som sitter brevid varandra att börja prata också.
    Sen så  behöver man ju inte överkrydda det hela med massa lekar hela tiden. Något att ha om det känns rätt då, det är ju alltid bra :) känns det som att det flyter på ändå så kan man ju bara skippa det .
    Härligt. :) Vi kommer att ha nå fina ballonger som både passar in i temat med vita hjärtan på och som säkert kommer underhålla de små barnen en stund. Borde vi kanske ordna dit en liten lekhörna eller blir det överkurs när det "bara" kommer tre småttisar tror ni?

    I varje gästs presentask kommer nog lägga i en liten pappersrulle med ett fint rött band på som gästen kan skriva sin hälsning på och sen lägga i en stor skål.

    Vi kommer även att ha hemliga lappar i  tolv av presentaskarna med uppdrag om att tex bjuda brudparet på valfri event en viss månad kommande år. De får välja rätt fritt men ska tex vara middag, filmkväll osv. Eftersom vi inte kommer ha bordplacering så vet vi inte i förväg vem som sitter vid vilken plats och får uppdraget men på nåt sätt ska det ändå visa sig. Detaljerna är vi inte klara med än.  :)

    Kan förresten tipsa om att på HM:s barnavdelning finns det nu jättesöta paraplyn som passar till bröllop. De är genomskinliga men har ett vitt mönster på som liknar spets. Supersöta och kostar desssutom bara 60 kronor! Me like!!! 
  • Principisessan

    Åh tack för tipset. Ska kolla in dem :)
    ni kanske annars instället för asken med lappen på barnens plats kan ha nån ask/smällkaramell fylld med kritor och färgläggningspapper? Så har de lite att roa sig med ett tag. Då ni inte har bordsplacering så kan nån ju bara ha i uppdag att ge barnen dessa?

  • Roosen2013

    Vi kommer också att ha ett liknade bröllop i september i år. Kul att inte alla vill ha den där "stora festen".
    Även kul att läsa era ideér och planer!

  • galen2012

    Jo precis, vi var tydliga med att det är bröllopsfika vi bjuder på, ingen mat så det stod med i inbjudan. :)

  • Chicita
    galen2012 skrev 2013-03-12 22:59:05 följande:
    Vi kommer även att ha hemliga lappar i  tolv av presentaskarna med uppdrag om att tex bjuda brudparet på valfri event en viss månad kommande år. De får välja rätt fritt men ska tex vara middag, filmkväll osv. Eftersom vi inte kommer ha bordplacering så vet vi inte i förväg vem som sitter vid vilken plats och får uppdraget men på nåt sätt ska det ändå visa sig. Detaljerna är vi inte klara med än.  :)
    Ursäkta.. men nu måste jag bara fråga hur ni tänker... Förvånad
    Räcker det inte med att gästerna kommer och firar er, troligtvis lämnar en present osv?
    Ska ni bestämma att några ska ge er mer saker

    Jag skulle aldrig kommit på tanken själv att begära att mina gäster skulle fira mig på något sätt på min begäran.
  • galen2012

    På alla bröllop jag varit på har detta "moment" funnits med i olika tappning och aldrig har jag varit med om att nån har sett det som något konstigt eller för mycket begärt. Tvärtom har det varit en riktigt kul och uppskattad del i upplägget. Att under första året som gift få fortsätta dela det med sina närmaste ser jag inget fel med alls. Kanske är en grej som passar norrlänningar och inte övriga landet, vad vet jag. Det handlar ju faktiskt inte om att nån ska GE oss saker utan att umgås. Tur det är vårt bröllop och inte ditt som vi planerar.

  • Chicita
    galen2012 skrev 2013-03-16 07:10:44 följande:
    På alla bröllop jag varit på har detta "moment" funnits med i olika tappning och aldrig har jag varit med om att nån har sett det som något konstigt eller för mycket begärt. Tvärtom har det varit en riktigt kul och uppskattad del i upplägget. Att under första året som gift få fortsätta dela det med sina närmaste ser jag inget fel med alls. Kanske är en grej som passar norrlänningar och inte övriga landet, vad vet jag. Det handlar ju faktiskt inte om att nån ska GE oss saker utan att umgås. Tur det är vårt bröllop och inte ditt som vi planerar.
    Jag har hört att toastmastrar har planerat det som en överraskning åt brudparet.
    Men aldrig att brudparet själva arrangerar det och det var det jag tyckte var mest konstigt.

    Dom ger ju ändå. Det kostar att bjuda på bio, middag eller annat. 
    Ni får givetvis göra som ni vill. Men i mina öron låter det väldigt konstigt.
    Och du behöver inte bli sur för att jag ställer en fråga.
    Ibland kan en idé låta bra på papper, men kanske inte är det i praktiken och då kan det vara bra att få höra att det inte är så uppenbart och vanligt som man kanske trodde... 
  • ThereseV

    Det gäller ju desstuom att alla gäster bor i närheten. 
    Tex för oss som har hälften av gästerna från andra sidan sverige så skulle det ju inte alls fungera.. 

  • Allis

    Om det inte blir för mycket jobb skulle jag nog som gäst ha tyckt att det hade varit trevligt med något lite saltare alternativ också. Inga jätteavancerade saker men kanske typ snittar?

Svar på tråden Bröllopsfika isf middag, Söker tips och inspiration till "fikat".