• Vicke0­1
    Äldre 4 Mar 17:08
    2951 visningar
    10 svar
    10
    2951

    Hjälp med marinad och vegetarisk paj

    Sambon och jag har bestämt oss för att bjuda gästerna på klassisk kall buffé på vårt bröllop. Problemet är bara att vi ska hitta 2 marinader som vi tycker om (1 till kyckling och 1 till fläskfilé). Det ska vara den typen av marinad som man häller på köttet efter tillagning.

    Allt som innehåller vinäger går bort direkt. 

    Vi har även testat lite olika varianter på vegetarisk paj men tycker att det mesta blir ganska smaklöst när det serveras kallt (det finns ingen möjlighet att servera varmt eller ljummet), så där vill vi gärna också ha tips.

  • Svar på tråden Hjälp med marinad och vegetarisk paj
  • gusmel­inka
    Äldre 4 Mar 18:21
    #1

    Exempel på vegetariska pajer: Vegetarisk tacopaj (byt köttfärs mot vegetarisk färs), västerbottenpaj, paj med tomat, broccoli, feta och pinje (recept finns på Hemköps hemsida), smördegspaj med lök och paprika.

  • Äldre 4 Mar 18:29
    #2

    Denna pajen har jag lagat flera gånger, brukar äta den kall dagen efter till lunch och den är super god och jätte smakrik!

    www.ica.se/recept/gron-ostpaj-716060/ Glad

  • Alvsti­na
    Äldre 4 Mar 18:30
    #3

    Är det någon speciell anledning till att det inte får vara vinäger i marinaden? Jag har jättebra recept på dubbelmarinerat kött, dock är det vitvinsvinäger i den sista marinaden (fast inte så mycket).

    Dag 1
    Receptet gäller för cirka ett kilo kyckling eller fläskfilé.Köttet läggs i marinad 1 i ett dygn ungefär.

    Marinad 1
    3 msk matolja
    2 ½ msk kinesisk soya1
    msk flytande honung
    Saften av 1 lime
    2 msk kycklingfond eller kalvfond beroende på kött

    Vänd runt ett par gånger så att allt kött suger till sig marinaden.

    Dag 2
    Filéerna har nu legat i marinad 1 i ett dygn ungefär och stek nu dessa på enlångpanna i knappt 30 min, vänd efter 15 minuter. 200 grader ska ugnen vara på. Ärdet fläskfiléer är det lagom att dela dessa i hälften.

    När filéerna svalnat ska de ligga i marinad 2 över natten. Skär kyckling eller fläskfilé ilagom stora skivor (1-2 cm)

    Marinad 2
    2 msk vitvinsvinäger
    1 dl olivolja
    1 dl vatten
    1 tsk salt
    2 pressade vitlöksklyftor
    2 msk senap (jag brukar ta en dijon och en vanlig)
    1-2 tsk hackad dragon
    1-2 tsk hackad timjan
    1-2 tsk hackad rosmarin

    Servera med potatissallad/potatisgratäng eller en fräsch pasta/bulgursallad! 

  • Äldre 4 Mar 19:16
    #4

    Paj med sparris, pinjenötter och västerbottenost. Jättegott kall som varm.

  • Äldre 4 Mar 21:27
    #5

    Om man tycker att det blir för surt med vitvinsvinäger kan man byta ut den till vit balsamvinäger. Så gör jag alltid i recepten, då slipper man den där sura vinägriga smaken.

  • diabol­i
    Äldre 4 Mar 22:23
    #6

    vad ska ni ha för mat? vi vill också ha kall buffé, blev nyfiken på vad ni tänkt

  • Alvsti­na
    Äldre 4 Mar 22:39
    #7
    Sjörå skrev 2013-03-04 21:27:53 följande:
    Om man tycker att det blir för surt med vitvinsvinäger kan man byta ut den till vit balsamvinäger. Så gör jag alltid i recepten, då slipper man den där sura vinägriga smaken.
    Ja, vit balsamvinäger hade jag i senast eftersom vitvinsvinägern var slut. Blev jättebra!
  • Vicke0­1
    Äldre 6 Mar 08:29
    #8

    Många bra förslag- tack!


     


    Anledningen till att vi inte vill ha vinäger i marinaden är att sambon tycker att det smakar illa...oavsett vilken vinäger som används. Känns som att vi fått lite ny inspiration nu, tack igen!

  • Vicke0­1
    Äldre 6 Mar 08:31
    #9

    Diaboli:


    vi kör en klassisk kall buffé med fläskfilé, kyckling, pastasallad, potatissallad, vegetarisk paj, kalla såser, bröd och lite annat smått. Vi ska ha ett ganska enkelt bröllop i ett torp så vi känner inte att maten behöver vara så mycket elegantare än så Bara det är gott och alla blir mätta så är vi nöjda!

  • FrkIve­r
    Äldre 6 Mar 11:46
    #10

    Jag är själv vegetarian och min favoritpaj innehåller stekta kantareller, soltorkade tomater, pesto och ev lite fetaost. Grymt gott!

Svar på tråden Hjälp med marinad och vegetarisk paj