• queene­mma
    Äldre 4 Mar 11:09
    3867 visningar
    15 svar
    15
    3867

    Besviken :(

    Vi gifter oss den 13:e april och dom allra flesta vi bjudit ska komma på våran stora dag :) Jag är självklart glad att dom flesta kan komma och dom som inte kan är pga jobb och dom inte kan ta ledigt så helt okej på det sättet... men då kommer sen festen efteråt vi ska ha barn med på bröllopet men från klockan 21 så kommer det bjudas på mera alkohol så då börjar festen. Jag hade räknat med att vissa skulle kunna vara med då dom annars kan få barnvakt när som men just nu så kan dom inte eller verkar inte som att dessa föräldrar vill ha barnvakt :( våra egna barn ska min svärmor och svärfar vara barnvakt till så vi kan iallefall själva vara kvar och fira att vi gift oss men känns inte som det blir som vi trodde :( visst vill vi inte ha värsta fyllefesten men hade varit kul om dom flesta kunnat vara kvar iallefall.. ett par ska vara tosatmaster men inte ens dom kommer vara kvar då dom har barn och inte får barnvakt och jag personligen tycker att just toastmasterna ska vara kvar till slutet eller iallefall till dom flesta gått hem..   hur många har ni andra varit på festen när mat och allt sånt är uppäten?      

  • Svar på tråden Besviken :(
  • PiaB
    Äldre 4 Mar 11:36
    #1

    Jag förstår inte riktigt... Har ni gått ut med att det är barnfritt från 21? Och hur går det till, ska det komma barnvakter och hämta barn då så föräldrarna kan fortsätta festa? Jag har aldrig varit på en sådan tillställning, därför frågar jag.


    Om det är så att det är barnfritt från 21, kan jag förstå att vissa väljer att avsluta då. Då kan man ju tycka att man ändå varit med länge, och väljer att åka hem med barnen själv. Jag skulle nog också gjort så om det inte var min bästa kompis som gift sig.


    De bröllop jag varit på har antingen varit med barn hela kvällen, eller barnfritt på middagen, alltså med barn i kyrkan. På ett bröllop tog många mor- och farföräldrar med sig barnbarnen hem när festen började. Men det föll sig naturligt då eftersom barnvakterna var på plats och själva började bli trötta.


    Men som sagt, om jag var på bröllop när barnen var små och de var välkomna ända till kl. 21, skulle jag nog åkt hem då


     


  • sansun
    Äldre 4 Mar 12:07
    #2

    Jag skulle helt klart ha ordnat barnvakt, mest troligt hela dagen men absolut från kyrkan. Är väl skönt med en fest bara för vuxna. Sen förstår jag inte heller riktigt varför man tar med sig barn på en bröllops middag, HUR kul är det för ett barn att sitta stilla (ja det klart, det beror på HUR middagen e tänkt. 3 rätters el buffe blir ju en viss skillnad) men vid en längre middag. Å hur kul, känner jag det som förälder är det att ha med sig barnen på en sådan tillställning? Inte såå avslappnande och roande. Även om barn är välkomna! Så jag förstår absolut att du känner en gnutta besvikelse över att det droppar av människor som du räknat med. 
    Hopas att eran kväll blir bra ändå!
     

  • queene­mma
    Äldre 4 Mar 12:20
    #3

    Vi kommer ha buffe och nej vi har inte sagt att det är barnfritt efter klockan 9 utan alla föräldrar får välja själva om barnen ska vara med dom eller om dom vill ha barnvakt. Vi har sakt att efter 9 ansvarar vi inte över att vissa kan bli fulla och liknande. Vi kommer att ha "fest" även som passar barn då vi själva har barn men oftast så orkar inte barn vara vakna längre än till 9 när dom hållit igång och lekt en massa därför är det en passa tid som riktlinje. Den som jag verkligen är ledsen över som inte kan stanna är ju min syster jag hade verkligen räknat med att hon skulle stanna kvar och att hennes barn skulle som vi pratat om tidigare vara hos sin pappa då på kvällen (dom är inte tillsammans längre) men tydligen så kan han inte ställa upp på det :( Kanske ska säga att vi vill verkligen att alla barn ska vara med så länge dom orkar och vi räknar med både kaos i kyrkan och i lokalen hihi :) barnen ska verkligen inte bara sitta stilla utan dom får springa och ha sig bäst dom vill kommer :) jag är en barnmänniska och skulle tycka att vårat bröllop blir tråkigt utan alla mina egna barn och alla syskonbarn och vänners barn! Men jag tycker ändå att dom som står oss närmast tex min syster kunnat försöka fixa barnvakt då dom annars kan få barnvakt när som typ så varför skulle det inte gå om någon av dom som kommer vara chauförer kör hem barnen och där väntar en barnvakt. Det är därför jag är besviken :( (Nu hoppas jag att det blev radbyte i detta inlägg jag vet annars inte vad felet är)        

  • queene­mma
    Äldre 4 Mar 12:23
    #4

    Bröllopet börjar 4 på eftermiddagen så börjar inte så tidigt heller just för att dom som har små barn som behöver sova ska kunna göra det utan att känna stress även hinna äta så inte barnen och även vuxna är vrålhungriga utan kan njuta av stunden i kyrkan och innan maten tas fram :)

  • PiaB
    Äldre 4 Mar 12:29
    #5

    Det låter som ett utmärkt och genomtänkt upplägg. Härlig inställning till barnen. Har heller aldrig haft problem med att mina eller andras barn är med. Med rätt planering kan både barn och vuxna ha kul på samma fest. Då förstår jag att du besviken om många inte vill stanna längre.


  • amerik­a
    Äldre 4 Mar 19:06
    #6

    Jag förstår absolut din besvikelse: Jag kan hålla med om att det hade varit trevligt om din syster och era toastmasters hade kunnat lyckas skaffa barnvakt. Om det blev svårt från kl 21, så kanske "hela" kvällen bara för att gardera sig.

    Samtidigt förstår jag också att det kan bli krångligt med barnvakten... Vi var inne på samma tanke: att ha barnen med vid vigseln och under fikat som är direkt efter vigseln och sedan skulle det tillkomma fler gäster lite senare mot kvällen och då skulle det bli vuxenfest. Men vi kunde inte lösa det med barnvakter, helt enkelt, ens för mina egna barn, för kanske är det ju så att även morföräldrarna (mina föräldrar) skulle vilja vara med en stund på festen på kvällen och vem ska då ta hand om mina barn? Känns ju liiite väl brutalt att lämna dem hos pappan (som jag skilt mig ifrån) för att jag ska kunna fira med min nygifte man! haha
    Så vi har tänkt om. Alla barn får vara med hela tiden. Men vi tror att några kommer att välja barnvakt till sina barn (hela tiden) för att de hellre "roar sig" utan barnen vid just det tillfället.

    Svårt det där. Man både vill och inte vill att barnen ska vara med juh....Obestämd

  • Äldre 4 Mar 20:26
    #7

    Vi fixade en barnvakt som fanns med på festen i ett avskilt rum där vi kunde bädda åt barnen när dom blev trötta.
    Det fanns tv och dvd-spelare, vi köpte lite leksaker, en stor rulle med papper, kritor osv. Och så fyllde vi upp med chips, läsk, juice och lite frukt så dom kunde få en riktig "partykväll" dom också Glad
    Så länge barnen orkade så fick dom springa runt och leka eller vara med och äta med alla vuxna.
    Och sen kunde dom springa fram och tillbaka mellan lekrummet och föräldrarna.

    I slutänden blev det bara 2 barn kvar (makens brorsbarn). De flesta andra åkte hem med barnen efter att tårtan var uppäten. Några hade fixat så att det kom någon och hämtade barnen så att dom själva kunde stanna någon extra timme men det var två ammande tjejer så dom stannade bara kanske 2 timmar extra efter att barnen åkt med sin barnvakt.

    Vi var ändå glada över att så många kom och stannade så länge dom gjorde.
    Och att både barn och vuxna hade roligt.

    Det är väl kanske inget svar eller lösning på din fråga. Men det funkade bra för oss. Föräldrarna behövde inte känna sig stressade, barnen kunde gå undan från dom som drack (om det besvärade barn och föräldrar), och nej vi hade defenitivt ingen fyllefest vi heller. Glad 

  • queene­mma
    Äldre 4 Mar 21:34
    #8

    Jahap där blev jag ännu mera besviken :( dels igen toastmaster alls och dels kommer dom inte ens komma... trevligt såhär ca 1 månad innan bröllopet! japp japp vet inte vad jag ska skriva har varit super ledsen, arg och besviken vilket dom också fått höra! varför dom inte kommer är helt otroligt löjligt och jag är i chock då jag inte räknat med detta!

  • queene­mma
    Äldre 4 Mar 21:36
    #9

    som sagt dom som skulle vara toastmaster är alltså min syster och hennes kille...

  • viXan
    Äldre 4 Mar 21:58
    #10
    queenemma skrev 2013-03-04 21:34:37 följande:
    Jahap där blev jag ännu mera besviken :( dels igen toastmaster alls och dels kommer dom inte ens komma... trevligt såhär ca 1 månad innan bröllopet! japp japp vet inte vad jag ska skriva har varit super ledsen, arg och besviken vilket dom också fått höra! varför dom inte kommer är helt otroligt löjligt och jag är i chock då jag inte räknat med detta!

    fy vad trist att höra :(


    Beror det på att de inte hittat barnvakt? Detta är ju Er kväll, tråkigt att folk inte bara kan köpa läget den kvällen o göra det bästa av just deras situation. Hade ju varit skillnad om ni hade sagt att inga barn var välkomna o de inte hade barnvakt...


    Hoppas det löser sig för dig!

  • queene­mma
    Äldre 4 Mar 22:07
    #11

    Nej beror inte på barnvakt.. är en annan anledning men ändå så fjantig och larvig anledning.. nej fy jag vet inte vad jag ens ska säga min svärmor när hon fick veta satt bara och gapa och var helt chockad hon var inte beredd alls på detta..

  • amerik­a
    Äldre 5 Mar 10:12
    #12

    Trist för er Rynkar på näsan dålig stil att hoppa av ett så viktigt uppdrag med bara en månads varsel...

    Hoppas ni kan hitta ett par mer engagerade vänner/släktingar som kan ställa upp för er!! 

  • PiaB
    Äldre 5 Mar 10:15
    #13

    Verkligen tråkigt! Borde nästan vara förbjudet så nära, om det inte finns en bra anledning.


  • Äldre 6 Mar 14:00
    #14
    queenemma skrev 2013-03-04 21:34:37 följande:
    Jahap där blev jag ännu mera besviken :( dels igen toastmaster alls och dels kommer dom inte ens komma... trevligt såhär ca 1 månad innan bröllopet! japp japp vet inte vad jag ska skriva har varit super ledsen, arg och besviken vilket dom också fått höra! varför dom inte kommer är helt otroligt löjligt och jag är i chock då jag inte räknat med detta!
    Det är verkligen inte ok. En månad innan när man fått ett hedersuppdrag (då skulle de sagt på en gång att de inte var lämpade för rollen) och dessutom att de inte tänker komma utan bra anledning... finns det dolda bakomliggande orsaker? avundsjuka? Kan dina föräldrar prata vett i henne? jättetråkig situation
  • Äldre 6 Mar 14:14
    #15

    Oj då! Det låter ju som att din syster fram tills nu skyllt på barnen för att "slippa" stanna länge, men nu verkar det visa sig att hon egentligen inte vill komma alls? Vilken otroligt tråkig överraskning!

    Förövrigt vill jag gärna säga att det värmer att se hur tydligt du tänkt på dina gäster till och med i fråga om sovstunder osv. Jag hoppas att de som verkligen slutligen kommer och delar er dag kommer att bidra till en riktigt rolig och minnesvärd dag och kväll!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Besviken :(