• brudim­aj
    Äldre 3 Mar 14:40
    4083 visningar
    10 svar
    10
    4083

    Kan en präst vara borgerlig vigselförrättare?

    Vi ska gifta oss borgerligt i maj och har börjtr ringa runt till olika vigselförrättare. De verkar så tråkiga! och så skulle vi vilja ha nån som är oppolitisk...
    Min tärnas bror är präst så han får ju viga folk. Kan en präst vara borgerlig VF? Jag menar han har ju vigserätt och han KAN skippa välsignelsen och gud o det där... men vill han det? Och GÅR det??? Nån som vet???
    Vi vill inte fråga honom direkt själv för det känns som en töntig fråga... 

  • Svar på tråden Kan en präst vara borgerlig vigselförrättare?
  • Äldre 3 Mar 14:55
    #1

    En präst måste följa kyrkans vigselordning för att viga (mig veterligen).

  • Äldre 3 Mar 16:21
    #2

    En prästs vigselrätt är knuten till det religiösa samfundet (dvs svenska kyrkan) och är därför endast giltig om de följer detta samfunds vigselordning.


    Så svaret är nej

  • Äldre 3 Mar 18:01
    #3

    Svaret är nej. Och varför vill ni att en präst ska viga er, om ni vill "skippa välsignelsen och gud"? 

    Jag blir verkligen provocerad av människor som vill gifta sig i en kyrka (Guds hus), men inte höra ett ord om Gud eller människor som vill bli vigda av en präst men inte ha med varken psalmer eller välsignelsen under vigselakten.  

  • Äldre 3 Mar 18:21
    #4
    kitkät skrev 2013-03-03 18:01:42 följande:
    Svaret är nej. Och varför vill ni att en präst ska viga er, om ni vill "skippa välsignelsen och gud"? 

    Jag blir verkligen provocerad av människor som vill gifta sig i en kyrka (Guds hus), men inte höra ett ord om Gud eller människor som vill bli vigda av en präst men inte ha med varken psalmer eller välsignelsen under vigselakten.  
    Fast det handlar ju inte om att TS vill gifta sig i en kyrka men utan ord om gud, utan om att TS råkar känna en präst och undrar om han kan viga dem borgerligt.
  • Äldre 3 Mar 18:33
    #5
    sommar2014 skrev 2013-03-03 18:21:20 följande:
    Fast det handlar ju inte om att TS vill gifta sig i en kyrka men utan ord om gud, utan om att TS råkar känna en präst och undrar om han kan viga dem borgerligt.
    Ja, men hon undrar om han kan "skippa välsignelsen och gud", är inte det samma sak? 
  • Äldre 3 Mar 19:34
    #6
    kitkät skrev 2013-03-03 18:33:04 följande:
    Ja, men hon undrar om han kan "skippa välsignelsen och gud", är inte det samma sak?

    Nja det hon verkar undra är om en präst som har vigselrätt (genom sitt religiösa samfund) även automatiskt har vigselrätt som borgerlig vigselförättare- även om det inte var så bra uttryckt- och svaret på detta är nej.


    Det är fullt möjligt att det finns präster som har "dubbel" vigselrätt så att säga det vet jag faktiskt inte men det är absolut ingen regel. En prästs vigselrätt är bunden till svenska kyrkan.

  • Äldre 3 Mar 22:26
    #7

    Konstig formulering av frågan, i så fall! 

  • Äldre 3 Mar 22:27
    #8
    kitkät skrev 2013-03-03 22:26:23 följande:
    Konstig formulering av frågan, i så fall!
    Kan inte annat än att hålla med
  • Äldre 4 Mar 08:50
    #9

    Svar nej. Om det nu inte skulle ha framgått, Prästens vigselrätt är knuten till hans samfund och den kyrkliga ordningen. Borgerlig vigselrätt får man av länstyrelsen.

    Mer om hur förordnanden delas ut och hur de gäller kan man läsa på Kammarkollegiets hemsida.
    www.kammarkollegiet.se/rattsavdelningen/vigselratt/vigselratt 

  • Äldre 4 Mar 09:21
    #10

    Även jag svarar nej på frågan. En präst får inte förrätta borgerliga vigslar, och man får heller inte ha borgerliga vigslar i en kyrka (inte aktuellt i det här fallet ju, men jag säger det som generell information)

Svar på tråden Kan en präst vara borgerlig vigselförrättare?