• Tiotio­tio
    Äldre 1 Mar 09:53
    1386 visningar
    2 svar
    2
    1386

    Borgerligt bröllop-vart står tärnan?

    Jag vet att det har diskuterats lite om man kan ha tärna på ett borergligt bröllop eller ej.

    Nu har vi bestämt att vi ska ha min lillasyster som tärna, men jag vet inte riktigt vart jag ska placera henne...alltså vart hon ska stå..(?!).

    Jag har tänkt lite att vi står med vigselförrättaren och gästerna står i en halvcirkel runt oss...cirka 40 gäster..

    Men vart ska hon stå? Hur har ni med borgerligt bröllop gjort?

    Bröllopet kommer att hållas i trädgården så det är lite begränsat med utrymme då vi kommer att ha ett tält bakom gästerna, där middagen kommer att hållas.

    Har funderat på att låta henne stå bland gästerna, men kommer det se konstigt ut om hon står där i sin lite finare tärnklänning och tärnbukett...Klädkoden är kavaj på bröllopet. Men tanken har varit att hon skulle har burit med bandeauklänning knälång med korsettrygg och i satintyg med färgerna: gammellila och gammaelrosa. Men jag inser att hon inte kommer kunna ha den då den är ganska mycket finare än just klädkoden kavaj, den hör nog mer till mörk kostym.

    Är rädd att det känns malplacerat..samtidigt så vill jag gärna ha henne som tärna.

    Hjälp!...jag har faktiskt ingen aning om hur vi ska göra...

  • Svar på tråden Borgerligt bröllop-vart står tärnan?
  • afture­lding
    Äldre 1 Mar 11:07
    #1

    Vi kommer ha det likadant i princip. Bara det att vi inte vet hur gästerna ska stå/sitta. 

    Mina tärnor och sambons marshalk kommer stå vid oss, fast en bit ifrån. Vi kommer ha en rosenbåge (en sådan där som klätterväxter växer i, med sparsam dekoration) som vi och vigselförrättaren kommer stå i, och så står brudföljet utanför.

  • Tiotio­tio
    Äldre 1 Mar 11:41
    #2
    afturelding skrev 2013-03-01 11:07:00 följande:
    Vi kommer ha det likadant i princip. Bara det att vi inte vet hur gästerna ska stå/sitta. 

    Mina tärnor och sambons marshalk kommer stå vid oss, fast en bit ifrån. Vi kommer ha en rosenbåge (en sådan där som klätterväxter växer i, med sparsam dekoration) som vi och vigselförrättaren kommer stå i, och så står brudföljet utanför.
    Det låter smart, det där med rosenbågen.

    Vi kommer försöka stå framför en stor syrenbuske/träd som vi har på trädgården. Syrenerna bildar liksom en halvmåne så förhoppningsvis "omringar" den oss och vigselförrättaren och så kan kanske tärnan stå utanför...fick mig att fundera på om man inte skulle ha två tärnor då...? Blir ensamt med en tärna där..
Svar på tråden Borgerligt bröllop-vart står tärnan?