• Zandra­Westbe­rg
    Äldre 27 Feb 07:47
    2304 visningar
    6 svar
    6
    2304

    Pappersproblem

    Hej!
    Jag håller på och gör inbjudningskort till bårt bröllop.
    Jag har ett lite hårdare papper som grund som viks ihop på 3.
    Inuti detta så ska jag ha ett tunnare vanligt a4 som ska fästas och vikas på samma sätt.

    Mitt problem är att den inre pappret blir bulligt och sitter inte kvar på plats.

    Någon som förstår hur jag menar och har några tips på hur jag ska göra?

  • Svar på tråden Pappersproblem
  • stormh­elen
    Äldre 27 Feb 08:51
    #1

    Jag hade samma problem som du. Då jag skulle montera det tunnate pappret på det tjockare så bubblade det sig.


    Jag frågade runt här på BT vad man skulle använda sig av då mina lim inte funkar. Flytande lim gör att det bli bubbligt och stiften är inte tillräkligt starka trotts att det stod "extra starkt."


    Jag fick då tipset om dubbelhätftande tejp som är syrafria.


    Det finns på bal. Panuro.


     


    Vi åkte iväg och köpte dubbelhäftande i butiken som nämndes ovan.


    OCH korten belv jätte bra, inga bubblor eller nått. Skrattande Mycket lättare att montera mer exakt (det tunnare pappret har samma avstånd på alla sidor i förhållande till det tjockare pappret) än vad det är med lim.


     


    Så mitt råd är dubbelhäftande tejp som är syrafria.


     


     

  • Zandra­Westbe­rg
    Äldre 27 Feb 09:35
    #2

    men det är inte bubbligt i pappret utan när man viker ihop det så känns det som att det tunnare inte får plats även fast vecken är på samma ställe.....

  • stormh­elen
    Äldre 27 Feb 09:39
    #3

    aha, okej....


    Då vet jag inte rikigt vad man gör åt det.


    Det låter ju jätte konstigt. Foten i munnen

  • Äldre 27 Feb 10:05
    #4

    Jag skulle delat upp det tunnare i 3 delar och satt en del på varje sektion istället för att limma pappret över hela insidan.
    Om du gör det tunnare pappret ett par mm eller en halv cm mindre (runt om) än varje sida är så får du ju en snygg "ram" runt varje del också. 

  • Äldre 27 Feb 10:18
    #5

    Jag hade också delat upp det tunnare A4:t i tre delar och sedan använt sådana dubbelhäftande tejpbitar som stormhelen tipsar om.

    Om du inte vill dela det tunnare pappret i tre delar så kan du prova att vika det tunna pappret för sig, och kartongen för sig - och sedan fästa papprena i varandra. Kan man undvika bulligheten på det sättet?

  • Zandra­Westbe­rg
    Äldre 27 Feb 10:45
    #6

    Ja min sambo sa samma sak med att dela men jag tyckte att d känndes konstigt men det kanske blir bra då om ni säger d. :)
    Jag har vikt pappret separat innan jag satte dit det men jag får prova när jag kommer hem helt enkelt.
    Har ett mål med att dom ska vara klara imorgon nämligen.
    D börjar brinna i knutarna :)
    Tack för tipsen.

Svar på tråden Pappersproblem