• 20 juli 2013

    Snalla, hjalp mig valja varmratter...

    Jag har nu fatt menyn vi kan valja fran till var brollopsmiddag. Forratt och efterratt var mindre problem men vi kan inte bestamma oss for vilka 2 varmratter vara gaster ska fa valja mellan sa tankte hora vad ni tycker och hade valt? Garna med en liten forklaring till varfor ocksa. 
    Vi sjalva alskar mat och ater allt men ar fullt medvetna om att alla andra inte gor det. Kan till exempel kalvbrass kannas laskigt for vissa och ar anka inte nagot som faller alla i smaken?
    (Utover dessa ratter tar vi saklart aven  hansyn till vegetarianer och allergier)

    1000 tack for er hjalp!

    1. Dubbelt ankbröst serveras med sommarprimörer samt portvinssky, honungsrostad nötmüsli och chutney på aprikos och vårlök 
    2. Bakad gös med smörad havskräftsås serveras med färskpotatis och sommarens örter 
    3. Svensk kalv med karamelliserad lökcréme och kalvbräss serveras med potatisterrin samt citron-och timjansky 
    4. Hälleflundra med crudite på sommargrönt, kryddad tomatgelé samt beurre blanc med brynt smör
     

  • Svar på tråden Snalla, hjalp mig valja varmratter...
  • palma2013

    Kalv & Hälleflundra utan tvekan. Flott och mycket tilltalande. Mer ovanligt och på så sätt festligare. De andra två är även de väldigt goda men upplevs lite mer vardagligare.

  • Chicita

    Jag skulle inte kalla ankbröstet för vardagligt direkt...

    Men jag skulle valt bort gösen direkt.
    Helt enkelt för att jag känner 2 personer som är så allergiska mot skaldjur att dom inte kan vara i samma rum som det serveras i...

    Ankbröstet tilltalar mig men sen är frågan om man ska ha kött eller fisk som kompliment.
    Ankan är ju ett lättare alternativ för de som tänker på kalorierna också...

  • FrökenMäkelä
    20 juli 2013 skrev 2013-02-23 14:38:39 följande:
    2. Bakad gös med smörad havskräftsås serveras med färskpotatis och sommarens örter
    3. Svensk kalv med karamelliserad lökcréme och kalvbräss serveras med potatisterrin samt citron-och timjansky

    Låter helt klart godast!


     

  • Alyllyra

    Jag älskar fisk, men både gösen och hälleflundran finns med på WWF:s "Låt bli" respektive "Unvik helst"-listor, så av den anledningenhade jag valt bort dem.
    Däremot kalven låter grymt bra! Anka är fint också, men jag vet många som inte gillar det. Nötkött går ju ner hos de flesta köttätare.

  • 20 juli 2013

    Tack snalla for alla era bra kommentarer! 
    Att folk kan vara sa allergiska mot skaldjur hade jag inte ens tankt pa till exempel
    Jag skulle ju garna vilja ha en fiskratt att valja pa och da lutade mot halleflundran efter vad jag last vad ni tyckte men sa kom Alyllyra och forstorde det;) Hmmm.
    Sjalv skulle jag nog valja ankan men har en kansla av att manga inte gillar det. Tror ocksa att manga (speciellt killaran) foredrar en kottratt och da kanns kalv som ett sakert, bra val sa den har jag nu bestamt mig for. 
    Sa kalv + anka eller kalv + "unvik helst" halleflundra far det bli.
    Sa nu andrar jag fragan lite istallet. Vad tycker ni om att servera en fisk som finns med pa WWF:s "Unvik helst" lista?
    Tack! Jag alskar det har forumet. Det ar ju helt fantastiskt att fa sa mycket tips, inspiration, ideer och hjalp!!!
     

  • Chicita

    Jag skulle valt kalv och anka då.
    Då finns en rätt som de flesta köttätare kan äta och en för dom som känner sig lite mer "äventyrliga" eller vad man kan säga Flört 

    Åt din andra fråga så tror jag att du ska kolla mer till din bekantskapskrets.
    Är dina vänner och släktingar såna som väljer ekologiska alternativ, stödjer WWF och tänker på att kolla symboler så att dom tar den "delfinvänliga tonfisken"?
    Jag hade inte en tanke på att dom fanns på någon varningslista. Däremot hade jag varit glad om dom alternativen undveks ifall jag hade fått reda på att det var därför fiskalternativen försvann...

  • msE
    Alyllyra skrev 2013-02-23 16:03:28 följande:
    Jag älskar fisk, men både gösen och hälleflundran finns med på WWF:s "Låt bli" respektive "Unvik helst"-listor, så av den anledningenhade jag valt bort dem.
    Däremot kalven låter grymt bra! Anka är fint också, men jag vet många som inte gillar det. Nötkött går ju ner hos de flesta köttätare.
    Gösen och hälleflundra finns även med på gröna listan, om den är msc märkt, det kan man fråga efter när man beställer om dom använder sån... om det nu är viktigt för er med sådant som sagt.

    tycker ankan o gösen verkar vara bra alternativ
  • Ritak

    Jag tycker att alla lät jätte goda!

    Men jag hade valt 2 & 3, då får ju gästerna välja mellan kött och fisk vilket känns som det jag iallafall väljer mellan när jag äter på resturang Glad

Svar på tråden Snalla, hjalp mig valja varmratter...