• fiskin
    Äldre 21 Feb 13:27
    6322 visningar
    15 svar
    15
    6322

    Utomhusvigsel - vad tänka på?

    Jag och min m2b ska ha en utomhusvigseln den 8 juni i Dalarna. Vi försöker tänka på alla håll och kanter och förbereda och planera så att vigseln ska bli så bra som möjligt, men jag kan tänka mej att man glömmer vissa saker. Och därför behöver jag hjälp!


     


    Vad tänker/tänkte ni på?


    Vilka saker är ett måste?


    Ljud? Behövs högtalare/mikrofon?


    Funkar fiol och gitarr utan förstärkare?


    Ifall regn - hur lösa det bäst (och ändå behålla utsikten över Siljan bakom oss)?


     


    Massa frågor - och ni har säkert massa fler att fylla på med. Tar tacksamt emot alla tips för en lyckad dag =)

  • Svar på tråden Utomhusvigsel - vad tänka på?
  • dellel­garin
    Äldre 21 Feb 13:41
    #1

    Hej vi skall oxå gifta oss utomhus den 8 juni fat på Gotland :)

    Vi kommer nog inte använda mikrofon, vi kommer vara på ett ganska skyddat ställe och placerar gästerna i en halvbåge runt oss :)
    Vi regn 3*3 meters partytält utan sidor för oss och paraplyer för gästerna

  • Äldre 21 Feb 14:16
    #2

    Partytält - paviljong utan sidor för er skulle jag satsa på oavsett om det regnar eller inte. ClaesOhlsson har en jättefin som går att piffa till bra också 
    www.clasohlson.com/se/Tr%C3%A4dg%C3%A5rdspaviljong-pergola/Pr314513000

    När det gäller gästerna så skulle jag inte rekommendera paraplyer, för då ser bara dom som står längst fram.
    Investera i en hel hög med såna där engångsregnkappor (jula har ibland för 5:- styck annars kanske ni kan få pruta om ni ska köpa många) sätt ett fint band runt och lägg i korgar. Nästan lite som en "favour" Flört
    Man kan väl alltid stoppa i en godis så blir det en sån Oskyldig

    Om det regnar så är det också bra att kunna ge gästerna något att sitta på (om ni har bänkar eller stolar).

    Mikrofon och högtalare behövs bara om det är många gäster eller om miljön kan vara lite störande (låt säga mycket båtar på sjön osv)
    Fiol mm brukar höras bra. Men dom som spelar brukar själva veta om dom behöver något mer. Så ni kan ju fråga om dom har eget och tar med eller om dom ens tror att dom behöver förstärkare och högtalare liksom...

     

  • fiskin
    Äldre 22 Feb 10:07
    #3

    Chicita - skitsnyggt tält ju! Funderar på att faktiskt köpa detta! Hade passat bra där vi ska vara - vill ju inte ha ett sånt där vanligt plasttält med vita stolpar! Detta skulle funkar! Sen kan man ju ha det andra tältet 7*3 meter till gästerna att sitta/stå under. Det borde funka som reservplan om vädret inte gör som jag vill!


     


    Nåt mer förutom tält man bör tänka på vid utomhusbröllop?

  • Marjas­inus
    Äldre 22 Feb 11:02
    #4

    Vi ska också ha utomhusvigsel och bortsett ifrån väderfaktorn så tror jag inte det är så stor skillnad egentligen. Det finns ju dock väder som varken partytält eller paviljonger står emot. Min främsta rekomendation är nog att se till att ni har en plan B.

    Men jag håller inte med Chicita. Se till att ha förstärkning på ljudet, det kommer inte bli bra annars. Fiolen hörs nog, men tal/sång/gitarr räcker med lite blåst för att det bara ska försvinna. 

  • afture­lding
    Äldre 22 Feb 12:34
    #5

    Tänk på att vissa gäster inte orkar stå så länge om det är varmt eller om de är lite äldre. Så bänkar eller stolar kan vara bra även om det inte regnar. Nu ska ni ju gifta er i början av juni, men man vet aldrig hur varmt det kan bli, det är ju ändå i början av sommaren.

  • Äldre 22 Feb 21:11
    #6
    afturelding skrev 2013-02-22 12:34:21 följande:
    Tänk på att vissa gäster inte orkar stå så länge om det är varmt eller om de är lite äldre. Så bänkar eller stolar kan vara bra även om det inte regnar. Nu ska ni ju gifta er i början av juni, men man vet aldrig hur varmt det kan bli, det är ju ändå i början av sommaren.
    hehe jag tror du tolkade mitt inlägg lite fel där Tungan ute
    Jag menade inte att dom bara skulle ha bänkar om det regnade.
    Utan att om dom hade bänkar, stolar eller annat - och det regnar - så kan det vara bra att ha något som man kan lägga på den blöta sittplatsen innan man sätter sig där Flört 
  • afture­lding
    Äldre 23 Feb 10:17
    #7
    Chicita skrev 2013-02-22 21:11:08 följande:
    Haha jaha! Ja, då måste jag ha läst fel. Men bänkar är ju bra att ha i vilket fall ;)
  • Äldre 23 Feb 12:30
    #8

    Tält utan sidor är bra också som skydd mot solen. Gassande sol och en vigsel på iallafall 40 minuter är ju sådär. Alla i kostym blir genomsvettigaoch de äldre tycker att det är jobbigt förstås.

  • fiskin
    Äldre 23 Feb 13:38
    #9

    Vår vigsel blir kanske bara 20 minuter så är det sol får de "stå ut" utan solskydd. De får glädjas av solen =) Men om det regnar blir det ialla fall ett tält som är 7*3 eller om det var 3*9... sen kanske vi använder det förslaget ovan om paviljong från Clas Ohlson! Det var fint! =)

  • Äldre 23 Feb 18:51
    #10

    Vi gifter oss också utomhus i juni i Dalarna och har ungefär samma funderingar. Tror vi har bestämt oss för att ha högtalare och mikrofon, iallafall till de som spelar spelar och sjunger. Om det blir regn vet jag inte hur vi gör, folk får väl ta med paraply. Paviljong är ju en bra idé.

  • Äldre 24 Feb 09:49
    #11

    Fiskin: jo men tänker du tiden innan när folk ska hitta dit, få en sittplats ev, och vänta in er, blir det ju en stund. Ni gör självklart som ni vill men det kan ara rätt tungt för de äldre och förstås svettigt om det är väldigt varmt

  • Äldre 24 Feb 17:00
    #12

    Hej där....
    Som du ser på mitt profilkort tog vi kort utomhus...MEN
    Vi gifte oss även under denna ek utomhus :)
    Tyvärr var inte sommaren 2012 den bästa men vi lyckades :)

    28 juli närmre bestämt kl 17 så började vår vigsel.
    Morgonen började jättegrå och regnig. Jag åkte till platsen för att fixa det sista med bröllopsdukning mm.
    Min mamma och man försökte få mig att byta och vigas inne i det äldre huset som vi hade dukat i.
    Blev helt bridzilla och sa om det regnar ja då blir det gummistövlar och paraply som gäller....hahhaha.
    Vi satte upp en vanlig paviljong som vi lånat av en kamrat bara ut ifall att...men vigseln skulle ske utomhus

    Hade vädergudarna på vår sida och när jag kom till frisören så sprack molnen upp på himlen. Solen tittade fram och värmde gott.

    Vi hade anlitat en tjej och dennes svåger. De sjöng och spelade gitarr. De hade egen förstärkare och microfoner med och vi hade förlängningssladdar. Vår dotter spelade fiol och allt blev helt underbart.
    Det fanns många träd som gjorde att vädret blev svalt ...för även om det regnade på förmiddagen blev det mycket varmt på eftermiddagen.
    Vi hade även gjort program som var uppklistrade på styvare papp med en "glasspinne". Gästerna kunde använda dom som solfjädrar.

    Ska väl tilläggas att våra gäster stod upp under hela ceremonin i en halvcirkel runt oss.
    Marken där vi stod sluttade även ner mot eken så det var lätt för alla att se.
    Vigseln tog ca 20 min 

    Lycka till alla brudpar på er dag

    kram

     

  • Äldre 27 Feb 16:26
    #13

    Ajmb: vilken tur ni hade med vädret! Det är ju sånt man verkligen inte kan påverka. Vi kommer gifta oss utomhus oavsett väder, så det blir nog en paviljong som reservplan.

  • Äldre 10 Mar 17:31
    #14
    JochP skrev 2013-02-27 16:26:49 följande:
    Ajmb: vilken tur ni hade med vädret! Det är ju sånt man verkligen inte kan påverka. Vi kommer gifta oss utomhus oavsett väder, så det blir nog en paviljong som reservplan.
    Ja eller får gästerna ta med paraply och gummistövlar....hihhihihihi
  • Äldre 24 Mar 17:51
    #15

    Fiskin: Vet du var man kan hyra mikrofon och förstärkare?

Svar på tråden Utomhusvigsel - vad tänka på?