• Mamma till två

    Vill ha en massa tips

    Jag och min sambo ska gifta oss i juni har vi bestämt.


    Om man vill gifta sig på midsommarafton tar vigselförättaren extra då? i såfall hur mkt ca.


    Jag letar efter ställen i Linköping där man kan göra nagelförlägning och någon som är bra på att göra brudbukett, en enkel men fin sådan. Gärna någon som kan göra en fin i håret också, vill inte ha värsta uppsättning utan enbart något lätt och enkelt pga jag har rätt tunt hår.


    Klänning är vald, blir en kort vit enkel klänning med silvriga detaljer. Vill gärna ha någon sjal eller något om mig, vart finns det för bra ställen att köpa detta på?


     


    Är det något mer man bör tänka på? ring och hindersprövning är vald och gjort.


     

  • Svar på tråden Vill ha en massa tips
  • Chicita

    Ska ni gifta er borgerligt eller kyrkligt till att börja med?

    I kyrkan tar dom inte betalt alls om ni (eller i alla fall en av er) är medlem i kyrkan.
    När det gäller borgerlig vigsel så ska dom inte få ta betalt för mer än omkostnader (om dom ska åka ut till en vigselplats exempelvis) däremot kanske inte så många vill jobba på midsommarafton.  Men det här varierar massor från kommun till kommun.
    På vissa orter verkar det vara kutym med en "gåva" till vigselförrättaren som består av pengar som "tack"...

    Även frisörer mm kan ha stängt pga att det är midsommarafton. Så det är värt att kolla upp också.

    Sjal skulle jag rekommendera etsy.com för. Där finns massor med saker för bröllop (och annat).

    Det finns egentligen bara 3 måsten
    1: Godkänd hindersprövning (som inte är för gammal). Om ni redan har sökt och fått den godkänd så finns det en risk för att den har gått ut när vigselförrättaren har hunnit posta vigselbeviset.

    2: Någon att gifta sig med Flört3: En godkänd vigselförrättare.

    Om ni hittar någon som kan viga er på midsommarafton så är allt annat bonus alltså Flört

    Vad gäller nagelförlängning mm så är det nog bara att sätta sig och ringa runt. Det är som sagt midsommarafton. Så här är det nog inte bara frågan om att hitta någon bra, billig eller både ock. Utan att hitta någon som går med på att jobba den dagen.
    Alla florister ska klara av att binda en enkel bukett med lindade stjälkar. Speciellt om det inte krävs några speciella blommor i buketten.
    Bara ni vet att floristen har öppet så kan ni åka dit samma dag och säga att du ska gifta dig och du vill ha en enkel bukett så fixar hon det med vad hon har i affären... 

Svar på tråden Vill ha en massa tips