• LindaMaria

Bygdegård med vacker omgivning?!

Behöver hjälp med att hitta en fin, mysig bygdegård med härlig omgivning!
    Vi tror att vi har bestämt oss för att ha bröllop och fest på en bygdegård. Anledningen är att vi vill ha det ganska "lantligt och mysigt", ett avslappnat bröllop helt enkelt. 
    Bröllopet går av stapeln i maj 2014 och vigsel är tänkt att vara utomhus, därför skulle vi gärna vilja ha att omgivningarna är vackra. Gärna vid en sjö eller liknande.

Vi bor i Stockholm men vill helst ha det lantligt. Områden som är mest lockande är därför Sörmland, Uppland, Västmanland, Östergötland och liknande. Sjukt bra förslag från resten av Sverige är så klart intressant också.

Eftersom vi har tänkt att det ska bli festligheter i dagarna två (fre-sön) vore det fint om det fanns närhet till vandrarhem eller andra billiga boendelösningar. 

Vad har ni för tips? Keep them coming! Glad 

• Svar på tråden Bygdegård med vacker omgivning?!
  • Chicita

Tyllsnäs Udde (utanför Borlänge / Dalarna)

www.tyllsnas.se/

Det ligger precis vid Älven, rätt avsides.
    Finns både vandrarhem och camping (även stugor) precis där.

Finast är att ha middagen / festligheterna i den gamla ladan. Köket och den mer varmbonade festlokalen känns lite "skolmatsal" men det är ett riktigt bra kök där man kan laga maten och bara bära över gården till ladan. 

• LindaMaria
    Chicita skrev 2013-02-16 20:34:34 följande:
    Tyllsnäs Udde (utanför Borlänge / Dalarna)

www.tyllsnas.se/

Det ligger precis vid Älven, rätt avsides.
    Finns både vandrarhem och camping (även stugor) precis där.

Finast är att ha middagen / festligheterna i den gamla ladan. Köket och den mer varmbonade festlokalen känns lite "skolmatsal" men det är ett riktigt bra kök där man kan laga maten och bara bära över gården till ladan. 
    Tack! Ska kolla in ditt tips! 

Ingen som har något i de områden som jag nämnde? Vore toppen med alla tips! 
  • söt nöt

Övergrans gården. Ligger i håbo/bålsta. Lantligt med åkrar runt om. Finns en bondgård planera sidan vägen som man kan bo på. Den bondgården harven den en festlokal som man kan hyra. Övergrans jordbruk heter den.

• LindaMaria
    emzerus83 skrev 2013-02-17 20:18:04 följande:
    www.overum.nu/festv.asp

Var där på ett bröllop sommaren 2011. Hur fint som helst, ligger precis vid en sjö :)
    Det här alternativet verkar ju toppen! Har du någon koll på hur arrangemanget var? Vi funderade på att fixa själva med catering, vin och så vidare. 
  • emzerus83

Jag är inte helt 100...men vad jag kommer ihåg så hade vänner till brudparet hjälpt till att laga all mat. var buffe så det borde ju gå att fixa med på egen hand. var inga som" jobbade" där eller så som serverade heller. (de hade vänner som hjälpte till med allt)..det stod bord uppställt på gräsmattan med bag in box viner o öl o sånt. Så jag gissar på att de köpt allt sånt själva också.

Ring o prata med dom för säkerhetsskull men tror att det går att fixa som ni vill! var verkligen ett supethärligt o fint ställe!! :)

• LindaMaria
    emzerus83 skrev 2013-02-17 22:35:32 följande:
    Jag är inte helt 100...men vad jag kommer ihåg så hade vänner till brudparet hjälpt till att laga all mat. var buffe så det borde ju gå att fixa med på egen hand. var inga som" jobbade" där eller så som serverade heller. (de hade vänner som hjälpte till med allt)..det stod bord uppställt på gräsmattan med bag in box viner o öl o sånt. Så jag gissar på att de köpt allt sånt själva också.

Ring o prata med dom för säkerhetsskull men tror att det går att fixa som ni vill! var verkligen ett supethärligt o fint ställe!! :)
    Toppentack för hjälpen! Har skickat iväg några frågor till dem nu. Ser helt fantastiskt ut och om det är lika bra som det verkar blir det nog där! Glad

• LindaMaria

Hallå igen! Vi var nyss och kollade in Överum, lite mycket snö för att helt kunna föreställa sig, men ändå vackert. Tyvärr kändes det inte så hundra som vi trodde, vandrarhemmet låg i tristare miljö och han som hade vandrahemmet tyckte att vår idé med buffé var opraktiskt. kort sagt, han var lite ocharmig. Så vi vill fortsätta kolla runt medan vi funderar. Fortsätt ge oss tips enligt beskrivningen ovan, vi är supertacksamma!

• trixie71

Jag passar på att lägga in en favorit, trots att det inte är någon bygdegård precis :)
    http://www.salasilvergruva.se/
    Man kan välja mellan att hålla såväl vigsel som fest nere i gruvan, eller att hyra hela vandrarhemmet.
    Många olika alternativ i en fantastisk och garanterat annorlunda miljö :)

• Vichy

Vi funderar på Hjälmargården! Det är en nyare byggnad, men det finns både stugor och camping på området, och det ligger med utsikt över Hjälmaren! Super vackert! Finns bilder på deras hemsida och facebooksida... Annars är det fint i Bjärka Säby utanför Linköping!

Svar på tråden Bygdegård med vacker omgivning?!