• Vicke0­1
    Äldre 15 Feb 09:18
    14623 visningar
    4 svar
    4
    14623

    Får mamma vara bröllopsvittne?

    Jag frågade om min mamma vill vara vårt ena vittne vid vår borgerliga vigsel. Hon blev jätteglad men sa att hon inte trodde att föräldrar får vara det. Själv hittar jag ingenting som säger varken att det är ok eller inte, så nu frågar jag er.

    Någon som vet om det är ok att mamma är bröllopsvittne?

  • Svar på tråden Får mamma vara bröllopsvittne?
  • CoG
    Äldre 15 Feb 09:23
    #1

    Äktenskap i Sverige ingås genom vigsel i närvaro av minst två vittnen (ofta släktingar eller nära vänner, men vem som helst kan tjänstgöra som vittne). Vid vigseln skall båda parter samtidigt vara närvarande. De skall var för sig på fråga av vigselförrättaren ge till känna att de samtycker till äktenskapet. Vigselförrättaren skall därefter förklara att de är makar.

  • CoG
    Äldre 15 Feb 09:26
    #2

    på en annna sida står det såhär:

    Två vittnen ska närvara vid vigseln. Namn och adress på dessa anges vid beställning av vigseln. Har inte brudparet egna vittnen kallas istället två kommunala tjänstemän.
    Släkt och familj är godkända som vittnen både vad gäller ansökan och som vittnen vid akten. Vittnet måste dock vara fyllda 18 år.

  • Vicke0­1
    Äldre 15 Feb 09:32
    #3

    Det är den informationen jag också hittat, och eftersom det inte uttryckligen står någonting om föräldrar så borde det vara ok. Tack!

  • Äldre 15 Feb 09:56
    #4

    Min syster var vittne för oss, jag hörde aldrig nåt annat än att det ska vara myndiga personer, så nära släktingar borde inte vara ett problem.

Svar på tråden Får mamma vara bröllopsvittne?