• sassa87

    Bestman och tärna, hjälp

    Hej, jag och min blivande fästman sitter och funderar ut vem som skulle passa bäst som tärna och vem som skulle passa bäst som bestman.

    Jag skulle gärna vilja ha min bästa väninna då hon betyder oerhärt mycket för mig och min fästman väljer troligen sin bror till bestman.

    Nu är problemet såhär: Min väninna är singel och sambons bror är gift, ser det konstigt ut i kyrkan osv om han har en gift bror till bestman och jag har en singel väninna till tärna? eller det kanske inte spelar någon roll?
    Snälla hjälp mig.

  • Svar på tråden Bestman och tärna, hjälp
  • lantgrodan

    Jag tycker ditt upplägg låter jättebra!


    Kan inte tänka mig att det ser konstigt ut. Tärnan ska ju enligt tradition inte vara gift ;)


     


    Hur som helst så är det viktigaste att du och din livande känner er bekväma med dem ni väljer! Inte vad andra tycker.


     


    Lycka till med den stora dagen!

  • Lina

    Min tärna är min bästa vän och hon är singel och min sambos bestman ska vara hans bror som är i förhållande och en bra kompis till han som är gift.


    För oss spelar det ingen roll om dom är singel, gift eller i ett förhållande:) Det är ju vårat bröllop och jag tycker man ska ha den tärnan man vill och den bestman man vill:)


     


    Man ska ha dom personerna man känner att man vill ha! Kör på din bästa vän som tärna om hon betyder mycket och du vill ha henne som det:)

  • kitkät

    Jag tycker inte det spelar roll alls.
    Enligt tradition så ska bestman/brudtärna vara ogifta, men det är inte många som följer den traditionen så strikt längre tror jag. Jag skulle i alla fall inte brytt mig om det. 

  • sassa87

    Så om jag och min fästman går uppför altargången och dem kommer gåendes tillsammans bakom oss så borde inte det se konstigt ut?

    Kör nog på det då :) vill inte tvingas välja någon annan bara för att det ska se bra ut

  • Chicita

    Jag skriver inte det här för att vara elak...
    Men hur skulle det kunna se konstigt ut?
    Ska dom gå med varsin skylt som det står "singel" respektive "gift" på? Eller varför skulle deras civilstatus synas i hur dom går in i kyrkan med er?
    Jag sitter ju inte och letar efter vigselringar på tärna och marskalkens händer för att se om dom är gifta eller inte. För även om dom var gifta så kan jag ju inte veta om dom är det med varandra...
    Det är brudparet jag har kommit för att titta på om jag är gäst.
    Inte tärnan och marskalken Flört
    Jag ser ett brudpar + en tärna och en marskalk. 
    Inte ett brudpar + en singeltärna och en gift marskalk...
     
    Så du kan lugnt ha dom som ni tänkt oavsett deras civilstatus Flört 

  • FruForsmark
    sassa87 skrev 2013-02-12 09:34:49 följande:
    Hej, jag och min blivande fästman sitter och funderar ut vem som skulle passa bäst som tärna och vem som skulle passa bäst som bestman.

    Jag skulle gärna vilja ha min bästa väninna då hon betyder oerhärt mycket för mig och min fästman väljer troligen sin bror till bestman.

    Nu är problemet såhär: Min väninna är singel och sambons bror är gift, ser det konstigt ut i kyrkan osv om han har en gift bror till bestman och jag har en singel väninna till tärna? eller det kanske inte spelar någon roll?
    Snälla hjälp mig.
    Nej. Strunta i hur det ser ut, utan välj med hjärtat. Vi hade in syster och min bästa väninna som tärnor och makens barnoms bästis som bestman (han har stadig relation och min bästis är gift). I kyrkan så gick min bästa väninna efter oss i mitten och bakom henne gick min syster med bestman. Funkade!
  • PiaB

    Mina döttrar ska vara mina tärnor och de är inte gifta. Den ena har ett förhållande sedan fem år, den andra är singel men det växlar fort när man är 16 :-P Marskalken är gift sedan urminnes tider. Vi hade aldrig valt på ett annat sätt, utan vi gör som vi vill och det tycker jag ni också ska göra


Svar på tråden Bestman och tärna, hjälp