• Zandraaa

Gåva till gästerna

Gav eller ska ni ge gåva till era gäster? Haft en liten tanke på de men sen kan de kännas som en onödig extra kostnad. Vad gav ni bor eller ska ge bort? Har ni förklag på något som inte kostar skjortan ;)?

• Svar på tråden Gåva till gästerna
  • Zandraaa

Va de något du ska beställa :)? vart isf?

• Chicita

Vi gav våra gäster ett halssmycke (trollkors).
    Om vi inte hade fått en superrabatt från grannen som är smed så hade vi aldrig haft råd.

Om jag är gäst på ett bröllop så saknar jag inte favours om dom uteblir.
    Jag kan till och med tycka att vissa favours är onödiga och mest irriterande. Att få ett glas eller ett bestickset med mitt namn och brudparets bröllopsdatum (eller deras namn också) är för mig helt onödigt. Vad ska jag med det till liksom?

Däremot kan det vara jättekul att få en liten påse med hans och hennes favorit-te, eller hans och hennes favoritgodis, eller om bruden är duktig på att sylta och safta så kan en miniburk med hemkokt marmelad vara jättekul.
    Om gåvan antingen följer bröllopets tema (vi hade medeltid exempelvis och trollkorsen började dyka upp under medeltiden) eller speglar brudparet. Eller bara är en liten godisbit som man kan ta till kaffet om man inte vill spara den... Tja då är det kul.
    Men att släpa hem ett lortigt vinglas med namn på... njä... Flört 

• sommar2014

Vi kommer inte att lägga pengar på gåva till presenterna, de får ju en hel bröllopsfest liksom. Glad

Men OM man vill ge något litet och inte så dyrt skulle jag ge vackert godis i små askar. De flesta gillar ju godis och choklad, och om inte så kan de ju bara ge bort godiset till sin bordsgranne/barn/partner etc.

Vad många brudpar verkar missa i dag är det här med tackkort... (Åtminstone de bröllop jag varit gäst på - jag har aldrig fått ett tackkort...) Ett foto på brudparet fäst på ett enkelt kort och ett litet Tack är allt som behövs. Det tycker jag att man alla gånger ska prioritera framför gästgåvor.

• PiaB

Vi har funderat hit och dit men kommer nog att strunta i favours. Vi har tänkt att kanske ha en ask med några godisbitar i, som man kan kombinera och ha som bordsplaceringskort också. Alltså att skriva gästens namn på. Men vi vet inte än hur det blir.

Annars tycker jag det är viktigt att ha något som speglar brudparet. Favoritgodiset, favoritkaffet eller te't. Eller som Chicita som speglar temat på bröllopet.

Jag älskar choklad och han lakrits. Så jag funderar på att knyta ihop en Lakrisalrulle och en Dajm eller något och hänga en namnlapp på. Problemet är att vi vill pyssla så lite som möjligt, kanske kan sätta döttrarna på det

• Chicita
    sommar2014 skrev 2013-02-10 20:55:36 följande:
    Vad många brudpar verkar missa i dag är det här med tackkort... (Åtminstone de bröllop jag varit gäst på - jag har aldrig fått ett tackkort...) Ett foto på brudparet fäst på ett enkelt kort och ett litet Tack är allt som behövs. Det tycker jag att man alla gånger ska prioritera framför gästgåvor.
    Ja det var viktigt för oss att få ut.
    Vi vek 2 st A4-papper av samma sort som vi använt till allt annat på bröllopet, så att det blev ett litet "häfte" eller en bok eller vad man ska säga (A5-format).
    På utsidan av boken satte vi en bild på buketten och ringarna som vi gillar extra mycket. När man öppnade boken så satt en porträttbild på mig och maken på höger sida, nästa uppslag på höger sida satt en bild på gästen (eller en bild där gästen var med, eller om vi inte hade någon bra på just den gästen så blev det en lite mer allmän bild. Vi prioriterade inte att ta porträttbilder på gästerna nämligen). Och på sista uppslaget på höger sida satt en bild från eldshowen.
    Om man klippte upp boken i ryggen så blev det alltså 4 bilder med passpoal som man kunde sätta in i induvidiella ramar, utan att något "försvann på baksidan".
    Dom har vi fått väldigt bra respons på.
    Långt ifrån alla har ju sparat bilden på OSS i bokhyllan liksom. Men många av dom som fick en bild på sig själva har gjort det Glad 
  • sommar2014
    Chicita skrev 2013-02-10 21:34:28 följande:
    Ja det var viktigt för oss att få ut.
    Vi vek 2 st A4-papper av samma sort som vi använt till allt annat på bröllopet, så att det blev ett litet "häfte" eller en bok eller vad man ska säga (A5-format).
    På utsidan av boken satte vi en bild på buketten och ringarna som vi gillar extra mycket. När man öppnade boken så satt en porträttbild på mig och maken på höger sida, nästa uppslag på höger sida satt en bild på gästen (eller en bild där gästen var med, eller om vi inte hade någon bra på just den gästen så blev det en lite mer allmän bild. Vi prioriterade inte att ta porträttbilder på gästerna nämligen). Och på sista uppslaget på höger sida satt en bild från eldshowen.
    Om man klippte upp boken i ryggen så blev det alltså 4 bilder med passpoal som man kunde sätta in i induvidiella ramar, utan att något "försvann på baksidan".
    Dom har vi fått väldigt bra respons på.
    Långt ifrån alla har ju sparat bilden på OSS i bokhyllan liksom. Men många av dom som fick en bild på sig själva har gjort det Glad 
    Oj, vad ambitiöst av er och vad KUL att få ett sådant kort! Det är verkligen mer än jag skulle förvänta mig som gäst, men åh vilken glad överaskning. Kul också med en bild på gästen, i de fall det fanns! Solig
  • Chicita
    sommar2014 skrev 2013-02-10 22:32:28 följande:
    Oj, vad ambitiöst av er och vad KUL att få ett sådant kort! Det är verkligen mer än jag skulle förvänta mig som gäst, men åh vilken glad överaskning. Kul också med en bild på gästen, i de fall det fanns! Solig
    Det var rätt enkelt. Tomma papper, ett grovt snöre som höll ihop allt i ryggen, dubbelhäftande foto-kuddar och riktiga fotografier som vi framkallade (billigt på fujidirekt).
    Ingen text.
    Den enda texten var adressen på framsidan av kuverten och ordet Tack på baksidan av kuvertet Glad 
  • Annamolly

Mina blivande svarforaldrar kopte sma keramik dekorationer som dom fatt gjorda speciellt. Dom insisterade pa att fa betala for detta. Jag tyckte det var en nagot onodig utgift om jag ska vara arlig! Spenderar hellre pengar pa blommor att ha pa borden. Jag hoppas att gasterna verkligen tar med sig sakerna eftersom jag har last har pa BT att favours ofta blir kvarlamnade... Skulle vara trakigt om det blev sa.

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Forever

Vi gav varje gäst en liten påse med fina chokladpraliner i. Barnen fick lite roligare påsar med blandat godis i.
    Det var mkt uppskattat, alla tyckte det var roligt o gott och hade inte förväntat sig ngt alls Glad

• jimsan78

Vi kommer att ge gästerna vars en liten ask med någon form av godis i. Det kommer även finnas ett litet citat skrivet på en lapp som ligger i varje ask. Alla citat kommer vara olika och handla om allt mellan himmel och jord. Askarna kommer att stå på deras platser vid borden. Kommer ha en tävling senare under kvällen där vinnnaren får en vinst. Dock inte bestämt innehållet i vinsten än.

Svar på tråden Gåva till gästerna