• MissFannie

    Göra egna swirls eller ornament i word eller liknande??

    Hej alla!


    Jag hittade denna fina bilden och blev förälskad i idéen att ha dessa som bordsplacering! Tänkte att man kanske skulle kunna göra dom själv men jag vet inte hur man gör swirlsen eller ornamenten eller vad man nu ska kalla ramen med snirklor/krusiduller. Är det någon här som vet hur man kan skapa dessa? I word, publisher eller powerpoint eller något annat program?? Eller för den delen om det finns någon färdig ram?


    Tack på förhand! :)


  • Svar på tråden Göra egna swirls eller ornament i word eller liknande??
  • Chicita

    Googla "Swirl" (välj att se bilder).
    Dessa kan du lägga in i textrutor (välj att ha osynlig ram) i word-dokument. Då kan du också vrida bilderna eller flippa dom så dom blir spegelvända.
    Hittar du en bild med flera swirls du gillar i samma bild, så kan du dela upp dessa i olika delar genom att klippa ur dom med paint, photoshop eller vad du nu använder.

    Jag gjorde så när jag letade både dekorationer och använde olika fonter i samma ord (Majusklerna i varje styckesindelning var i Old English font för den där gammaldags känslan)



     
  • sommar2014

    Till Adobe Photoshop finns det gratis penslar (googla PS brushes) att ladda ner, finns säkert liknande dem på bilden. I Adobe Illustrator kan man göra såna swirls själv.

    Men om ni inte har något av dessa program eller planerar att köpa så kanske det finns färdiga swirls/ornament att ladda ner och skriva ut? Kolla t.ex. Hostess with the Mostess (www.hwtm.com/), där finns många olika festidéer och grejer att printa. Sidan är lite rörig (fattar inte själv hur navigeringen hänger ihop...!) men där finns hur mycket inspiration som helst!

    "Printables" verkar finnas på den här sidan: blog.hwtm.com/design-creative/diy-party-projects/.

  • sommar2014

    Nu kom jag på något! Om du vill använda Word kan du ladda ner nya teckensnitt till datorn av typen dingbats, det är alltså fonter/teckensnitt som i stället för bokstäver är olika symboler/bilder.

    Kolla in t.ex. dafont.com!

    Här är några dingbatfonter jag hittade:
    www.dafont.com/bergamot-ornaments.font
    www.dafont.com/soft-ornaments.font
    www.dafont.com/ornaments-labels-and-frames.font

    Och kategorin Shapes innehåller många swirls/ornament:
    www.dafont.com/theme.php

  • MissFannie

    Tack snälla för era svar! Kikade lite på dafont och där kanske det finns några som fungerar! :D Ska testa mig fram och hoppas på att det funkar:D tack igen!

Svar på tråden Göra egna swirls eller ornament i word eller liknande??