• Hallonsylt

Är jag dum...?

Jag och pojkvännen ska fira lite på lördag och jag hade tänkt göra en drink, Rosa Pantern.
    Drinken innehåller bl a Grenadin och Likör 43, men när jag letar upp dem på systemets hemsida så hittar jag ett gäng konstiga saker på Likör 43, vilken ska man ha?

När jag sedan försöker hitta grenadin så finner jag ingenting alls, är det kanske något man köper någon annanstans eller heter det något annat. Snälla hjälp mig, jag tycker att sådant här är svårt.

• Svar på tråden Är jag dum...?
  • Ettolrach

Grenadin är juice från granatäpplen, det borde du hitta i vilken välsorterad butik som helst.

Liqour 43 är vanijlikör, sök på Liqour 43 så tror jag du hittar den.

• Signatur

Jag har köpt Grenadin på ICA. Tror att det är en slags färg och smaktillsats.

• Ettolrach

Vilken välsorterad livsmedelsbuitk som helst menar jag ju, grenadin är alkholfritt.

Lycka till!

• Hallonsylt

Tack så jättemycket för hjälpen

• Kicker

Grenadine är en koncentrerad sirap såvitt jag vet! Jag är 99 % säker! Den kan ha olika smaker, tex svartvinbär, jordgubb osv. Det där med granatäpplen har jag aldrig hört! Och då har jag jobbat bakom en bar. Likör 43 uttalas Cuarenta y tres, fråga efter det så vet de vad du menar! Lycka till!

• Pixie

Hej Hallonsylt!

Licor 43 har artikelnr 725 på Systembolaget, och finns både som hel- och halvflaska. Grenadin säljs inte på bolaget, brukar finnas på vanliga affärer.
    Lycka till!

• Fru Åsagåsa

Grenadine är som Ettolrach säger granatäppelkoncentrat. Kickers sirap är mer "syrup", engelska för smaktillsats - helt konstgjord. Sådan finns i många smaker.

Den godaste grenadinen är av märket Monir, men det är lögn att få tag i den. Många av de andra märkena är för sötsliskiga tycker jag.

• TeaSpoon

Kicker:

Säger man "likör 43" på bolaget så får man rätt, alla bolagsanställda vet vad det är för något, har aldrig hört någon fråga efter "Cuarenta y tres" och jag har jobbat på bolaget i 8 år...

• Hallonsylt

Ni är de bästa! Tack alla som har hjälpt mig!

• Kicker

Här är vad jag hittade om grenadine:

Grenadine was originally a thick, sweet French syrup made from pomegranates and used as a flavoring, especially in cocktails. Today it is mostly made from other fruits and is artificially colored and flavored.

Detta kom upp om likör 43:

Cuarenta Y Tres is a Spanish liqueur with a pleasant vanilla flavour. The history of this liqueur goes back to around 200 BC. The formula has been passed down through all this time and contains over 43 basic elements which is mainly fruits and herbs. It is also called Licor 43.

Tea Spoon, jag vet också vad jag talar om ibland!

Svar på tråden Är jag dum...?