• Anonym
    Äldre 7 Feb 22:02
    4435 visningar
    13 svar
    13
    4435

    Oplanerat gravid mitt i bröllopsplanerna, behöver klänningshjälp

    Bebisen (nr 3) är beräknad 6 veckor efter bröllopet. Mina två första har kommit efter bf, så jag känner ingen oro för att den lille kommer ut för tidigt. Men det blir nog lite annorlunda att gifta sig höggravid än att gifta sig ogravid, ojoj... Känner mest stress för klänningen. Några tips på klänningar som funkar för en höggravid? Tips på affärer i Stockholmsområdet som säljer brudklänningar för gravida?

  • Svar på tråden Oplanerat gravid mitt i bröllopsplanerna, behöver klänningshjälp
  • Äldre 7 Feb 22:13
    #1

    Grattis till graviditeten!

    Här finns jääättefina brudklänningar (och andra festkläder) för gravida: www.tiffanyrose.com/maternity/clothes/wedding-dresses.html

  • Cathel­ica
    Äldre 7 Feb 22:24
    #2

    Annars finns många jättefina klädningar med empiremidja som funkar jättebra om man har stor fin bebismage :)

  • Äldre 7 Feb 22:47
    #3

    Jag skulle nog vilja tipsa om att helt enkelt googla: Pregnant wedding dress
    Där kan du få många idéer till att börja med. Och så kan du kanske begränsa modellerna baserat på din övriga kroppsform sen också Glad 

    Och just ja...
    Grattis Solig 

  • Anonym
    Äldre 8 Feb 20:34
    #4

    Tack! Har googlat och hittat en del, men vet inte om jag vågar beställa från någon utländsk sajt. Tex gillade jag denna: www.9lover.com/shop/wedding-dress-bridal-gown-4222.html

  • Äldre 8 Feb 21:20
    #5
    Anonym skrev 2013-02-08 20:34:56 följande:
    Tack! Har googlat och hittat en del, men vet inte om jag vågar beställa från någon utländsk sajt. Tex gillade jag denna: www.9lover.com/shop/wedding-dress-bridal-gown...
    Jättefin.
    Men den syr dom säkert upp hos andra "kinasidor" också.
    Och referenser från sådana kan du få i tråden "Kinaklänning och gaffel emellan" eller om du pratar direkt med daniiel (eller i hennes "fråga mig om vad du vill-tråd" Glad )
  • Anonym
    Äldre 10 Feb 16:20
    #6

    Tack för tipset! :)

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 10 Feb 16:48
    #7

    kolla kinasidorna! de brukar till och med ha en kategori bara för det =) Såg flera gravidklänningar på lightinthebox... kolla här.. 

     http://www.lightinthebox.com/c/maternity-wedding-dresses_2713?keyword=maternity+wedding+dress

    http://www.jjshouse.com/se/Tarnklanningar-For-Gravida-c45/?la=fromnavmenu Det står tärnklänning men du kan välja vilken färg du vill...

     http://www.jenjenhouse.com/se/Tarnklanningar-For-Gravida-c45/?la=fromnavmenu samma som jjs... 

     http://www.jennyjoseph.com/Maternity-Bridesmaid-Dresses-c45/?la=fromnavmenu även här kan du byta färg..

    Annars kan du ju använda de flesta klänningar i "jane austen"-stil med skärning under bysten och sedan fritt fall på kjolen..  


  • Anonym (Tacks­am för tips)
    Äldre 4 Mar 17:25
    #8

    Hej!

    Jag har samma "problem"... Mitt tips är att INTE kolla "gravid-klänningar". För då minskas utbudet och de blir dessutom sjukt fula...

    Tänk istället en klänning som fungerar. T.ex. a-linjeformat. Vid kjol osv...

    Min fråga till er är: tror ni att man kan ha denna klänning om man är gravid i v. 20 på bröllopet?! 

    Alla tips är jag evigt tacksamma för... Kan inte fråga någon annan heller eftersom ingen vet om detta.
    Kan tillägga att jag ska sy upp klänningen hos en sömmerska (den nedan, OM det går) så kan t.ex ta bandet längre upp. 
    Men vill helst ha det som nedan... Om det går? 



     
  • Äldre 4 Mar 20:05
    #9
    Anonym (Tacksam för tips) skrev 2013-03-04 17:25:56 följande:
    Hej!

    Jag har samma "problem"... Mitt tips är att INTE kolla "gravid-klänningar". För då minskas utbudet och de blir dessutom sjukt fula...

    Tänk istället en klänning som fungerar. T.ex. a-linjeformat. Vid kjol osv...

    Min fråga till er är: tror ni att man kan ha denna klänning om man är gravid i v. 20 på bröllopet?! 

    Alla tips är jag evigt tacksamma för... Kan inte fråga någon annan heller eftersom ingen vet om detta.
    Kan tillägga att jag ska sy upp klänningen hos en sömmerska (den nedan, OM det går) så kan t.ex ta bandet längre upp. 
    Men vill helst ha det som nedan... Om det går? 

     
    I vecka 20 så kan du ha en liten kula som knappt syns, eller en jättemage.
    Magen kan vara som om du hade svalt en fotboll (hög, rund och syns bara från sidan eller rakt framifrån) eller som en limpa som ligger som en "valk" över magen.
    Det är alltså rätt omöjligt att veta hur din kropp kommer att se ut då.
    Jag har en kompis som inte ens visste att hon var gravid i vecka 26 och det såg bara ut som om hon hade gått upp några kilon.
    Och en annan kompis som hade värsta jättemagen i vecka 16. Vi var övertygade om att det var trillingar där inne Flört
    Om du skulle få en hög jättemage á la fotboll så är det inte säkert att den där modellen passar. I alla fall inte utan att både flytta upp och göra bandet mycket smalare...
    Om du skulle få en "limp-mage" så kanske du bara behöver ha en storlek större än vad du skulle ha om du var icke-gravid...

    Angående att gravidklänningar är "sjukt fula" så beror det helt klart på vilken smak man har.
    Vissa tycker att dom är så snygga att dom väljer dom modellerna fast dom inte är gravida. 
    Och vissa modeller ser inte alls ut som några speciella "gravidklänningar", utan är som du säger A-linje /grekiskinspirerat / Empireskärning eller liknande.
  • Anonym (Tacks­am för tips)
    Äldre 6 Mar 10:14
    #10

    Tack för dina tips. Du har nog helt rätt. Är med andra ord omöjligt att säga.. Vilket dilemma. Man kanske får vänta till sista sekund med klänningen? Problemet är bara att jag skulle bli väldigt stressad då, vill ha saker under kontroll :( Hmm.. Du har rätt ang "sjukt fula" enligt mig är klänningarna som är avsedda för gravida inte fina men smaken är ju som baken :) Däremot tycker jag många klänningar som passar gravida, tex a-linje, är jättefina. Dock har jag fastnat för denna....

  • Äldre 6 Mar 10:24
    #11
    Anonym (Tacksam för tips) skrev 2013-03-06 10:14:30 följande:
    Tack för dina tips. Du har nog helt rätt. Är med andra ord omöjligt att säga.. Vilket dilemma. Man kanske får vänta till sista sekund med klänningen? Problemet är bara att jag skulle bli väldigt stressad då, vill ha saker under kontroll :( Hmm.. Du har rätt ang "sjukt fula" enligt mig är klänningarna som är avsedda för gravida inte fina men smaken är ju som baken :) Däremot tycker jag många klänningar som passar gravida, tex a-linje, är jättefina. Dock har jag fastnat för denna....
    Om du ska få klänningen uppsydd här i Sverige så kommer nog inte sömmerskan börja att sy på den förrän kanske 2-3 veckor innan bröllopet och då har du nog ett hum om vilken typ av mage du kanske kommer att få (även om du inte kan veta hur stor den är på bröllopsdagen).
    Det sista ni gör är ju att ta av den i nederkant och fålla upp den så att man vet hur mycket magen "lyfter" klänningen. Det gör ni säkert ett par dagar innan bröllopet bara så att det inte ska hinna ändras så väldigt mycket.
    Bandet i midjan sätter ni dit samtidigt som ni kollar längden på klänningen och fållar den, Och då ser man ju hur brett det kan vara och vilken placering som smickrar bäst.

    Det hade varit värre om du skulle gå ut och köpa den färdigsydd eller beställa efter mått...
    Så om det är drömklänningen och du är villig att anpassa dig efter magen så kör på den Glad 
  • Äldre 6 Mar 11:06
    #12

    Dom här tycker jag kan vara fantastiskt vackra, och perfekta om man har en liten gravidmage. =) 

    www.etsy.com/shop/CoralieBeatrix

  • Äldre 6 Mar 13:52
    #13

    Hej, som nämnts tidigare så är det sjukt svårt att veta. Hade en brudtärna som var nygravid när vi testade tärnklänningen. Hon blev större än någon av oss kunnat tro på bröllopet (väldigt liten tjej i övrigt men barnet var stort). I Bridal outlet på lidingö där hon testade tärnklänningen gick det dock att låna underkläder med kudde i så att man skulle få ett hum om hur stor magen kunde bli.

Svar på tråden Oplanerat gravid mitt i bröllopsplanerna, behöver klänningshjälp