• Allis

Rimlig tidsplan?

Så här ser förutsättningarna ut:

Vigseln börjar kl.16. Vi ska ha en borgerlig vigsel med två sånger så det är ingen lång historia :). Att gå från platsen till bilarna, köra till festlokalen och parkera tar sammanlagt 20 minuter (vi har testat haha). Väl där blir det champagne och lite hurrande på gården och därefter går vi in för att äta middag.

Hilfe, vad är rimligt att tänka sig tidsmässigt här? Sambon tror att allt drar ut väldeliga och att vi slänger fram tårtorna vid nio men låter inte det väl sent?

• Svar på tråden Rimlig tidsplan?
  • Chicita

Tja. Vi hade räknat med att äta tårta vid ca 7-8 tiden på kvällen men klockan blev nog närmare 11 tror jag eller kanske senare ändå.
    Det var många saker som tog längre tid än vi tänkt oss. Och många bäckar små.

Men så behöver det ju inte bli för er.
    Är det viktigt för er att ha ett exakt tidsschema så måste det finnas någon som styr upp och får in folk i tid till middagen osv osv.
    Annars gör det väl inget om saker flyter runt lite. Den enda viktiga tiden vi hade att passa var vigseln (och att en buss skulle hämta de gäster som valt det alternativet kl 01.00). Allt annat fick anpassa sig efter hur dagen utvecklades. Vi visste vad som skulle hända och så fick det ske när det skedde.
    Behövdes en bensträckare så tog vi den där det var lämpligt helt enkelt... 

• PimPim83

Vår tidplan för kvällen ser efter samråd med lokalen ut så här:

17:00 Borgerlig vigsel
    ca 17:30 Välkomstdrink (Vigseln och bröllopsmiddagen sker i samma lokal så vi behöver inte förflytta oss)
    ca 18:00-21:00 Bröllopsmiddag
    ca 21:30 Tårta

• Allis

Tack för svar. Det finns egentligen bara en detalj som är lite tidsberoende och det är poatisgratängen till middagen. Jag vet, det är hemskt opraktiskt att välja just det men sambon vill så gärna så varför inte. Men det blir rätt saggigt när det varmhålls för länge. Måste klura ut något bra kring den, kanske man kan ringa när vigseln är klar och säga till köket släng in den nu :)))))))

• Chicita
    Allis skrev 2013-02-06 10:16:31 följande:
    Måste klura ut något bra kring den, kanske man kan ringa när vigseln är klar och säga till köket släng in den nu :)))))))
    Eller så förbereder ni den så att den egentligen bara är att "värma" så kan dom slänga in den i ugnen när ni svänger upp på gårdsplanen (om ni inte ska ha någon förrätt först för då kan dom sätta in den när ni har börjat äta förrätten Flört)

Jag fick ett bra recept av restaurangchefen förut. Eller tja recept och recept...
    Skiva potatisen och lägg i en stor kastrull.
    Häll på mjölk och grädde så det täcker, krydda och koka tills potatisen börjar mjukna lite (5 min brukar räcka men om det är tjockare skivor eller om det är hård potatis så kan man behöva lite mer).
    Sen slevar man över potatisen i gratängformar eller långpanna, tar med lite av gräddmjölken och gräddar klart i ugnen i ca 10-15 minuter.
    Dels är det lättare att få en jämnare värme när man hanterar stora mängder gratäng. Och man behöver inte få brända kanter bara för att det ska bli klart i mitten Glad 

Prova hemma någon gång först så ni får känna på tiden lite mer. 
  • Allis

Något av matlagningsprogrammen hade det på tv för ett par år sedan så detta med att förkoka kör vi jämt med, visst är det ett bra sätt att göra det på!

Ingen förrätt, vi har så många med alla tänkbara allergier så det blir buffé direkt istället. Ugnen ser lite gammal ut men det ska nog bli bra om han slänger iin den när vi är klarar med vigseln.

Vad många konstiga detaljer man har börjat tänka på, kan inte minnas att jag petade så himla mycket förra gången jag gifte mig *s*.

• Chicita

Ja då har ni ju redan ett bra sätt att göra gratängen Glad

Hehe ja jag vet... Det kommer upp konstiga saker när det börjar närma sig. Vissa är ju viktiga att tänka på.
    Andra saker behöver man kanske bara få bekräftat att man kan släppa, att det inte är viktigt. Och några saker kan man i efterhand undra "hur sjutton tänkte jag där?" Flört 

• Allis
    Chicita skrev 2013-02-07 21:16:25 följande:
    Och några saker kan man i efterhand undra "hur sjutton tänkte jag där?" Flört

Som t.ex. när man fått den kanske inte helt briljanta idéen att tillverka åtta vinröda mobiler att hänga i de väldigt stora, kala fönstren. Tyger valdes ut såååå noggrant och herregud vad jag petade i att de skulle funka ihop. Så när första mobilhel....är klar tittar jag på den och tänker bordell.

Ja, vad hade jag trott att resultatet skulle bli om jag valde mestadels blanka, vinröda tyger och dessutom någon riktigt gräslig sak i spets????? Supercoola säger sambon som har lite mer ekivok smak och där någonstans vet man definitivt att det blivit helt fel hahahaha. Nu är de omgjorda, fortfarande mestadels vinröda men i lite annan och lite mindre bordellaktig tappning hahahaha.

• Chicita
    Allis skrev 2013-02-07 22:01:18 följande:

Som t.ex. när man fått den kanske inte helt briljanta idéen att tillverka åtta vinröda mobiler att hänga i de väldigt stora, kala fönstren. Tyger valdes ut såååå noggrant och herregud vad jag petade i att de skulle funka ihop. Så när första mobilhel....är klar tittar jag på den och tänker bordell.

Ja, vad hade jag trott att resultatet skulle bli om jag valde mestadels blanka, vinröda tyger och dessutom någon riktigt gräslig sak i spets????? Supercoola säger sambon som har lite mer ekivok smak och där någonstans vet man definitivt att det blivit helt fel hahahaha. Nu är de omgjorda, fortfarande mestadels vinröda men i lite annan och lite mindre bordellaktig tappning hahahaha.

Haha... Ja vi mätte såååå noggrant så att våra draperier skulle täcka hela (eller tja inte upptill för där fanns inget att fästa vår prelliminära gardinstång i) fönsterväggen.
    Men tja, det saknades ändå ca 20 cm längst ner Oskyldig 
    Syns lite på den här bilden, en av längderna har dragits åt sidan pga att dom öppnade fel fönsterdörr. Det skulle varit dörren längst till höger bakom baren som skulle öppnas egentligen, där det inte fanns något som hängde för. Men men... petitesser Tungan ute

Svar på tråden Rimlig tidsplan?