• Ebbaa

    Vad heter den "lilla" vigsellokalen som sägs finnas i kyrkan?

    Hej!
    Sambon och jag sitter just nu och planerar det allra första och funderar över vilken typ av bröllop vi vill ha.
    När min mormor gifte sig vet jag att hon berättat att de vigdes i masthuggskyrkan i göteborg, men i en liten avsides lokal inne i kyrkan, enligt hennes historier var det "så modernt att gifta sig så då"...
    Har även hört andra äldre som berättat om detta så min fråga är:
    Är det någon som vet vad denna mindre vigsellokal inuti kyrkan kallas, och om någon varit på en sådan vigsel? Mysigt?

    Vi funderar på att gifta oss i domkyrkan i karlstad då vi tycker den är vacker samt att läget passar oss bäst, men då vi pratar om en mindre vigsel känns det övermäktigt med en sån stor kyrka. Tänkte fråga om dom har en såndär lokal men då är det ju bra om jag vet vad det heter ^^ Förresten, är det någon som gift sig/ska gifta sig i domkyrkan och vet med hur lång framförhållning man bör boka?

    Tack!  /Ebba

  • Svar på tråden Vad heter den "lilla" vigsellokalen som sägs finnas i kyrkan?
  • Kjell Präst

    Jag vet inte vad det kan vara för lokal, en del kyrkor har små kapell, men långt ifrån alla. Jag själv känner bara till ett fåtal. Kan de ha gift sig i sakristian, dvs "prästens run"? Men i så fall kan det bara rymmas ett par gäster! Eller kan det vara församlingshemmet, där man annars exempelvis dricker kyrkkaffe? I Stockholms domkyrka, Storkyrkan, liksom i Uppsala- vilka är de två domkyrkor jag besökt- finns en rad små kor (inte kossor utan små avdelade "minikyrkor"kan man säga). Där har man ibland mindre samlingar som exempelvis veckomässor. Kan det ha varit i ett sådant kor?

  • Ebbaa
    Kjell Präst skrev 2013-02-04 04:17:40 följande:
    Jag vet inte vad det kan vara för lokal, en del kyrkor har små kapell, men långt ifrån alla. Jag själv känner bara till ett fåtal. Kan de ha gift sig i sakristian, dvs "prästens run"? Men i så fall kan det bara rymmas ett par gäster! Eller kan det vara församlingshemmet, där man annars exempelvis dricker kyrkkaffe? I Stockholms domkyrka, Storkyrkan, liksom i Uppsala- vilka är de två domkyrkor jag besökt- finns en rad små kor (inte kossor utan små avdelade "minikyrkor"kan man säga). Där har man ibland mindre samlingar som exempelvis veckomässor. Kan det ha varit i ett sådant kor?
    Jag vet att det var inne i själva kyrkobyggnaden, det kan ju ha varit i "prästens rum"... Tror bara dom hade sina föräldrar där. Ja, men ett sånt kor låter mer som det hon pratade om. Ligger det i samma byggnad som själva kyrkosalen?
  • Kjell Präst
    Ebbaa skrev 2013-02-04 13:07:32 följande:
    Jag vet att det var inne i själva kyrkobyggnaden, det kan ju ha varit i "prästens rum"... Tror bara dom hade sina föräldrar där. Ja, men ett sånt kor låter mer som det hon pratade om. Ligger det i samma byggnad som själva kyrkosalen?
    Ja, dessa kor ligger inne i själva domkyrkan.
  • Ebbaa
    MTB skrev 2013-02-04 13:10:58 följande:
    Min mormor gifte sig på pastorsexpeditionen.
    Spännande! :)
    Kjell Präst skrev 2013-02-04 14:11:16 följande:
    Ja, dessa kor ligger inne i själva domkyrkan.
    Jaha, men kanske var det ett sådant då :) Tack för infon!
Svar på tråden Vad heter den "lilla" vigsellokalen som sägs finnas i kyrkan?