• Tuvest­am
    Äldre 2 Feb 22:28
    6331 visningar
    19 svar
    19
    6331

    Billiga dukar? Och hur ska dem se ut?!!

    Hej!


    Någon som vet vart man kan köpa billiga dukar till festen? Och hur dem ska se ut? Måste man ha nåt speciellt färgtema? Ska man kanske hålla sig till det man hade på inbjudningskorten? Det är himla mycket man ska tänka på då min sambo heller sitter och spelar lol än hjälper till så frågar jag er istället :)

  • Svar på tråden Billiga dukar? Och hur ska dem se ut?!!
  • Äldre 2 Feb 22:36
    #1

    Något som är vanligt som även vi ska ha är knoppalakarn från IKEA. Dom kostar 19 kr  eller så är det vanligt att folk säljer dom bla här och sen ska vi köpa organza löpare i "våran" färg.

  • Tuvest­am
    Äldre 2 Feb 22:43
    #2

    Så smart, det kunde man ju faktiskt ha gjort. Tack så jätte mycket för tipset :)

  • Äldre 2 Feb 22:51
    #3

    Kan tipsa dig att gå in på firande.se det är den billigaste sidan jag har hittat med löpare.

  • Tuvest­am
    Äldre 2 Feb 22:56
    #4
    AnnSofieS skrev 2013-02-02 22:51:00 följande:
    Kan tipsa dig att gå in på firande.se det är den billigaste sidan jag har hittat med löpare.
    Tack! Jag ska gå in direkt och titta :)
  • fayefa­ye
    Äldre 3 Feb 01:00
    #5
    AnnSofieS skrev 2013-02-02 22:51:00 följande:
    Kan tipsa dig att gå in på firande.se det är den billigaste sidan jag har hittat med löpare.
    Bra tips! Undra hur många rullar man behöver? O_o Vet ju inte hur långa borden är...
  • MiaMin­iMe
    Äldre 3 Feb 08:58
    #6

    Vi köpte också 19 krs lakanen från Ikea :D Ingen som kan se att det är lakan. Behöver dock tips på billiga plommonlila löpare

  • MiaMin­iMe
    Äldre 3 Feb 09:00
    #7

    Hade jag bara käst trådarna så hade jag me fattat xD Håller med ovanstående, hur många rullar kommer man behöva. Hittar inte vart det står hur många meter där är.

  • MiaMin­iMe
    Äldre 3 Feb 09:06
    #8

    Gud vad jag babblar här... Iaf behöver andra tips på billiga löpare som inte är så tunna. Dom förlorar ju en hel del färg med organza

  • Äldre 3 Feb 11:02
    #9

    Jag gillar när dukade bord känns som om de har tjocka dukar så vi har gjort så här:


    Närmast bordet ligger vitt, tjockt sweatshirttyg som jag köpt för 15 (!) kronor/m. Över det ligger odlingsväv (1m x 100 m rulle kostade 200) som jag sytt ihop i mitten. Sen ligger en smal remsa (20 cm) plastduk och på det olika sorters mossa.


     


    Nya lakan och odlingsväv/fiberduk är väldigt tunt så det gör sig bra med sweatshirttyget under. Innan vi bestämde oss för mossa funderade vi på juteväv, stärker man den med vanlig stärkelsesprej och stryker gör den sig bra som löpare.

  • Tuvest­am
    Äldre 3 Feb 12:56
    #10

    Jag tycker det är lite jobbigt med dessa dukar, vi hade först tänkt att vi skulle låna ihop linnedukar men så tyckte jag att det är lite förargligt om man råkar spilla och fläckarna inte går bort. Jag är ganska klumpig av mig så det skulle säkerligen hända. Men idén om lakanen på ikea tyckte jag lät bra, så jag tror att vi kommer att köra på det faktiskt :)

  • afture­lding
    Äldre 3 Feb 13:28
    #11

    Även vi ska ha Ikeas lakan, men med Ikeas panelgardin Flynn som löpare. Lyckligtvis har vi gröt och lila som färgtema, och gardinen är grön. Allt som allt kommer dukar och löpare kosta 142 kronor Flört

  • afture­lding
    Äldre 3 Feb 13:28
    #12
    afturelding skrev 2013-02-03 13:28:25 följande:
    Även vi ska ha Ikeas lakan, men med Ikeas panelgardin Flynn som löpare. Lyckligtvis har vi gröt och lila som färgtema, och gardinen är grön. Allt som allt kommer dukar och löpare kosta 142 kronor Flört
    242 ska det vara (hoppsan)
  • MiaMin­iMe
    Äldre 3 Feb 14:38
    #13

    Du skulle inte kunna lägga upp en bild på hur det ser ut med en panelgardin som löpare? Blev lite nyfiken, letar nämligen löpare för fullt men allt verkar så dyrt!

  • afture­lding
    Äldre 3 Feb 14:53
    #14
    MiaMiniMe skrev 2013-02-03 14:38:49 följande:
    Du skulle inte kunna lägga upp en bild på hur det ser ut med en panelgardin som löpare? Blev lite nyfiken, letar nämligen löpare för fullt men allt verkar så dyrt!
    Vi har tyvär inte provdukat än (det är ju ändå ungefär fem månader kvar), men det blir som vanliga löpare om man har en sprättare och kan ta bort kanalen, och eventuellt dela dem på längden och sy en ny fåll på sidorna. Gardiner brukar ju vara bredare än löpare. Ikeas är 60 cm. Men det går säkert att lägga dem dubbelt också, och eventuelt sy en raksöm både vid den vikta kanten och fållarna på motsat sida. Då blir de heller inte lika tunna om du inte hittar några du tycker är tjocka nog :)

    Ska du sy (på maskin) så är det bara att ta med en gardin till en sybutik om du är osäker på vilken nål som är bäst.
     
    Ikea har faktiskt ett lila gardinpar:
     www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80111202/

    Dessa är 145 cm breda. Då kan du få ut tre på varje gardin med c.a 45 bredd. De tycks vara gjorda i lite tjockare organza, så det går säkert att ha dem enkla. De säljs dessutom i par för 79 kronor, vilket gör att varje löpare kostar 13 kronor :) Och eftersom att de är 250 cm långa så har du 15 meter löpare för 79 kronor.
  • MiaMin­iMe
    Äldre 3 Feb 15:14
    #15

    Jag beställde faktiskt plommonlila färdigsydda löpare på jotex för 99 kr paret. Hoppas det blir bra :)

  • Marjas­inus
    Äldre 3 Feb 21:24
    #16
    Allis skrev 2013-02-03 11:02:02 följande:

    Närmast bordet ligger vitt, tjockt sweatshirttyg som jag köpt för 15 (!) kronor/m. Över det ligger odlingsväv (1m x 100 m rulle kostade 200) som jag sytt ihop i mitten. Sen ligger en smal remsa (20 cm) plastduk och på det olika sorters mossa.


    Var köpte du tyget och odlingsväven?
  • Äldre 6 Feb 17:07
    #17

    Odlinsväven kommer från www.lotico.se i Simrishamn (kolla efter täckmaterial) och det vita sweatshirttyget är inhandlat i världens bästa tygaffär www.ankistyger.se i Löberöd. Båda skickar per postorder också men då kan det nog vara värt att kolla upp om de kör bussfrakt, det är oftast billigare.

  • Foreve­r
    Äldre 12 Feb 10:03
    #18

    Vi hade lakan från IKEA och sen dekorerade vi med odlingsväv som vi köpte på Jula.
    Det blev jättefint och såg sagoaktigt och romantiskt ut Skrattande

  • Nyfike­n01
    Äldre 12 Feb 10:35
    #19

    Ett tips!

    Jysk har lakan för 25 kr. Är inte helt säker men tror de är lite vitare än ikeas Knoppa.
    Jag ska ta mig en titt på de från Jysk. Vill hellra ha lite vitare än vad Knoppa är.

    Jag köpte panelgardiner på ellos att ha som löpare, färg naturlin. Tror det kommer bli himla snyggt ;) 

Svar på tråden Billiga dukar? Och hur ska dem se ut?!!