• Anonym (Hundvana)

    Någon hund kunnig HJÄLP omg

    Vi har en hund på 9 mån som vi haft sedan valp, hon har alltid visat ett dominant sida men sista tiden har det blivit bättre, nu till problemet hon har vi 4 tillfällen sista tiden morrat åt vår 6 åriga dotter vilket jag oroar mig för och inte känner mig tRygg med. Äen gång gick min dotterr och satt sig vid hunden säng vilket gjorde att hon morrade Andra gången ville hon mysa med hunden och la sig brevid henne på golvet och skulle klappa henne och hon morrade Tredje gången va hos våra föräldrar varför hon morra vet jag ej men min dotter lekte på golvet och sen görde vi att hon från ingenstanns morrade, Till det riktigt allvarliga, Min dotter steg upp på morgonen och skulle komma in till oss för att väcka oss så hör jag hur vår hund riktigt arg morrar vid dörren och släpper inte in henne i sovrummet, jag röt till henne att sluta och sa till vår dotter att stå stil hunden slutade ej, fick nyvaken kassta mig ur sängen för att ordagrant brottaned vår hund för att få henne att sluta, detta va inget lungt dovt morrande utan hon va arg, jag har sedan dess haft kompost galler så hon ej kan gå omkrin på natten men jag vill ej ha kvar hunden pga av allt detta min kille förstår ej allvaret i det hela, jag älskar pr hund men tar inga risker med vår dotter, Jag tar detta på fullaste allvar och vad skulle ni göra,

  • Svar på tråden Någon hund kunnig HJÄLP omg
  • Aniara4

    Jag är inte hundkunnig men t.o.m. jag fattar att det där inte är ok.

    Vet dock inte hur man går till väga, kan man koppla in en hundpsykolog innan man gör sig av med hunden? Ringa Cesar Milan?

  • Mette81

    En mycket dålig attityd från hunden. Jag skulle aldrig riskera min dotter pga en hund. Jag är inget proffs på hundar, uppväxt med jakthundar, men ett felaktigt morr och det var "nack-skott" som gällde. Men ju inte nu att ni måste avliva hunden men den kanske inte gillar barn och behöver att barnfritt hem?! Men den som är ledare över hunden måste markera tydligt att detta inte äg OK!! Lycka till !!

  • Tin

    Ta kontakt med närmsta hundinstruktör/hundpsykolog. En hund på 9 månader är mitt uppe i puperteten och en stor del av de hundar som avlivas pga av lynnesproblem avlivas innan 1 års ålder. Något som är viktigt när man har hund och små barn är att de aldrig ska vistas ensamma utan en vuxens tillsyn. Dels pga av att hunden i hundens värld kan uppleva barnet som farligt när det egentligen menar väl och dels för att barnet kan skada hunden (har en vän som när hon var 5 år råkade bryta svansen på en golden retriever när hon smällde igen en dörr)Var bor och vad är det för hund du har? 

  • Snuffe

    Hur gammal är dottern?
    Att hunden morrar i hans säng kan vara att det är hans fristad och där vill han vara ifred, men det är aldrig okej att en hund uppför sig så. 

    Jag skulle prova kontakta en hundpsykolog, men var noga med att kolla upp referenser få vem som helst utan utbildning får kalla sig hundpsykolog.  

  • Tin

    Värt att tillägga är att det är allvarligt när hunden morrar så mot barnet och det är dags att agera!

  • söt nöt

    Det finns många anledningar till att en hund morrar. Oftast beror det på osäkerhet. Barn kan av hundar upplevas som konstiga. Det kan skapa missförstånd och IOM det bli en situation. Ta kontakt med någon som kan hjälpa er att ta reda på varför hon morrar. I stort sätt alla "problem" går att åtgärda. Bara man vet hur man ska göra. Känner ni att ni inte är säkra på er hund även efter att ha pratat med någon som är expert så bör ni överväga omplacering. Ta då i första hand kontakt med hundens uppfödare. Ibland passar inte alla hundar in i en familj. Nu vet jag inte vad det är för ras, med det finns "lättare" och "svårare" raser. Lycka till!

  • Anonym (Hundvana)

    Kan meddela att hunden är omplacerad idag där hon får rätt hjälp som vi inte kunde ge henne som vi kämpat i 9 månader

  • Aniara4
    Anonym (Hundvana) skrev 2013-02-03 22:13:45 följande:
    Kan meddela att hunden är omplacerad idag där hon får rätt hjälp som vi inte kunde ge henne som vi kämpat i 9 månader
    Skönt. Hoppas hunden får bra hjälp så att hon kan bli harmonisk och trivas med alla som hon bor med!
Svar på tråden Någon hund kunnig HJÄLP omg