• Eszter
    Äldre 31 Jan 11:43
    4211 visningar
    7 svar
    7
    4211

    Zanzibar? Bra eller dåligt?

    Hej

    Skulle du valt Zanizbar för din bröllopsresa? 

  • Svar på tråden Zanzibar? Bra eller dåligt?
  • Äldre 31 Jan 12:32
    #1

    Vi kombinderade safari i Tanzania med solsemester på Zanzibar, var underbart! Rekomenderar. Däremot så blir man ju lite "inhängnad" på Zanzibar då skillnaden mellan rika och fattiga är stor. Trots Zanzibars vita stränder så kommer ändå Maldiverna att vara favoritplats nummer 1, det är verkligen smekmånadsöar..

  • Elisab­eth02
    Äldre 5 Feb 20:55
    #2
    FruForsmark skrev 2013-01-31 12:32:31 följande:
    Vi kombinderade safari i Tanzania med solsemester på Zanzibar, var underbart! Rekomenderar. Däremot så blir man ju lite "inhängnad" på Zanzibar då skillnaden mellan rika och fattiga är stor. Trots Zanzibars vita stränder så kommer ändå Maldiverna att vara favoritplats nummer 1, det är verkligen smekmånadsöar..
    Var i Tanzania var ni? Gjorde ni en safari? Har tänkt oss något liknande :)
  • Aniara­4
    Äldre 6 Feb 10:04
    #3
    FruForsmark skrev 2013-01-31 12:32:31 följande:
    Vi kombinderade safari i Tanzania med solsemester på Zanzibar, var underbart! Rekomenderar. Däremot så blir man ju lite "inhängnad" på Zanzibar då skillnaden mellan rika och fattiga är stor. Trots Zanzibars vita stränder så kommer ändå Maldiverna att vara favoritplats nummer 1, det är verkligen smekmånadsöar..
    Jag var också lite sugen på den kombinationen, men maken var lite skeptisk. I slutänden blev det just Maldiverna!
  • Camill­a395
    Äldre 6 Feb 12:48
    #4

    Ett av mitt livs bästa resor var just kombinationen Tanzania - Zanzibar. Började med en vecka jeepsafari (en och samma guide hela tiden, riktigt bra). Flög till Arusha och därifrån i jeep ut till Ngorongoro, Lake Manyara och vidare ut i Serengeti över ett antal dagar. Därefter tillbaka till Arusha och miniflyg till Zanzibar där vi var i ungefär en vecka. Det behövdes för att smälta alla intryck från safarin. 

    Rekommenderas varmt! 

  • Äldre 6 Feb 15:54
    #5
    Elisabeth02 skrev 2013-02-05 20:55:31 följande:
    Var i Tanzania var ni? Gjorde ni en safari? Har tänkt oss något liknande :)

    Hej! Ja det gjorde vi. Safari i Tarengiri, Serengeti och Ngorongoro parkerna (rekomenderar kratern i Ngorongoro som beskrivs som ett av världens underverk). Dessa bodde vi på:



    Kikoti Tented Camp
    Serena Serengeti Lodge Serena Ngorongoro Lodge Sunshine Hotel Zanzibar Pongwe Hotel Zanzibar

  • Äldre 6 Feb 15:55
    #6
    Aniara4 skrev 2013-02-06 10:04:57 följande:
    Jag var också lite sugen på den kombinationen, men maken var lite skeptisk. I slutänden blev det just Maldiverna!
    Inte helt fel ;) älskar Maldiverna!
  • Fial8
    Äldre 6 Feb 17:00
    #7

    Har varit på semeseter i Tanzania och Zanzibar, ingen bröllopsresa, men skulle kunna rekommendera det.

    Safarin gjorde vi med Sunny Safaris och vi utgick från Arusha, 5-6 dagar tror jag med egen guide och kock. Vi var ett större sällskap så vi hade två bilar för oss själva. Ngorongoro, Serengetti och en park till. Bodde gjorde vi i enkla tält och två nätter på lodge. Kanske inte så lyxigt med tält men definitivt spännande att sova 15 meter från bufflarna! Väldigt enkla bad/toa dock... De erbjuder även lyxsafaris och det går att kombinera lite som man vill, vi valde en budgetvariant.

    Sen tog vi båten (men jag skulle nog rekommendera flyg) till Zanzibar. En fantastiskt vacker ö. Grymma stränder, finfin dykning och snorkling etc. Ett paradis. Även här finns allt från superlyx till enklare varianter av hotell. Det går att ta sig runt med sk dalla-dalla (billigt, ibland lite bökigt och alltid sjukt trångt) eller minibuss (dyrt men smidigt) för att kolla på ön. Vi lånade cyklar och trampade runt på en 7 mil lång tur, osäkert om jag rekommenderar det faktiskt, det var skitjobbigt... ;) Trevligt att åka in till Stonetown/Zanzibar City för shopping på marknader, fika på "Mercury's Restaurant" (Freddie var född och uppvuxen på ön) etc. Inte så dumt. Rätt muslimskt, så klä er med tanke på detta inne i stan etc. 

Svar på tråden Zanzibar? Bra eller dåligt?