• Brudif­ramtid­en
    Äldre 26 Jan 14:14
    4153 visningar
    12 svar
    12
    4153

    Tips för cocktailparty!

    Vi funderar på att gifta oss på kvällen, kanske runt 19, och ha cocktailparty efteråt med mingel, bubbel, plockmat/snittar, drinkar, öl, vin etc. kanske tårta med eftersom det är vår bröllopsfest. Vill gärna ha tips på hur man får folk att mingla, hur man övergår från mingel till, tårta och sen till party!? Blir dj in a box eller riktig dj..., vi får se! Hjälp tas tacksamt emot!!!

  • Svar på tråden Tips för cocktailparty!
  • Brudif­ramtid­en
    Äldre 26 Jan 20:18
    #1

    Ingen som har cocktailtips?

  • Äldre 26 Jan 20:24
    #2

    Vi ska ha mingel/cocktailbröllop,,dock utan festen. Har inga tips direkt hur ni ska få minglet utan det beror ju mycket på hur er bekantskapskrets är!?? Ni kanske får hitta på nån rolig "lek" där gästerna både kan mingla och pimpla cocktails samtidigt. Dela upp i lag eller ensam tipspromenad med klurigheter eller utförande....

  • Äldre 26 Jan 20:26
    #3
    Brudiframtiden skrev 2013-01-26 20:18:07 följande:
    Ingen som har cocktailtips?
    Jag har inte sett tråden innan så därför har jag inte svarat Tungan ute

    Man kan inte tvinga folk att mingla, men det brukar komma naturligt.
    Ställ fram bord lite här och där med lite plockmat eller godis/snacks på och andra bord med dryck. På så sätt kommer folk att röra sig genom lokalen automatiskt.

    Ni behöver inte ha något speciellt som sker bara för att ni ska ha tårta...
    Ge någon i uppdrag att köra in tårtan (eller bära) när det är dags för den och så kanske någon av era föräldrar vill hålla ett tal eller nåt?
    Det brukar lösa sig, inget ni behöver planera jättemycket heller.
    Samma med dansen, dra igång musiken på lite lägre volym första låtarna, öka sen och så kanske ni går upp och dansar...

    Satsa på avslappnad stämning och ha en generell plan men var flexibla och känn av stämningen för att hitta rätt tidpunkter för tårta, dans mm.
    Det är grunden för en bra cocktailfest... Glad
  • Brudif­ramtid­en
    Äldre 26 Jan 20:31
    #4

    Tack för era svar! Vi har väldigt spridda vänner, inget stort kompisgäng så folk känner inte varandra direkt..lite rädd att det ska bli stelt...

  • Brudif­ramtid­en
    Äldre 26 Jan 20:32
    #5
    MH2014 skrev 2013-01-26 20:24:04 följande:
    Vi ska ha mingel/cocktailbröllop,,dock utan festen. Har inga tips direkt hur ni ska få minglet utan det beror ju mycket på hur er bekantskapskrets är!?? Ni kanske får hitta på nån rolig "lek" där gästerna både kan mingla och pimpla cocktails samtidigt. Dela upp i lag eller ensam tipspromenad med klurigheter eller utförande....
    Var ska ni ha minglet efteråt?
  • Äldre 26 Jan 20:36
    #6
    Brudiframtiden skrev 2013-01-26 20:31:26 följande:
    Tack för era svar! Vi har väldigt spridda vänner, inget stort kompisgäng så folk känner inte varandra direkt..lite rädd att det ska bli stelt...
    Jag tror att det är större risk att det ska bli stelt om ni ska försöka tvinga fram lekar då om folk inte känner varandra.
    Jag hör till dom som kan tycka att det är skitpinsamt att leka lekar. Och speciellt när jag inte känner folk, så då ställer jag mig i ett hörn och försöker vara osynlig så att jag inte ska behöva vara med eller går till ett annat rum eller vad jag nu kan göra. För det är lika jobbigt att säga nej till att leka, för man vill ju inte att folk ska tycka att man är trist liksom Flört 

    Lägg ut lite konversationskort vid plockmaten / snacksen / drycken så finns det lite tips om konversationen går trögt.
    Men annars är det upp till värdarna (i det här fallet räknar jag er som värdar) att mingla runt och inte fastna för länge i samma grupp. Och kanske dessutom "fösa ihop" folk lite.
    Typ "Hej Sara, det här är Emma, hon gillar också hästar. Jag tror att ni har mycket att prata om" 
  • Äldre 26 Jan 20:48
    #7

    Vi gifter oss borgligt,,plats är fortf inte spikat, men antagligen i en restauranglokal. Finns ju flera roliga tipspromenadlekar som öppnar för samtal och diskussioner. Min bror hade ex en nu i vintras när de vigdes, vi delades upp i lag på tre så gick man tillsammans och klurade, va faktiskt riktigt trevligt trots alla olikheter bland gästerna, gäller bara att para ihop rött grupper.. Sen har jag även varit med om en då det börjar som vanlig tipspromenad fast med underliga frågor om gästerna,,hittar typ på en:* Vem är mest musikalisk av 1. Lisa x Ove 2 Sanna * vem är snabbast till sex: 1 Fredrik x Göran 2 Linda .... Svaret på dessa görs medhjälp av uppgifter, *äta mariekex och sedan vissla, snabbast till en klar vissling vinner *klippa en sexkantig figur av en bit papper, låter lätt men man blir lite stressad och glömmer hur man ska klippa...och så fortsätter det.

  • Äldre 26 Jan 20:51
    #8

    Men som chicita säger,,gäller att ni väljer folk som vågar bjuda på sig själva :) lovar att alla får ett gott skratt iaf :)

  • Äldre 26 Jan 20:54
    #9

    Vi ska ju som sagt inte ha nån fest utan vi kör minglet tillsammans med brudskål, snittar, ost/kex/marmelader, tårta, chokladpraliner,, samtidigt som vi antagligen har ett jammande band som lirar lite akustiskt...en avslappnad tillställning för nån timme, sedan rullar vi iväg på minimoon!!

  • Äldre 26 Jan 21:00
    #10
    MH2014 skrev 2013-01-26 20:51:06 följande:
    Men som chicita säger,,gäller att ni väljer folk som vågar bjuda på sig själva :) lovar att alla får ett gott skratt iaf :)
    Det är skillnad att våga bjuda på sig själv, och att tycka att det är roligt att leka lekar bland massa folk man inte träffat förr Flört

    Jag har jobbat i servicebranchen de senaste 11 åren (hotell & restaurang först och nu i en klädbutik) och jag har inga problem att bjuda på mig själv när det är jag som väljer det. 
    Men jag verkligen hatar att leka och det knyter sig i magen när någon räknar med att jag ska ställa upp "bara för att hon är ju alltid så glad och pigg på bus"...

    Lekar kan vara kul om det är på frivillig basis, men inte när man liksom blir "inkallad" och ska vara med i ett lag för att någon har bestämt det åt en.

    Det är väldigt många som verkar tro att bara man har lite lekar så löser det alla problem och alla får jätteroligt.
    Men i varje grupp finns det minst en person som mår riktigt dåligt av sånt, men kanske inte vågar säga det för att den är rädd för att uppfattas som tråkig.
    Nu säger jag inte att du hör till dom. Men det är värt att förtydliga för den som kanske inte tänker så långt Flört
  • Äldre 26 Jan 21:09
    #11

    Jag hoppas ju givetvis att TS , du och andra som kanske läser detta, att jag menar ju att man väljer, i mina exempel folk man VET ställer upp på sådana saker.. Jag hoppas ju och tror att man känner sina egna gäster på sitt eget bröllop så bra att man vet att det skulle funka!! :) Och jag är ingen som egentligen gillar "lekar" jag tycker det är pest med charader och dyl, och jag tror absolut inte lekar "fixar festen". Men alla är inte av den uppfattningen som jag och därför gav jag nu TS lite skojigt tips. Sen tyvärr är det omöjligt att behaga alla!! Men för mycket tips kan man aldrig få för mycket ;)

  • Äldre 26 Jan 21:31
    #12
    MH2014 skrev 2013-01-26 21:09:36 följande:
    Jag reagerade mest på ordvalet "gäller att ni väljer folk som vågar bjuda på sig själva" eftersom jag vet att det inte är det det hänger på Flört

    För de som vill ha lekar så är det bra om man håller det frivilligt.
    Gärna av typen "vi behöver X antal lag med X antal personer - om det finns några som vill vara med".

    Det är generellt inget fel i att ha lekar. Vet man att de flesta gästerna hör till dom som brukar vara först upp när man ska ha lekar på midsommarfirandet (eller liknande) så är det ju inga problem alls Glad
    Men om man slänger in det som "livräddning för partyt" utan att veta om folk gillar lekar eller inte (och ja det antas väldigt ofta att alla väl gillar att leka...) och dessutom kanske välja ut folk i förväg som då kanske känner att dom inte kan tacka nej utan att förstöra för brudparet / värdparet... Det avråder jag ifrån. För det kan få motsatt effekt i så fall.
Svar på tråden Tips för cocktailparty!