• SofiaMagdalena

    Göra egna ljus

    Hej! 

    Vi funderar på att göra egna värmeljus med ljusmassa och veke i glasburkar som vi haft sylt och tacosås i tidigare. Man har ju ett par sånna hemma :P

    Är det någon som har gjort det och har bild? Finns det en överhängande risk att burken spricker? Blev det fint?  

  • Svar på tråden Göra egna ljus
  • afturelding

    Jag gör ofta ljus i glas till julen. Stearin blir inte så varmt att glaset riskerar att spricka, man kan ju faktiskt ta i flytande stearin utan att bränna sig.

    I matburkar har jag dock inte gjort, så jag har ingen bild tyvär. Men nu behöver du i alla fall inte oroa dig för att de spricker :)

  • SofiaMagdalena
    fayefaye skrev 2013-01-25 21:36:25 följande:
    Vart hittar man stearin att smälta och vad är det för vekar man ska ha?
    På panduro brukar allt sånt finnas. Man får kolla där :)
  • SofiaMagdalena
    afturelding skrev 2013-01-25 20:57:21 följande:
    Jag gör ofta ljus i glas till julen. Stearin blir inte så varmt att glaset riskerar att spricka, man kan ju faktiskt ta i flytande stearin utan att bränna sig.

    I matburkar har jag dock inte gjort, så jag har ingen bild tyvär. Men nu behöver du i alla fall inte oroa dig för att de spricker :)
    Åh! Toppen :D 

    Hur brukar du göra?  
  • afturelding
    SofiaMagdalena skrev 2013-01-25 22:47:07 följande:
    Åh! Toppen :D 

    Hur brukar du göra?  
    Massan ska smältas i vattenbad, och jag brukar även smälta ner ljusstumpar. Det brukar ju bli ett par sådana under ett år. Veken knyter jag på pinnar, och sen är det bara att fylla glasen. Man ska fylla i omgångar för annars blir det en grop i mitten. Fyller jag upp till en kant så brukar jag även jämna till med en kniv. 

    Det går åt väldigt mycket ljusmassa för att fylla så stora burkar som tacosås, vilket ju kan vara bra att veta. 
  • mirreth

    Jag gjorde mycket ljus förut men köpte plastformaratt gjuta i på Panduro. Har ävengjort us i burkar av olika slag. Dets blir inte varmt och spricker men tänk på att köpa en tjockare veke. Köper du den vanliga smala så blir det bara en grop i ljuset som smälter. Fråga i butiken.

  • SofiaMagdalena
    afturelding skrev 2013-01-25 23:20:48 följande:
    Massan ska smältas i vattenbad, och jag brukar även smälta ner ljusstumpar. Det brukar ju bli ett par sådana under ett år. Veken knyter jag på pinnar, och sen är det bara att fylla glasen. Man ska fylla i omgångar för annars blir det en grop i mitten. Fyller jag upp till en kant så brukar jag även jämna till med en kniv. 

    Det går åt väldigt mycket ljusmassa för att fylla så stora burkar som tacosås, vilket ju kan vara bra att veta. 
    Ah okej! Tack för tipsen, smart med ljusstumparna :)

    Jag har hittat ljusmassa som enligt tillverkaren skall räcka till 20st 50g ljus. Vi tänkte inte fylla burkarna helt utan typ 1/3 del. 

    Ett värmeljus väger 16g  och brinner 4-6 timmar så då borde 50g räcka för en kväll.
  • SofiaMagdalena
    mirreth skrev 2013-01-26 07:44:59 följande:
     Dets blir inte varmt och spricker men tänk på att köpa en tjockare veke. Köper du den vanliga smala så blir det bara en grop i ljuset som smälter. Fråga i butiken.
  • mirreth

    Du kanske kan gjuta in något fint i ljusen, eller lite glittrigt. Dock något som inte börjar brinna

Svar på tråden Göra egna ljus