• FrökenMäkelä

    Duka alkoholen till bords eller ej....

    som frågan lyder så funderar jag på om man ska duka alkoholen på bordet eller inte.....


    Förrätten "hoppas" vi kommer ligga framdukad när vi sätter oss till bords. Varmrätten kommer vara buffé. Våra gäster är en salig blandning öldrickare, vitt och rödvinare, så de får dricka vad de vill till de olika rätterna och inte vad som anses passa till den rätten.


    Så jag vet inte om man ska ställa fram en del av drickan så de slipper springa och ta dricka till förrätten men sen ytterligare påfyllning finns på avsides bord.. Räknar nämligen på vad alkoholen kommer gå på och flaskvin koster betydligt mer än baginbox... och vår budget börjar sina så vill försöka spara in på de ställen det går att spara in på.


    Så dela gärna med er av hur ni gjorde. Ni kanske till och med har bild på eran dukning/ar.

  • Svar på tråden Duka alkoholen till bords eller ej....
  • Grodprinsens brud

    Köp bag-in-box och häll upp på billiga karaffer som kan stå på bordet med en vacker lapp om halsen med vinets namn på... Då kan ni ha några karaffer på borden och några i reserv att byta med.. Men står det på bordet får ni räkna med att det går åt mer än annars..


  • Chicita

    Vi hade ju "halvbuffé" dvs att vi hade 4 stycken som serverade och som då bar fram stora fat på borden som man fick plocka av själva sen.
    Och när maten stod framme så serverade dom dryck. Dom hade stora kannor (typ 2-liters) som dom hade vin i och om någon ville ha öl så kom dom med det också... Minns inte om någon typ tog så många öl dom kunde bära och gick efter den som serverade vin eller hur dom gjorde.

    Ni kan ju alltid ställa fram karaffer med vin (men då kostar det ju att köpa karaffer också) och öl på bordet. Tänk bara på att sånt tar plats och du i så fall antagligen får skippa en del dekorationer.

    Annars tycker jag nog att folk kan resa på sig och hämta själva.
    Ställ fram flera bord på olika sidor av rummet så går det snabbt 

  • FrökenMäkelä

    Köpa karaffer är inget alternativ. Har redan köpt färgade flaskor för att ha vatten i så ha även karaffer på bordet blir alldeles för mycket.


    Försöker nu räkna på hur många glas man får ur en flaska. Lokalen har ikeas billiga vinglas (och champange glas) och enligt ikeas hemsida rymmer vinglasen 25cl (champange 15cl) och då om jag räknar rätt så får man ut 3glas vin ur en flaska :(( kan det verkligen stämma för kollar på tastelines hemsida så står där 6-7glas för vitt vin, rött 5-6glas (champange 8-10glas) Är ju ganska stor skillnad mot vad jag räknar ut.

  • Chicita

    När man serverar vin på restaurang så häller man aldrig upp fulla glas.
    Ett "glas" vitt vin är ca 12 cl, ett "glas" rött är ca 18 cl.
    Men när folk häller upp själva så häller dom ju nästan upp till kanten.
    Dock blir ett fullt glas inte 25 cl eftersom det måttet betyder hur mycket vätska som får plats om man häller totalt fullt, precis upp till kanten.
    Så ca 4 glas/ vin flaska kan du nog räkna med. (hemma brukar vi få ut 5 glas/ flaska)
    (ca 10 glas/ flaska med mousserande eftersom det ju bubblar så mycket när man häller upp och folk väl knappast får hälla själva Flört )

  • PiaB

    Jag tycker man får ut ungefär fyra glas rödvin ur en flaska, kanske lite mer. Man häller ju inte upp fulla glas, någon kanske men inte de flesta. Att det står 25 cl betyder att glaset rymmer det, inte att man måste hälla upp så mycket Däremot verkar det lite med 5-6 glas som tasteline skriver, det är ju bara lite mer än en dl?


  • msE

    Om inte karaffer är ett alternativ så har du ju  antingen bordsservering eller drickabord att välja på??

    Ska du ha separat dryckesbord så kan du ju fortfarande ha karaffer om du vill köpa  bag in box..

    ska du ha servering så måste ju varje gäst få förslag på vad dom vill ha att dricka.

  • FrökenMäkelä
    Chicita skrev 2013-01-24 20:46:04 följande:
    När man serverar vin på restaurang så häller man aldrig upp fulla glas.
    Ett "glas" vitt vin är ca 12 cl, ett "glas" rött är ca 18 cl.
    Men när folk häller upp själva så häller dom ju nästan upp till kanten.
    Dock blir ett fullt glas inte 25 cl eftersom det måttet betyder hur mycket vätska som får plats om man häller totalt fullt, precis upp till kanten.
    Så ca 4 glas/ vin flaska kan du nog räkna med. (hemma brukar vi få ut 5 glas/ flaska)
    (ca 10 glas/ flaska med mousserande eftersom det ju bubblar så mycket när man häller upp och folk väl knappast får hälla själva Flört )

    Tack!


    Nä det mousserande kommer inte gästerna få hälla upp själv.

  • FrökenMäkelä
    PiaB skrev 2013-01-24 20:47:32 följande:
    Jag tycker man får ut ungefär fyra glas rödvin ur en flaska, kanske lite mer. Man häller ju inte upp fulla glas, någon kanske men inte de flesta. Att det står 25 cl betyder att glaset rymmer det, inte att man måste hälla upp så mycket Däremot verkar det lite med 5-6 glas som tasteline skriver, det är ju bara lite mer än en dl?
    Då räknar jag med 4glas flaskan så kanske jag slipper så många flaskor på bordet.
  • FrökenMäkelä
    msE skrev 2013-01-24 20:52:51 följande:
    Om inte karaffer är ett alternativ så har du ju antingen bordsservering eller drickabord att välja på??

    Ska du ha separat dryckesbord så kan du ju fortfarande ha karaffer om du vill köpa bag in box..

    ska du ha servering så måste ju varje gäst få förslag på vad dom vill ha att dricka.

    Önskan hade varit att drickan som går åt till förrätten kan stå på bordet så 80gäster inte behöver springa runt för att hämta dricka de första de gör när vi satt oss till bords. Servering är inte heller ett alternativ då ca. 20gäster inte kan svenska eller engelska...


    Vill inte ha karaffer heller av den anledningen att jag har inte en susning om vem som vill dricka vad till vilken rätt. Hälla upp x-liter vin i en karaff som ingen sen tar av är ju bara att hälla rätt ut i vasken vilket är pengar rakt ner i sjön. Så baginboxarna får stå som de ser ut på drickabordet.


    Ville nog mest ha någon och ventilera mina tankar med då min sambo tycker inte sånna här "små" saker är något att lägga någon tid på vilket jag tycker det är värt. Dels ur duknings synpunkt, hur mycket som behöver inhandlas och hur man kan göra för att komma billigare undan.

  • Chicita
    PiaB skrev 2013-01-24 20:50:11 följande:
    Man skulle kunna tro att Chicita och jag pratat ihop oss innan {#emotions_dlg.tongue-out}
    haha... nja men vi är väl gamla kloka rävar Flört
    FrökenMäkelä skrev 2013-01-24 21:03:17 följande:

    Servering är inte heller ett alternativ då ca. 20gäster inte kan svenska eller engelska...


    Om ni har någon som kan servera så kan ni ju ställa ölflaskor/burkar och något alkoholfritt på borden och låta en eller två gå runt med kannor med vin. Ni vet vem som sitter på vilken plats va? (alltså jag kan inte bara anta att ni kommer att ha specificerade platser för alla). I så fall så kan ni lägga en förklaring vid drycken där, att om man vill ha vin så kommer någon snart och erbjuder dom det. Och om ni då kör glaskannor så kan dom ju bara peka Glad
Svar på tråden Duka alkoholen till bords eller ej....