• Annica70

    Måla på fönsterglas

    Hej


     


    Jag och min sambo ska gifta oss på midsommardagen. Vi ska ha bröllopet i vår trädgård och jag hade tänkt att skriva menyn och Välkomstskylt mm på gamla fina fönster.


    Men är det någon som vet vad det är bäst att måla med om det ska bli fint och hålla.

  • Svar på tråden Måla på fönsterglas
  • Chicita

    Det finns glasfärg på Panduro. Om det ska tåla regn så är det bäst att använda.

    Annars om det står så att inte regn kommer åt det (och ingen ska vara och pilla på fönstren) så kan du använda en "svarta-tavlan-penna" 

  • PiaB

    Om de står under tak och inte så någon råkar komma åt går det att måla med filmjölk och vanlig pulver- eller flaskfärg. Man blandar det alltså och filmjölken gör att det inte rinner. Vi har gjort det till jul i alla år jag jobbat på förskola och det håller för barnen som är där och tittar Däremot om ni vill ha kvar de efteråt eller om de ska stå ute och kanske få regn på sig rekommenderar jag också Glasfärg som finns på t.ex Panduro.


     


    Men det skulle nog bli snyggast med svart eller vit penna, typ whiteboard


  • Linnea89

    Granit har vita (tror även det finns svarta nu) pennor som du kan skriva med på glas och en massa annat. Den är dock vattenlöslig, man torkar bort färgen med en fuktad trasa. Så om färgen inte begöver tåla regn eller blöta fingrar är dem ett alternativ. Men eftersom du skrev att färgen behöver "hålla" så är det nog kanske glasfärg som gäller ändå?! :)

Svar på tråden Måla på fönsterglas