• Akjson

    OSA datum och OSA person?

    Hur många veckor före bröllopet har ni satt som OSA datum? Jag funderar på 8 veckor. Gifter oss 15/6. Har ni er själva som OSA person eller nån närstående?

  • Svar på tråden OSA datum och OSA person?
  • MariaochDaniel

    Vi gifter oss också 15 juni. Så vi satte 15 april som osa-datum, det kändes lagom.
    De kommer att svara till oss, då vi har kontakt med festplatsen om boende, mat osv.

    Vi är dessutom kontrollfreak som vill ha koll, och i god tid! =)

  • Chicita

    OSA ska sättas så att man har tid på sig att meddela eventuell restaurang, cateringföretag eller andra aktörer som kan behöva veta exakt antal.
    6-8 veckor innan brukar vara lagom. Men om ni inte behöver meddela exakt antal förrän säg 2 veckor innan, tja då räcker det med OSA 4 veckor innan.

    Om man inte behöver meddela något exakt antal till någon (om man gör maten själv osv) så skulle jag säga att det räcker med 4 veckor innan.

    Vi hade OSA till oss eftersom vi hade ett lite "komplicerat" upplägg med tema. Så det skulle bli svårt att sätta in någon annan i alla frågor som kunde behöva besvaras. Enklare att dom svarade direkt till oss.
    Men om ni kan så låt gärna någon annan ta hand om OSA, gärna en förälder om ni har någon som är bra. För dom har ju oftast lite koll på släkten och vågar ringa och ta folk i örat om någon glömmer att svara Flört 

  • FrökenMäkelä

    Vi gifter oss 14:e september och satte osa 16:e juni.

    Har långväga gäster så de hinner lägga in semester, boka billigare flyg, ordna boende. Plus att vi ska till Tyskland och inhandla alkoholen så vill gärna veta i god tid hur många som kommer.

    Vi har skapat en speciell hotmail address var gästerna ska osa. De utländska gästerna osar till min mamma då hon ordnar med boendet.

  • Fial8

    Vi ska inte ha ngn middag men tårtfixade etc behöver ju veta och kommer att ha OSA (fast vi kommer inte att skriva just så) ca 5 veckor innan. Min partner blir den som tar emot "anmälningar". Sen så har vi en annan person, som kommer att vara den som svarar på frågor etc.

  • PimPim83

    Vi gifter oss 14 september och har satt 1 juni som preliminört OSA-datum. Vi vill att alla ska hinna meddela oss innan semstrarna (som vissa har i juni, andra i juli eller augusti).

    Vi har ett litet bröllop med endast närmaste familjen och ca 5 vänner så vi har skrivit att de ska ringa/sms:a antingen sambon eller mig. Kändes konstigt att ha någon annan som OSA-person med tanke på bröllopets storlek.


  • PiaB

    Vi kommer att ha osa till oss två månader innan. Jag vill ha den kontrollen och jag vill ha kontakten med restaurangen. Vi har gäster med livshotande allergier, bla mina döttrar, och jag vara bergsäker på att det blir rätt med deras mat och alla andra med specialkost. Inte för att jag inte tror att någon annan klarar det, men jag har levt med det här i 22 år och vet hur övertydlig man måste vara. Om det blir fel vill jag inte ha det på någon annans samvete, vet hur det känns.


  • Akjson

    Jag tror jag gör som alla ni övriga, dsv sätter osa personer som oss själva... Jag vill oxå ha koll plus att det är ju jag som sköter kontakten med Restaurangen. Vi blir över 100 gäster så bordsplacering etc kommer att ta tid. Tror jag tar minst 8 veckor som OSA tid. Sen måste man ju oxå ev jaga en del som glömt att svara....

  • Chicita
    Akjson skrev 2013-01-24 12:02:10 följande:
    Jag tror jag gör som alla ni övriga, dsv sätter osa personer som oss själva... Jag vill oxå ha koll plus att det är ju jag som sköter kontakten med Restaurangen. Vi blir över 100 gäster så bordsplacering etc kommer att ta tid. Tror jag tar minst 8 veckor som OSA tid. Sen måste man ju oxå ev jaga en del som glömt att svara....
    Bordsplaceringen började jag skissa på flera månader innan OSA hade gått ut och innan jag visste vilka som skulle komma eller inte.
    Jag gjorde en enkel tavla där borden var utritade och sen hade jag lappar med alla gäster på som var enkla att flytta runt.

    Nu gjorde vi ju det extra svårt för oss genom att låta bordsplaceringen styras av klädseln (Adel, Borgare, Bönder, vanliga kläder) så jag färgkoordinerade lapparna sen när OSA var över och vi visste vilka som faktiskt skulle komma.
    För att få en enkel överblick så fick tjejerna ljusare lappar och killarna mörkare. Alla adel hade en färg, Borgarna en annan osv.
    Och det kan ni också göra... 
    Typ hans släkt får blåa lappar. Killarna starkare blå och tjejerna ljusare
    Din släkt rosa lappar, vänner gröna... osv

    Har man pillat lite på bordsplaceringen i förväg så är det väldigt enkelt att få till det sen, för då har man redan gått igenom det där stadiet med "hmm kanske dom här funkar ihop dom gillar ju ...... båda två"...
    Att slutföra bordsplaceringen tog en halvtimme för mig efter att vi fått in sista OSA-lappen Flört 
  • Akjson
    Chicita skrev 2013-01-24 12:07:36 följande:
    Bordsplaceringen började jag skissa på flera månader innan OSA hade gått ut och innan jag visste vilka som skulle komma eller inte.
    Jag gjorde en enkel tavla där borden var utritade och sen hade jag lappar med alla gäster på som var enkla att flytta runt.

    Nu gjorde vi ju det extra svårt för oss genom att låta bordsplaceringen styras av klädseln (Adel, Borgare, Bönder, vanliga kläder) så jag färgkoordinerade lapparna sen när OSA var över och vi visste vilka som faktiskt skulle komma.
    För att få en enkel överblick så fick tjejerna ljusare lappar och killarna mörkare. Alla adel hade en färg, Borgarna en annan osv.
    Och det kan ni också göra... 
    Typ hans släkt får blåa lappar. Killarna starkare blå och tjejerna ljusare
    Din släkt rosa lappar, vänner gröna... osv

    Har man pillat lite på bordsplaceringen i förväg så är det väldigt enkelt att få till det sen, för då har man redan gått igenom det där stadiet med "hmm kanske dom här funkar ihop dom gillar ju ...... båda två"...
    Att slutföra bordsplaceringen tog en halvtimme för mig efter att vi fått in sista OSA-lappen Flört 
    Smart ide!!!! Tack för tipset!!!
  • Chicita
    Akjson skrev 2013-01-24 12:11:07 följande:
    Smart ide!!!! Tack för tipset!!!
    Och eftersom det bara är en skiss så kan man ju kludda och kladda hur man vill på den Flört Så man inte behöver kludda på den fina tavlan sen...
    Du kanske till och med kan ta ett stort A3-papper som bakgrund och sen försöka att klippa ut "bord" i typ rätt skala så kan du till och med möblera om lite då och då om det inte passar med möbleringen...

    Ett annat stort tips om du ska ha E-dukning...
    Låt tungorna börja ca 50 cm till 1 meter ifrån honnörsbordet, så att ni inte sätter ihop dom helt. För det är ju det där med att kunna springa på toa utan att störa alla... + att det går lätt att gå fram till er om någon vill prata med er också.
    Och kolla att det är såpass gott om plats mellan borden att inte stolarna krockar när man skjuter ut dom, ifall att många ska resa eller sätta sig samtidigt.
    För oss innebar det att dom yttersta tungorna hamnade lite utanför honnörsbordet, typ så här


    Men det var inget som man direkt tänkte på...

     
  • PiaB

    Jag har också börjat med bordsplaceringen och vi gifter oss i augusti :-P Men än så länge bara kladdar jag i ett block, så småningom ska jag göra som Chicita och skriva alla namn på lappar som går att flytta runt.


  • PMB

    Vi gifter oss 8 juni och har OSA 31 mars eftersom restaurangen vill veta 2 månader innan hur många som kommar. Vi har valt att få anmälningarna till oss. Hade inte klarat av att inte veta vilka som kommer och dessutom tycker jag det är roligt när det dyker upp en anmälan på mailen lite då och då (eller telfon eller sms för den delen)

    Tycker din idé Chicita var jättesmart. Tänker låna den om det är okej Glad

  • Chicita
    PMB skrev 2013-01-24 13:27:50 följande:
    Tycker din idé Chicita var jättesmart. Tänker låna den om det är okej Glad
    Det är bara att låna på hur mycket som helst Solig
Svar på tråden OSA datum och OSA person?