• blabla­blabla
    Äldre 22 Jan 18:32
    1758 visningar
    4 svar
    4
    1758

    Borgelig vigsel med engelsman, hur funkar det?

    Någon som gift sig borgerligt med en engelsman? Enklast att göra det i Sverige eller i England? hur går det till med ansökan, papper eftersom vi är från olika länder. EU-länder dock ;)

  • Svar på tråden Borgelig vigsel med engelsman, hur funkar det?
  • SofiaM­agdale­na
    Äldre 22 Jan 19:49
    #1

    Kolla skatteverkets hemsida. klicka här!
    Hoppas det kan vara till hjälp :)
    Lycka till! 

  • Äldre 22 Jan 20:37
    #2

    Jag ska gifta mig borgerligt med en engelsman i maj i år. Vi kommer gifta oss i England så jag vet lite mer om hur det går till ifall ni väljer att gifta er där. Gifter ni er däremot i Sverige tror jag att ni kommer få bra hjälp av Skatteverket, antagligen behöver din fästman bara bevisa att han är ogift, dvs han kanske behöver fixa några extra papper hemifrån. Samt att ni behöver fylla i hindersprövningen på Skatteverkets hemsida.


     


    Gifter ni er i England måste ni båda personligen besöka ett vigselkontor där, "register office", i god tid förväg. Detta besök måste ni boka innan genom att ringa eller maila dem, så gjorde i alla fall vi, och då får man deklarera att man vill gifta sig med varandra. Eftersom jag inte bor i Storbritannien (och inte han heller) så var vi tvungna att "bo" där i en vecka innan vi kunde besöka kontoret, dvs vi åkte dit en vecka i förväg och hans pappa var tvungen att skriva ett brev som bevisade att vi vistats i landet i en vecka. Lite märkligt!


     


    Nåväl, efter detta möte på vigselkontoret tar det några veckor innan man får ett intyg som ger en rätt att gifta sig inom ett år, så sedan är det fritt fram! Jag behövde bara ha passet med mig för att visa vem jag är. Ni kan kontakta det register office som ni vill gifta er på.


     


    Kan tillägga att jag tror att det är billigare att gifta sig i Sverige, men inte helt 100% säker. Det kostar en viss avgift redan för det första mötet, sedan även en avgift för själva vigseln. Lycka till!

  • blabla­blabla
    Äldre 24 Jan 13:28
    #3

    Tack så mycket! Skall kollas upp om detta om det blir aktuellt, blir antagligen inom några år. Har nämligen inte hittat information om det någonstanns. 

  • Mimmi7­8
    Äldre 29 Jan 02:00
    #4

    Hej!

    Kanske har du redan sett min tråd i ämnet, men tänk på att din engelsman MÅSTE infinna sig i Sverige för att legitimera sig för hinderprövningen. Fick detta svar av Skatteverket:

    Hej 

    Du kan gå med alla papper inklusive hans pass kopia innan och lämna det på skatteverket och skriv ett personligt brev där du talar om situationen och lämnar dina kontakt uppgifter och ber att handläggare kontaktar dig.

    Du kan sedan komma överens med handläggaren om ett datum då din blivande man kommer in och legitimerar sig och då kan vi ha gjort klar alla handlingar innan och han kan komma in några dagar innan bröllopet.
     

Svar på tråden Borgelig vigsel med engelsman, hur funkar det?