• sockerärtan

Rivieran

Vi vill åka till franska / italienska rivieran i två veckor, på bröllopsresa i juni 2004. Dock så har vi inte planerat något närmare eller ens börjat att titta på resor och boende mm. Är det någon som har varit där? Kan ni rekomendera någon resa / ställe att bo på?

• Svar på tråden Rivieran
  • musen

Jag älskar Rivieran och har varit mest i Cannes eftersom mina blivande svärföräldrar har en lägenhet där. Cannes är jättetrevligt och jag kan verkligen rekommendera Antibes också, väldigt mysigt, trevliga restauranger och fina fina stränder....Vill ni bo riktigt lyxigt i Cannes rekommenderar jag Carlton eller Martinez (det finns gott om lyxiga alternativ.) Spelar ni golf finns det många golfbanor i närheten. Jag skulle verkligen rekommendera er att hyra bil eftersom det finns så många guldkorn att besöka i närheten.

• Jen74

Hej,

Jag tycker att det här väldigt mysigt i Villefranche som ligger mellan Nice och Monaco. Sedan har ju självklart Monaco sin charm också... Beausoleil är en liten ort strax utanför Monaco som kan vara lite billigare. Sedan finns det säkert en himla massa mysiga fiskebyar utmed Rivieran!
    Kolla med www.ingrid-hotell.se/
    Hon kanske kan hjälpa er.

//Jenny

• Jojjan

Håller med Jen74 att Villefranche är otroligt mysigt.
    Charmig "by" med typ pastellfärgade tegelhus och en liten fin strand m klart vatten. Nära till tåget om man vill göra dagsutflykter till Monaco eller Nice mm .

• sockerärtan

Tack för tipsen!

Jen74 - Bra länk med massor av info!! Skall titta mer på den ikväll!

• skorpion

Om ni ska åka till rivieran får ni absolut inte missa att åka en sväng upp i bergen. Det är underbart mysigt, vackra små byar, vindlande vägar, franska "grand canyon", Grasse "parfymstaden" mm. mm. En av de mysigaste städerna vi var i var Gourdon, som ligger vackert uppe på bergstopparna :) Underbart!

• _MissJossan_

Jag vill slå ett slag för den italienska rivieran, nog för att jag gillar även den franska, fast jag måste säga att Italien har nåt speciellt.

Städer jag gillar mest där är San Remo, Portofino och Alassio, underbart fint!

Lycka till!:D

• sanne

Vi var oxå på smekmånad i Nice! Helt underbart. Men som tidigare nämnts: Hyr bil och åk upp i bergen. Vi åkte även tåg till Monaco en dag, en badtur till Cap D´ail och bilade ner till Cannes. Det enda jag kan förvarna dig om är priserna på restaurangerna, dyrt. Men är det smekmånad så är det! Vi köpte istället jättebilliga barnkläder i Nice så det jämnade ut sig. Hoppas ni får en underbar resa.
    Kram sanne

• Ettolrach

Ja, hyr bil. Vi var på semester i Nice i somras, mysigt, men rätt dyrt!

Vi åkte runt i bergen och åkte bl a till Grasse, urmysigt. Man kan gå på rundvandring i parfymfabrikerna där, det är gratis.

Cannes är också mysigt, vi var bara där en dag men det var en härlig dag.

• sockerartan

Tack för alla svar och tips!

Ni som har varit där, bokade ni en resa med allt-i-ett eller bokade ni resa och boende var för sig?

Är det någon som vet mer om den italienska rivieran?

• _MissJossan_

Sockerärtan!

Jag spenderade hela sommaren på den italienska rivieran, är det något speciellt du vill veta?

• sockerärtan

_MissJossan_

Jag vill veta massor!!

Hur åkte du ner dit? Bokade du flyget för sig och boendet för sig? Flyger man till Nice eller var är bäst?

Hur ordnade du ställen att bo på? Ordnade du det privat? Vi vill bo i en fin liten lägenhet med möjlighet att laga egen mat.

Vilka platser var du på? Vi vill hitta ett ställe som ligger vid kusten, är romantiskt, mysigt och lagom stort (dvs så att man kan ta sig runt till fots, men ändå att det finns lite saker att se och olika restauranger att välja på!).

Sedan så tänker vi hyra bil och ta små dagsturer. Hyrde du / ni bil? Skall man hyra hemifrån eller när man kommer dit? Vad kostar det ungefär?

Tack för hjälpen!!

(Det kommer säkert fler frågor till dig!!)

• _MissJossan_

Hej sockerärtan!

Oj, verkar som du bestämt dig för den italienska delen av rivieran ;) Ska försöka svara på det jag kan!

Vi bokade allt på en gång, alltså en "paketresa" med resa, hotell och så. Vad jag förstår är det lägenhetshotell du är ute efter, allts inget "vanligt dubbelrum". De flesta resebyråer har även detta som alternativ, så det är bara att framföra detta när du ringer (bokar resan). Oftast kan de hjälpa dig med det mesta du vill ha hjälp med, även det där med att hyra bil. Just den punkten om bil är jag osäker på då vi inte hyrde någon, men det måste nog bli praktiskare att göra det hemifrån om man inte är hemma på språket.

När vi var där var vi huvudsakligen i en liten stad som heter Alassio, mycket mysig och kvällspromenader var fantastiskt! Jättevacker strandpromenad osv! Sen finns det en annan liten stad som heter San Remo, vilket är ett hett tips om du vill hitta "delikatesser", då de har en enorm saluhall med underbara frukter, grönsaker, mat osv. Finns även en MYCKET stor marknad där man kan fynda många saker.

En annan stad som jag gillar är Portofino, dit man kan ta sig med bl.a. båt. Även detta är ett ställe att rekommendera, vackert och vid havet.

Fördelen med San Remo är att det ligger mycket nära Nice och Monaco, vilket kan vara trevligt om man även vill besöka den franska rivieran eller ta en tripp till Monaco.

Åter till Alassio, där jag spenderade större delen av tiden. Där är som du säger "precis vid kusten" och man kan lätt ta sig runt till fots utan att det för den sakens skull är "instängt". det finns även MÅNGA restauranger att välja mellan.

Dock skall man ha i åtanke att Italien är hyfsat dyrt, men jag tycker nog att det är värt det ;)

Oj, detta blev långt,hoppas du fick svar på något i alla fall! :D

• sockerärtan

_MissJossan_

Tack för ditt långa och uttömmande svar!!

Du har rätt, jag känner nog lite mer för den italienska delen! Det lutar mest ditåt nu i alla fall!

Jag förstår att det blir ganska så dyrt, men det får det lov att bli (inom vissa gränser då förståss!!), och jag tror dessutom att det är minst lika dyrt på den franska sidan. Men är det bröllopsresa så är det!

Jag har bara ytterligare en liten grej jag undrar över.. Vilken resebyrå åkte ni med? Var ni nöjda med dem?

Svar på tråden Rivieran