Hej sockerärtan!
Oj, verkar som du bestämt dig för den italienska delen av rivieran ;) Ska försöka svara på det jag kan!
Vi bokade allt på en gång, alltså en "paketresa" med resa, hotell och så. Vad jag förstår är det lägenhetshotell du är ute efter, allts inget "vanligt dubbelrum". De flesta resebyråer har även detta som alternativ, så det är bara att framföra detta när du ringer (bokar resan). Oftast kan de hjälpa dig med det mesta du vill ha hjälp med, även det där med att hyra bil. Just den punkten om bil är jag osäker på då vi inte hyrde någon, men det måste nog bli praktiskare att göra det hemifrån om man inte är hemma på språket.
När vi var där var vi huvudsakligen i en liten stad som heter Alassio, mycket mysig och kvällspromenader var fantastiskt! Jättevacker strandpromenad osv! Sen finns det en annan liten stad som heter San Remo, vilket är ett hett tips om du vill hitta "delikatesser", då de har en enorm saluhall med underbara frukter, grönsaker, mat osv. Finns även en MYCKET stor marknad där man kan fynda många saker.
En annan stad som jag gillar är Portofino, dit man kan ta sig med bl.a. båt. Även detta är ett ställe att rekommendera, vackert och vid havet.
Fördelen med San Remo är att det ligger mycket nära Nice och Monaco, vilket kan vara trevligt om man även vill besöka den franska rivieran eller ta en tripp till Monaco.
Åter till Alassio, där jag spenderade större delen av tiden. Där är som du säger "precis vid kusten" och man kan lätt ta sig runt till fots utan att det för den sakens skull är "instängt". det finns även MÅNGA restauranger att välja mellan.
Dock skall man ha i åtanke att Italien är hyfsat dyrt, men jag tycker nog att det är värt det ;)
Oj, detta blev långt,hoppas du fick svar på något i alla fall! :D