Bröllop + fest utan middag?
Är det något man KAN ha? Utan att det skulle vara en "konstig sak"?
Att man har vigseln på kvällen efter att folk ätit middag och sen bjuder på en brakfest?
Är det något man KAN ha? Utan att det skulle vara en "konstig sak"?
Att man har vigseln på kvällen efter att folk ätit middag och sen bjuder på en brakfest?
Absolut kan ni det!! Som du själv skrev så lägg vigseln på sen em/kväll och var jötte tydlig i inbjudan att det inte serveras mat så blir det inga missförstånd. Vi ska inte bjuda på middag utan har mingelmat. Lycka Till!!
Oh vad roligt! Jag har också tänk denna tanke..
Men, hur blir det med tal mm då? Får inte folk hålla tal eller ska man stanna festen och en talare tar en microfon... Hmm... som sagt, går själv i dessa tankar.
Klart man kan! Inte det minsta konstigt. Vi ska ha det så och det känns jätteskönt. Tänk att slippa fundera över honärsbord o placeringar o placeringskort o lång middag o program o dukning och allt annat som "ska" vara, jag känner mer och mer att det är ett bra beslut vi tagit.
Vi tänker köra något i stil med samling -> bubbel -> vigsel -> tårta -> dans och öppen bar och snacks -> vickning -> mer dans. Vid tårtaätande och kanske när bandet har paus kan folk som har lust få hålla tal etc. Eventuellt ngn tävling typ tipsrunda i trädgården om vi hinner och ids fixa. Vi har även tillgång till Mälaren samt bastu/dusch om ngn blir sugen på ett nattabad :) Vi kommer kanske att ha en tavla placerad någonstans med info om gästerna, utifall någon är nyfiken på vilka som är på plats.
Vi kommer att vara tydliga i inbjudan att man inte ska komma hungrig, samt lämna kidsen hemma.
Dans och bubbel - kan det blir bättre bröllopsfest? :)
MH2014 - Mingelmat! Den tanken har inte ens slagit oss! :) Tack för idèn! Fial8 - Tal och tårta+bubbel är vad vi tänkte om de blir en sådan planering! :) Men då år frågan! Vilken tid ska man lägga vigseln? Vi ska ha en vigselförrättare som vi känner så själva bokningen av präst eller så behöver vi inte tänka på. Men om folk ska äta innan de kommer på vigseln.. Är det för sent eller för tidigt med 17-18? Jag tänker på att folk ska hinna äta OCH göra sig iordning för ett bröllop..
Visst är det bra :) så här ser vårt upplägg ut, typ.. Skriver i inbjudan kl 18 eller 19, vigseln startar en kvart senare, brudskål,,serveras finare snittar och dryck, osttårta med olika kex och marmelader, något sött ev chokladpraliner eller små bakelser som buffé med. Sen får folk droppa av när de vill... Ska berätta att vi INTE ska ha någon fest utan bara ett mingelbröllop som slutar runt 21-22, då vi valt en tisdag som bröllopsdag,,,sedan sticker vi på minimoon direkt efter :)
Tycker ni ska lägga vigseln efter kl 18,,tänk det som nr man går på fest då brukar man ju inte ses förmäns efter den tiden,,om man ska "hålla" hela kvällen/natten utan mat, men med tilltugg står man sig..
Vi kommer troligen att skriva 18.30 på inbjudan. Då kan folk samlas och få ett glas bubbel och så glider vi in (med båt förhoppningsvis) lite senare. Tänker mig att själva vigseln blir kl 19 typ.
Vi har inte tillgång till lokalen förän kl 16 (om vi inte bestämmer annorlunda med ägarna) så då har vi lite tid till att ställa i ordning.
Samling 18.30 ger även tid för gästerna till att äta middag innan festen tänker vi. Och så bjuder vi på vickning senare på kvällen. Ingen mingelmat under kvällen men typ chips o sånt kommer att finnas i baren.
Jag tycker det låter jättebra. Är man bara som gäst medveten om vad man ska på för sorts fest anpassar man sig. Jag skulle gärna gå på ett kvällsbröllop, låter annorlunda och mysigt. Och om jag vet att det inte blir middag löser jag det innan :)
Det låter fantastiskt mysigt! Tack så jättemycket för era idèer och tips! :)