• BaraVi

50-tals brudklänning. Var köpte du din? *bild*

Hej :)

Jag vill nog ha en klänning i 50-tals stil och undrar nu hur din såg ut, och vars du köpte den?

Har du tips på snygga 50-tals klänningar så skriv gärna! Tar emot alla tips ;)

Vill gärna ha nåt i vitt, med kanske svarta detaljer. Hittade en fin klänning på ebay, den är inte riktigt 50-tal men tyckte den var snygg med sina svarta detaljer! Den ser kort ut, men jag är bara 1,57 så tror inte den blir för kort på mig..

Vad tycker ni om klänningen? Kan man gifta sig i en sån här? 
  • Svar på tråden 50-tals brudklänning. Var köpte du din? *bild*
  • afturelding

Jag klär mig ju i 50-tals klänningar till vardags, så man kan tycka att jag ska ha koll. Jag skulle besöka sivletto.com/ eller deras fysiska butik i Stockholm. De har förmodligen kontakt med sömmerskor också, om du abslut inte hittar någon. Ett annat svenskt företag är www.hepcat.se/ och de har butik i Lund.
    Du kan även hålla ett öga på  www.whatkatiedid.com, de gör främst underkläder men har en del klänningar också.

Här är en klänning jag tycker är fin, men den är ju dock blå och inte svart i detaljerna. Inget en hobbysömmerska inte kan fixa dock.

En annan bra sida är www.pinupgirlclothing.com.

Är det den rena 50-tals stilen du vill ha, eller drar du mer åt rockabilly? Vill du ha riktig 50-tal så finns det massor av fina klänningar kvar från tiden :) Då rekommenderar jag Beyond Retro, som finns i både Göteborg och Stockholm. De har webbutik de också:  www.beyondretro.com/ lagret är dock lokaliserat i Storbrittanien.

Jag hoppas det var till lite hjälp :) 
  • afturelding

Tillägg:
     dollycouture.com/ skickar över hela världen, och har helt bedårande klänningar., och de är faktiskt inte så väldigt dyra (men det beror ju på vad ni har för budget)

• BaraVi

Tack för era svar! Brukar klä mig i 50-tals stil på typ fester osv, beställer oftast från pinupgirlclothing.com . Men när det kommer till bröllopsklänning har jag haft jättesvårt att hitta "rätt" klänning!

Vet inte riktigt om det är mer rockabilly än 50-tal. En blandning av båda skulle jag tro ;) Inte riktigt sveriges 50-tal (efter de jag sett på äkta gamla klänningar).

Tack så mycket, ska kolla länkarna! :) 

• GabriellaIvarsson

Jag har köpt min från Nixa, en fluffig spetsklänning som går strax under knäna.

Syns inte riktigt på bilden men själva kjolen har blommig spets :)
  • BaraVi

Åååh vad söt den var!!

Såg att vixen of holloway oxå hade söta vita klänningar. 

• BaraVi

Jag verkligen ÄLSKAR dessa skor!! Har sökt överallt men utan resultat... Har ni sett eller vet ni var dom säljer dessa??

• BaraVi

Hade verkligen velat ha exakt såna till bröllopsklänningen.. Har sett liknande skor men tyvärr inte tillräckligt lika.

Dom är såååå läckra! :D 

• afturelding

Är dessa tillräckligt lika? :)  Saknas nog någon cm, men jag tyckte de var väldigt lika annars. 11.5 cm är dessa.
  • BaraVi

dom var oxå snygga!! Vars finns dom? :)

• Fial8

Min kompis, som kan sy, har lurat i mig, som inte kan sy, att jag/vi ska sy denna:
    sewing.patternreview.com/patterns/15022
    (klicka på bilden så blir den större)
    Vi ska blinga till den med siden dupion och kanske lite annat. Wish me luck... ;)

• storken

Fial8: Jättefin! Önskar jag kunde sy, ser ofta då fina 50s mönster men min gräns går vid en knapp;) Tittat mkt på Dolly couture men favoriten jag kommer slå till på är Josephine från Stephanie James www.stephaniejamescouture.com/blog/ Haft kontakt med en person på en butik i London som har hennes klänningar så tänkt ta med min mor o syster o åka dit o köpa den. Med Ryan Air blir det överkomligt;)

• Fial8

Jag hoppas den blir fin! Min kompis kan ju sy så hon får nog sy när det gäller fintyget sen, själv kämpar jag med en "toille" dvs testklänning av ett gammalt påslakan som vi ska ha som prov och mall till den riktiga sen :)

Den där spetsklännigen var ju jättesöt! :o)

• mandersson
    storken skrev 2013-01-26 16:59:57 följande:
    Fial8: Jättefin! Önskar jag kunde sy, ser ofta då fina 50s mönster men min gräns går vid en knapp;) Tittat mkt på Dolly couture men favoriten jag kommer slå till på är Josephine från Stephanie James www.stephaniejamescouture.com/blog/ Haft kontakt med en person på en butik i London som har hennes klänningar så tänkt ta med min mor o syster o åka dit o köpa den. Med Ryan Air blir det överkomligt;)

vilken affär i london? och vad kostade den?
Svar på tråden 50-tals brudklänning. Var köpte du din? *bild*