• Augusti13

Tidschema på själva bröllopsdagen – hur gjorde ni?

Jag undrar om ni som redan gift er kan dela med er av bröllopsdagens schema? Åtminstone från morgon till fest! Skönt att få en känsla av hur lång tid allt tar, som t.ex. sminkning, hår, fotografering etc.

Till exempel:
    08.00 Frukost med tärnorna
    10.00 Frisören kom hem till mig
    12.00 Fotografering nära kyrkan
    13.00 Vigsel

Ja, ni förstår ;)

• Svar på tråden Tidschema på själva bröllopsdagen – hur gjorde ni?
  • Fjärilen

Vi hade en plan, men allt tog längre tid :)

Fotografen var tidig, prästen och hårfrisörskan sen. Vi skulle ta kort innan vigseln, men det fick bli efteråt istället.

Håret tog mycket längre tid och jag hade en enkel frisyr. Hon hade sagt 1 timme, men det tog nästan 2 timmar innan hon var helt klar med både mig och tärnan. Sedan var vi tvugna att klä på oss och det tar tid, inte 5 minuter. Om ni är långt ifrån kyrkan tex så räkna med transport tid.

Räkna med att det kan vara trafik osv så att folk som ska hjälpa er är sena osv.

Ska ni äta något innan ni gifter er....

Hoppas att det hjälpte lite

• karamell

Det kan ta mellan 2-3 timmar bara för hår och smink.
    Se till att ha goooooood tid på er till allt, det sista ni vill är att stressa på er bröllopsdag.
    (nu har jag inte gift mig ännu, utan det blir i sommar) men jag försöker också lägga upp ett bra schema, har vigsel vid 13:30 och har kommit fram til att jag kommer behöva gå upp vid typ 7 för att hinna med allt (fotas innan vigseln också) Lycka till =)

• ThereseV

Jag har inte heller gift mig än och har inte gjort klart schemat helt, men vi försöker lägga in så mycket tid som möjligt till varje punkt. Hellre att det blir dötid än att vi får stressa. 
    Enligt min frisör så skulle håret ta 3 timmar (jag har ganska mycket hår och hon gillar rejäla uppsättnignar så det är nog medtaget i beräkningen) så vi har bokat tid kl 8. Sedan har vi tre timmar på oss att fota och äta något lätt innan vigseln börjar kl 14. Sminka mig måste jag göra innan håret fixas så jag är lite rädd att jag kommer behöva kliva upp löjligt tidigt. Som tur är så ligger lokal, kyrka, frisör och våran lägenhet väldigt nära varandra så vi sparar ju lite tid där åtminstonde. 

• Augusti13
    Fjärilen skrev 2013-01-21 14:07:15 följande:
    Vi hade en plan, men allt tog längre tid :)

Fotografen var tidig, prästen och hårfrisörskan sen. Vi skulle ta kort innan vigseln, men det fick bli efteråt istället.

Håret tog mycket längre tid och jag hade en enkel frisyr. Hon hade sagt 1 timme, men det tog nästan 2 timmar innan hon var helt klar med både mig och tärnan. Sedan var vi tvugna att klä på oss och det tar tid, inte 5 minuter. Om ni är långt ifrån kyrkan tex så räkna med transport tid.

Räkna med att det kan vara trafik osv så att folk som ska hjälpa er är sena osv.

Ska ni äta något innan ni gifter er....

Hoppas att det hjälpte lite
    Tack, det hjälper absolut! Kändes det okej att ha fotograferingen efteråt? Vi funderar på att ha det, eftersom ljuset ska vara bättre att fota i efter kl 15 under sommarn :)
  • PimPim83
    ThereseV skrev 2013-01-21 14:24:27 följande:
    Jag har inte heller gift mig än och har inte gjort klart schemat helt, men vi försöker lägga in så mycket tid som möjligt till varje punkt. Hellre att det blir dötid än att vi får stressa. 
    Så tänker vi också.
  • Doofie

Ja, det är en bra fråga. Började inte fundera på tidsplanen förän nyss. En månad var tills det är dags (!).
    Men tror det blir att vara på plats hos frisören kl 08, hon sa 2-2,5 timme. Så borde vara redo för smink 10,11 till kl 12:00 då fotograferingen börjar på hotellrummet. Får se till att tärnorna fixat lunchen också till dess!
    Sen har vi alltså hela 3 timmars fotografering till vigseln kl 15. Känns ändå bra. Bara det håller ;) Har ett par tre,fyra,fem platser som vi ska fotas på.
    Någon ska ju även se till att blommorna hämtas innan fotograferingen. Allt är ganska nära fotostartplatsen, sen tar vi oss med fotografen till kyrkan som ligger 20 min bilfärd bort. Blir nog bra.. hoppas jag ;) Önskar nästan att vi satt vigseln kl 16 istället...

Bara det finns folk som kan hjälpa till. Jag hoppas att det under tiden är någon som hämtar tårta, levererar den och alla dekorationer till festlokalen (om det inte har gått att göra dagen innan). Måste bara informera folk om vad de måste göra ;)

Lycka till med planeringen! :)

• Augusti13
    Doofie skrev 2013-01-21 15:25:54 följande:
    Ja, det är en bra fråga. Började inte fundera på tidsplanen förän nyss. En månad var tills det är dags (!).
    Men tror det blir att vara på plats hos frisören kl 08, hon sa 2-2,5 timme. Så borde vara redo för smink 10,11 till kl 12:00 då fotograferingen börjar på hotellrummet. Får se till att tärnorna fixat lunchen också till dess!
    Sen har vi alltså hela 3 timmars fotografering till vigseln kl 15. Känns ändå bra. Bara det håller ;) Har ett par tre,fyra,fem platser som vi ska fotas på.
    Någon ska ju även se till att blommorna hämtas innan fotograferingen. Allt är ganska nära fotostartplatsen, sen tar vi oss med fotografen till kyrkan som ligger 20 min bilfärd bort. Blir nog bra.. hoppas jag ;) Önskar nästan att vi satt vigseln kl 16 istället...

Bara det finns folk som kan hjälpa till. Jag hoppas att det under tiden är någon som hämtar tårta, levererar den och alla dekorationer till festlokalen (om det inte har gått att göra dagen innan). Måste bara informera folk om vad de måste göra ;)

Lycka till med planeringen! :)
    Ja, 3 timmar till fotografering låter lyxigt! Vi funderar fortfarande på om vi vill ha den innan eller efter vigseln. Någon annan som har tankar kring det?
  • Mmmaria

Så här såg vårt schema ut i höstas. Det funkade ganska bra. Tror att totalt gick vi en timme back på förmiddagen (frisör + sminkning + lunch) så vi drog ner på samtal med vigselförrättare och check av lokalen,

Kan tillägga att vi inte behövde så mycket restid då frisör/blommor låg 10 min bort och lokalen 15 min bort. Dessutom behövde vi inte åka mellan fotografering och vigsel då det var på samma plats. Ganska stressigt blev det så lägg till tid för hår och smink.

Hoppas att det hjälper dig lite.

09.30-11.00 Maria Frisör och hämtar brudbukett (samma lokal)

11.00-12.00 Maria sminkning hos frisör

12.00-12.45 Gemensam lunch hemma

12.45 Åka till herrgården

13.00-14.00 Se över lokal, dukning, påklädning brudklänning

14.00-15.30 Fotografering vid herrgården

15.30 Genomgång med vigselförrättaren

15.30-16.00 Föräldrarna välkomnar gästerna vid entrén

16.00 Vigsel på herrgården

• Emmalinnea

Vi gifter oss i juni i år :) Här är vårat schema

08.00 frukost med mamma på hotellet vi bor på 
    09.00 jag gör i ordning mamma hår och  smink
    10.00 jag fixar mitt smink och får hjälp utav syrran med håret tar ett litet mellanmål samtidigt
    12.45 Tar på känningen 
    14.10 Åker till vigselplatsen som är 15 minuter bort.
    15.00 vigsel
    15.45 Fotografering 
                Aptitretare och välkomnsdrink serveras till gästerna
    18.00 brudskål + Mat serveras i herrgården vi hyrt som är percis bredvid vigselplatsen
    20.30 Bröllopstårta avec
    21.30 brudvals och sedan dans för alla andra samt serveras godisbuffe och whiskey
    23.00 brudparet åker vidare till hotellet
    24.00 Framme vid hotellet!

Så ska vi göra :) Det är mitt schema men min m2b duschar nog bara å drar på sig kläder och åker kan jag tänka (vi är på olika hotell natten innan bröllopet) 

• MeaJ

Vilken bra tråd, vi gifter oss i sommar så man kanske ska börja fundera på hur vi ska lägga upp dagen :)

Sommarbrud 2013
Svar på tråden Tidschema på själva bröllopsdagen – hur gjorde ni?