• lolcat

snälla hjälp!=)

Hej..reggade mig här för att då jag sökte på köpa diamanter online fanns massa trådar här (dock rätt gamla)

Jag är gift med en underbar tjej och nu då hon fyller jämnt vill jag överraska henne med ett par diamantörhängen.  Har kollat in jamesallen.com och bluenile.com då jag fattar av trådarna här att dessa är bra?

tyvärr är jag en total nybörjare på allt vad diamanter heter. Dock harjag förstått att i USA så kan det finnas nickel på vitguldet?  Min fru är nämligen allergisk.

Jag hoppas ni kan hjälpa mig hitta det jag söker, ni som är kunniga.

ett par diamantörhängen, prisklass ca 6000-10 000.  Hur gör man med skatt, tull? var och när och hur betalar man det? och om någon som är kunnig skulle kunna ge förslag på färdiga örhängen att beställa vore det guld värt!

tackar på förhand

/P

• Svar på tråden snälla hjälp!=)
  • Mustikka

www.whiteflash.com/
    Är en bra sida vad jag sett och hört också. Tycker du ska försöka hitta en sida som du tycker verkar bäst och fråga dem om innehåll osv. Vad jag hört så verkar ju personalen väldigt kunniga och hjälpsamma.  Det går att maila eller chatta med dem om man behöver hjälp. Jag själv är förstjust i Whiteflash och funderar på att köpa vigselringar därifrån. Är också allergisk mot Nickel så tack för tippset.

Lycka till present sökandet =) 

• karamell

För de penarna skulle du nog kunna köpa ett par fina i en vanlig smyckes-butik. Det kan vara skönt att prata med personal spec. angående frågor om nickelallergi. Ett tips är att gå med i deras "kundklubb" så dyker det ofta upp 20% rabatt på allt erbjudanden.
    Lycka till ! 

• Chicita

Jag håller med karamell här.
    För dom summorna så kan du få ett par riktigt fina örhängen här i Sverige, och då får du ju hjälp med allergiproblemet också.
    Dessutom kan hon ju enkelt byta ut dom också om det nu skulle vara så att hon inte alls gillar modellen, eller om modellen helt enkelt inte passar henne.
    (Jag fick ett par jättefina Creolörhängen av ett ex en gång. Men jag kunde inte ha dom då dom blev för tunga för mina öron) 

• lolcat

Hej

Tack för svaren!

tyvärr bor jag rätt långt norrut och vi har inte så mkt att välja mellan här i butiksväg. Frun fyller år om 3 månader så viss tid har jag ju men kan väl inte räkna med att dom skall ha en kampanj under den tiden.

Har kollat lite på nätet (vet inte vilka svenska onlinebutiker som är bra) men verkar som att även med skatt och tull blir det ju rätt mkt billigare från Bluenile?  Ett par i vitt guld på 0.25 carat styck är nästan 2000kr billigare än 0.2 carats på en svensk sida med skatt och tull inräknat.

har ni tips på bra svenska sidor?

• lolcat
    GustavB skrev 2013-01-21 11:28:23 följande:
    Kan rekommendera JamesAllen.com över Blue Nile, men det är bara baserat på mina egna erfarenheter. 

Här får du lite intressant läsning i övrigt: www.truthaboutdiamonds.com/truth-about/james-... 
    tackar,   exakt hur gör man då man beställer? alltså beställningen är ju inte svår utan när och var och hur betalar man svensk moms + tull?   
  • GustavB

Längst ner på JA sidan så brukar det stå "Tax and Shipping Calculator" bara leta efter det och skriva in värdet. T ex i ditt fall där hade du ca 10 000 SEK vilket är ca 1500 USD, så enl dom: 

Sub Total: 9,792.45SEK

Duty: 2,252.26SEK

Shipping: Free

Total: 12,044.71SEK

Annars får du räkna på tullverkets hemsida, där brukar all information stå, bara googla.  
    Ang när man ska betala så brukar det vara så att man gör det när man ska hämta ut paketet. I vissa andra fall gör man det innan prylen skickas ut från landet, dvs fedex kan ringa och säga att dom väntar på att du ska pröjsa redan när paketet befinner sig t ex i NY 

• GustavB

Jag skickade ringen till en vän i USA, som sen skulle tillbaka till Sverige, så jag betalade ingenting för min. 

Svar på tråden snälla hjälp!=)