• Grodpr­insens brud
    Äldre 20 Jan 18:54
    4065 visningar
    16 svar
    16
    4065

    Snabba råd om brudgummens kläder tack!

    Två frågor:

    - Vad kostar det att hyra kläder till brudgummen som ser ut ungefär som dessa alternativ? Smoking ska i så fall vara med väst och kravatt som den andra..

    - Vilket är snyggast till ett bröllop med klädkod mörk kostym för gästerna?


     1. svart smoking med cremefärgad väst och kravatt


    2. Svart morningsuit (?) med cremefärgad väst och kravatt..


  • Svar på tråden Snabba råd om brudgummens kläder tack!
  • Äldre 20 Jan 19:13
    #1

    Här är hyrpriser på Wedding Square i Göteborg, kanske kan ge en fingervisning: www.weddingsquare.se/uthyrning/


  • Äldre 20 Jan 19:23
    #2

    Hyrpriserna varierar extremt mycket beroende på vart i landet man bor. 
    Och även utbudet...

    När det gäller hur fin maken ska vara så är det nog bara han själv som kan svara på det egentligen.
    Vad skulle han känna sig finast och mest bekväm i? Glad 

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 20 Jan 19:24
    #3

    Då kanske man lika gärna kan köpa då.. Vilken variant är snyggast tror ni då? Antar att han sällan/aldrig använder någon av sorterna igen i vilket fall eftersom vi inte umgås i riktigt sådana kretsar.. Kan man ha smoking på typ nyårsfester och bal och sådant (om vi nu mot förmodan skulle bli mer sådana på "ålderms höst" =) ?


  • Grodpr­insens brud
    Äldre 20 Jan 19:25
    #4
    Chicita skrev 2013-01-20 19:23:29 följande:
    Hyrpriserna varierar extremt mycket beroende på vart i landet man bor. 
    Och även utbudet...

    När det gäller hur fin maken ska vara så är det nog bara han själv som kan svara på det egentligen.
    Vad skulle han känna sig finast och mest bekväm i? Glad 
    Tror han är lika (o)bekväm i båda sorterna faktiskt. Men han brukar ha kostym på finare släktkalas, dop etc. så han är inte helt obekant med att klä upp sig.. Har läst någonstans att smoking inte är att föredra på eftrmiddagsbröllop, stämmer det? Vi gifter oss kl 16... 
  • Äldre 20 Jan 19:26
    #5

    Jag tror att det ligger runt 1000-150kr för att hyra själva jackan o byxorna, och sen ytterligare ca 100 för skjorta, kravatt och näsduk. Ibland har de paketerbjudanden. Personligen tycker jag den första var snyggast, gillar inte när jackan är så lång. Lycka till =)

  • Äldre 20 Jan 19:37
    #6
    Grodprinsens brud skrev 2013-01-20 19:25:56 följande:
    Tror han är lika (o)bekväm i båda sorterna faktiskt. Men han brukar ha kostym på finare släktkalas, dop etc. så han är inte helt obekant med att klä upp sig.. Har läst någonstans att smoking inte är att föredra på eftrmiddagsbröllop, stämmer det? Vi gifter oss kl 16... 
    Får jag fråga vad han är bekväm i?
    Alltså om han fick välja finkläder - vad vill han ha då? 
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 20 Jan 20:00
    #7

    Han brukar ju välja sin enfärgade mörgrå espritkostym så smokingen då kanske.. Han har inte så starka åsikter i frågan om man säger så... 

    Köp-priserna nu i januari är på

    1. 1755 kr för hela smokingen med byxor, skjorta, väst och kravatt
    2. 2099 kr för rock, byxor, skjorta, väst och kravatt..

    vet inte om det är någon frakt... Får man betala tull från england på sådant? Hur mycket är det i så fall och när får man betala det? 


  • Sassab­rassam­andelm­assa
    Äldre 20 Jan 20:25
    #8

    för 2000kr kan man lika gärna köpa.

    www.suitopia.se 

  • Äldre 20 Jan 20:29
    #9

    Mig veterligen är det svart fluga endast som är brukligt till smoking men det är väl klart man kan ha kravatt och våst till smokingkavajen. Tror dock att det främst bärs till jackett eller liknande. Som bild två alltså

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 20 Jan 21:14
    #10

    Kravatt och väst ingick i det paketet vi tittade på... Skrattande


  • Äldre 20 Jan 21:22
    #11

    Det enda som är väsentligt är vad han själv trivs bäst i. Om han är osäker kan han ju alltid gå till en välsorterad herrekipering och prova sig fram först och bestämma sig sedan.

  • Äldre 20 Jan 22:24
    #12
    Grodprinsens brud skrev 2013-01-20 20:00:08 följande:
    Han brukar ju välja sin enfärgade mörgrå espritkostym så smokingen då kanske.. Han har inte så starka åsikter i frågan om man säger så... 
    Jag skullen nog satsat på en kavaj eller jackett (jacketten kan vara både lik den "morningsuit" du la upp bild på, men också mer som en kavaj - alltså utan skört) med väst och kravatt.

    Ta med honom till en brudbutik och låt honom testa något som han känner sig fin i så kan ni ju bestämma där om det är värt att hyra eller inte också Glad 
  • Mmmari­a
    Äldre 21 Jan 09:34
    #13

    Jag tycker att smoking är snyggast (men är nog lite färgad av att min man hade det och var SÅÅÅ snygg i det).


    Om ni inte ska hyra utan köpa är smoking nog smartast då det går att använda i fler sammanhang efteråt. MEN hyra verkar smartast. Låt honom prova och se vad han känner sig mest bekväm i/minst obekväm i.

  • Äldre 21 Jan 10:06
    #14

    Varför inte köpa en svart kostym, den kan han ju använda hur mycket som helst sedan. Han kanske redan har en svartkostym? Och till det så kan ni ha väst och kravatt.

    Personligen tror jag itne det blir snygg med en smoking, väst och kravatt




  • Äldre 21 Jan 11:03
    #15
    lurigmumin skrev 2013-01-20 20:29:58 följande:
    Mig veterligen är det svart fluga endast som är brukligt till smoking men det är väl klart man kan ha kravatt och våst till smokingkavajen. Tror dock att det främst bärs till jackett eller liknande. Som bild två alltså
    Smokingkavaj + väst? Brrrr. 
    Nu är detta min högst personliga åsikt men Smoking smoking skall bäras med fluga, ev hängslen eller en cummerbund

    Satsa på en svart kostym annars, kan alltid bäras vid fler tillfällen.  
  • Äldre 21 Jan 11:04
    #16

    Blir galen på att det inte finns en edit knapp >:(

Svar på tråden Snabba råd om brudgummens kläder tack!