• jimsan78

    Mall till hjärta

    Hej!


    Vi tänkte göra ett stort hjärta i ljuslila som ska hänga bakom oss. Ska även stå våra namn på


    Har hittat ett på panduro som är 460x640mm. Finns det större? Får gärna vara kraftigt så det inte viker sig när det hänger.


    Har någon ett bra tips på en bra mall för ett hjärta?


    Tack!

  • Svar på tråden Mall till hjärta
  • Grodprinsens brud

    Vad menar du med mall? Kan du inte bara köpa två stora kartongark och skära ut ett eget hjärta? Eller köpa riktigt tunn plywood eller vad det heter. Eller masonit som är slät på ena sidan...


  • jimsan78

    Jo men jag vill att det ska bli ett fint hjärta. Skära, såga eller klippa på frihand ger jag mig inte på. Kommer inte se klokt ut.

  • fiskin

    Jag lövade ett hjärta som hängde bakom min vän och hennes man. Kom till lokalen och insåg att det var väldigt tomt bakom dem. Drog ihop lite björkris och sen band jag en lång svans med björkris som jag sen band ihop och hängde upp i form av ett hjärta med hjälp av spikar väl placerade för att få en bra form. Blev mycket bra om jag får säga det själv.

  • Chicita

    Gör en egen mall.
    Rita upp ett hjärta på papper. När du är nöjd med utseendet så kan du överföra formen till en playwoodskiva och såga ut.

    En mall är ju något du använder för att tillverka något nytt.
    Du kanske menar att du vill ha ett färdigt men omålat? 

  • jimsan78

    Ja en färdig mall hade det varit det bästa. Som jag sen kan överföra till ett kraftigt papper och klippa ut.

  • söt nöt

    Om du vill ha likadana bågar på båda sidorna viker du ett papper på mitten och målar halva hjärtat. Klipp ut och vik upp pappret. Vips så har du en mall. Lägg den på det hårda pappret och rita av. :)

    Att hitta en färdig mall i rätt storlek kan vara svårt

    Om du har speciella mått så kan du ju räkna ut dom och rita små stödpunkter. En uppe, en nere och en eller två på bredden (totala bredden/2).  

  • Chicita

    Alltså jag blir lite "mörkrädd" när du säger att du behöver en mall för att göra ett hjärta Förvånad

    Köp ett billigt papper i samma storlek som du tänkt göra ditt riktiga hjärta av.
    Vik pappret på mitten och rita ett halvt hjärta. Klipp ut - vik upp - färdig mall...
    Då kan du putsa till det lite om du tycker att det inte blev så bra.

    Eller varför inte använda smörgåspapper eller bakplåtspapper att göra mallen med? 
    Typ så här (man viker längs den streckade linjen)



     
  • Limba
    Chicita skrev 2013-01-19 17:19:49 följande:
    Alltså jag blir lite "mörkrädd" när du säger att du behöver en mall för att göra ett hjärta Förvånad
    Men hallå... Hon ber om hjälp. Varför svara så där?
    Bra beskrivning och bra mall du la till, kanske hjälper TS i frågan Glad
  • Chicita
    Limba skrev 2013-01-19 17:48:09 följande:
    Men hallå... Hon ber om hjälp. Varför svara så där?
    Bra beskrivning och bra mall du la till, kanske hjälper TS i frågan Glad
    Därför att jag inte kan förstå varför det skulle vara så svårt att göra en egen mall när det är en så pass enkel figur.
    Det är inget som kostar massa pengar att göra ett försök på heller (typ med smörpapper eller något annat man har liggandes hemma... ett reklamblad kanske?)
    Det är helt obegripligt för mig.

    Kanske dumt formulerat. Men jag blir faktiskt helt perplex... 
  • Limba
    Chicita skrev 2013-01-19 17:58:15 följande:
    Därför att jag inte kan förstå varför det skulle vara så svårt att göra en egen mall när det är en så pass enkel figur.
    Det är inget som kostar massa pengar att göra ett försök på heller (typ med smörpapper eller något annat man har liggandes hemma... ett reklamblad kanske?)
    Det är helt obegripligt för mig.

    Kanske dumt formulerat. Men jag blir faktiskt helt perplex... 
    Har man inget snällt att säga så kanske man inte ska yttra sig.
  • Chicita
    Limba skrev 2013-01-19 18:03:56 följande:
    Har man inget snällt att säga så kanske man inte ska yttra sig.
    Du tolkar in mer i det jag skriver än vad jag menar.
    Det du lägger till i egen tolkning står för dig, inte för mig.

    Istället för att sitta och kritisera mig (som faktiskt försöker hjälpa, även om jag inte riktigt förstår problemet) så kanske du kan lägga tiden på att hjälpa TS själv istället?

    Jag svarade på din fråga och erkände att det kanske var dumt formulerat. Och du bara måste fortsätta med pekpinnar...
  • GustavB

    [quote]Limba skrev 2013-01-19 18:03:56 följande:Har man inget snällt att säga så kanske man inte ska yttra sig.[/quote] Man kan väl ha en vuxen diskussion? Det skulle bli väldig torftigt och barnsligt om man behöver linda in allt i sockervadd för att ingen ska ta illa upp i detta extremt lättstötta samhälle. Chicita kom iaf med förslag på hur han/hon kunde gå tillväga.

  • annagustafson89

    Om du har tillgång till en OH någonstans kan du ju alltid dra upp en hjärtform utskriven på datorn i den storlek du vill ha på väggen och måla av :) Så vet du från början precis vilken typ av hjärta det blir. Brukar tycka det är svårt att göra så som Chicita säger då det är svårt att lyckas med just precis den hjärtformen som man vill ha :)

  • Limba
    GustavB skrev 2013-01-19 18:40:56 följande:
    [quote]Limba skrev 2013-01-19 18:03:56 följande:Har man inget snällt att säga så kanske man inte ska yttra sig.[/quote] Man kan väl ha en vuxen diskussion? Det skulle bli väldig torftigt och barnsligt om man behöver linda in allt i sockervadd för att ingen ska ta illa upp i detta extremt lättstötta samhälle. Chicita kom iaf med förslag på hur han/hon kunde gå tillväga.
    Absolut kan man det. Linda in i sockervadd hahaha! Ja ja. Mycket kan tolkas fel i text. Ja hon kom med ett förslag trots allt, och det gjorde du med ser jag. 
    Chicita skrev 2013-01-19 18:32:53 följande:
    Och du bara måste fortsätta med pekpinnar...
    Pekpinnar? Jösses. Jag släpper detta genast.

    TS,
    Hur går det?
    Har du tillgång till projektor på jobbet så är det lätt göra ett hjärta med rätt propotioner!  
    Annars så kan du ju försöka rita på fri hand, och sen klippa ut det, lägga på golvet på det material du vill ha hjärtat i, och utöka hjärtats omkrets genom att lägga till några centimeter åt gången med linjal så den följer formen tills den får önskad storlek. 
     
  • jimsan78

    Tack för alla svar oavsett...


    Det där med OH var väldigt klokt tänkt! Har ingen själv men tror jag skulle kunna lösa det genom skolan där min mamma jobbar. Nu gäller det bara att hitta papper eller kartong i "lagom" storlek. Eftersom vi ska hyra lokalen så vill jag inte göra ingrepp i väggen eller liknande för att fästa hjärtat ifall det skulle vara gjort av trä. Det ska hänga framför ett stort "fönster/dörr". Ska hängas upp i ett snöre och runt "fönstret/dörren" ska vi ha någon form av dekoration, typ murgräna eller annan typ av girlang med belysning i.

Svar på tråden Mall till hjärta