• Kyrk93

    Dans tips!

    Dans är absolut inte min grej, jag saknar helt takt i kroppen och skulle gärna vilja ha några tips på hur jag kan bli bättre och inte trampa min älskling på tårna.


    finns det några sätt att träna bort det?

  • Svar på tråden Dans tips!
  • filibustern

    ja oja. alla har vi takt i kroppen. bara mer eller mindre :P min gubbe kan inte heller dansa.. takt har han väl ganska ok om, men stegen och smidigheten har han inte.. 

    vet dock inte hur du skulle tränat. kanske i vardagen?`när du laga mat så starta musik och trampa i takt, gör allt i takt, andas i takt. t.ex jag är en taktperson rakt igenom. t.o.m när jag ska sova elle rnär jag vaknat kan jag vifta på tårna i takt med klockan eller min andning eller en låt i skallen.  sen måste jag ju säga, att är din karl bra på att dansa.. behöver du inte oroa dig så mycket. kroppen är fenomenal på att följa en annan kropp som kan dansa. bara man inte tänker så mycket :D

  • Kyrk93

    tyvärr är varken jag eller min kille bra på att dansa men han har iaf takt i sin kropp :) så det kanske kan lösa sig.

  • Chicita

    Det sägs att alla kan lära sig att dansa.
    Om första dansen är viktig för er så ta en kurs tillsammans.

    Om den inte är så viktig men att det känns som om det förväntas att ni ska dansa så kan ni göra något kul av det.
    Det var någon som skrev här förut om att dom spelade in typ sina tankar till låten som dom skulle dansa till.
    I form av:
    hon: Åh vad stilig han är min fina make...
    han: undrar vad hon har under den där klänningen...
    hon: hoppas att jag inte kliver honom på.. ooops jaja då har jag gjort det en gång redan.
    han: aj, oj... jaja tur att hon klev mig på foten först... Undrar om jag kan sätta händerna lite längre ner mot rumpan...
    hon: Oj!.... Glömde jag stänga av kaffebryggaren i morse?

    Osv...

    Eller så gör man som vi gjorde.
    Vi dansade inte...
    Jag har jätteproblem med min ena fot och maken har två vänsterfötter och ingen taktkänsla Tungan ute  

  • jimsan78

    Jag har absolut ingen taktkänsla!


    Det är inget att hänga upp sig på. Bjud på dig själv, tror inte någon bryr sig om hur du dansar. Däremot kommer säkert en och annan att fälla en lyckotår.


     


     

  • Grodprinsens brud

    Här lutar det åt att vi byter bort taktkravet =) Eftersom min sambo inte kan valsa alls och därtill tycker det är lite jobbigt när alla tittar så funderar vi på att köra en lugnare variant och dansa en snygg tryckare någon minut innan vi bjuder upp våra svärföräldrar och därmed förhoppningsvis får igång alla andra att dansa... Har man ingen dans alls att starta upp folk med tenderar folk att bara sitta i ett hörn tills det är dags att gå hem.. 


  • Chicita
    Grodprinsens brud skrev 2013-01-20 14:31:56 följande:
     Har man ingen dans alls att starta upp folk med tenderar folk att bara sitta i ett hörn tills det är dags att gå hem.. 
    Det beror nog mer på vilket folk det är på bröllopet än om brudparet dansar eller inte...
    Och även hur det är tänkt med dansen. Är det ett liveband eller spotify liksom.. Liveband brukar vara bra om man vill få upp sina föräldrar och deras generation (eller kanske mor/farföräldrar om man är väldigt ung när man gifter sig)

    Vi dansade ju inte som sagt, men svärföräldrarna var uppe på dansgolvet en bra stund och skakade loss tillsammans med några andra. Resten gick runt och minglade och pratade med alla andra.
    Det var en väldigt trevlig avslappnad stämning, men ingen satt i ett hörn och tryckte tills det var dags att gå hem...
  • jimsan78
    Grodprinsens brud skrev 2013-01-20 14:31:56 följande:
    Här lutar det åt att vi byter bort taktkravet =) Eftersom min sambo inte kan valsa alls och därtill tycker det är lite jobbigt när alla tittar så funderar vi på att köra en lugnare variant och dansa en snygg tryckare någon minut innan vi bjuder upp våra svärföräldrar och därmed förhoppningsvis får igång alla andra att dansa... Har man ingen dans alls att starta upp folk med tenderar folk att bara sitta i ett hörn tills det är dags att gå hem..
    Vi kommer med köra en lunare låt, så det blir mer som en tryckare. All musik spelas på stereon via spotify.
  • TheD

    Vi dansade! Vore pinsamt för min del som dansare att inte dansa ;) Maken är nog det stelaste kylskåpet i världen, puss älskling, men han övade och övade. Både med mig och min mamma. Han är mycket blyg när det komemr till folk han inte känner. För jag tänkte skicka iväg han till dansskoleägaren som gladeligen skulle hjälpa till men det kändes lite fel...

    Tränar man själv och man vet med sig att det finns noll taktkänsla kan man lätt tro att man har hittat takten. Hör med en vän som känner takten om han/hon vill hjälpa till. Bara kolla att du inte flyger iväg på halvtakter och annat ;) Hör med en dansskola annars och berätta vad problemet är. Som andra har sagt, ta med dig din blivande :)


    MIn första kurs kjag undervisade i var det 7-9 åringar som hade noll taktkänsla och det var hemskt! "Hur f*n ska det här gå?" Men det gick! Oändlig mycket tränade och sen några år tillbaka är några av dessa dansare riktigt framgångsrika tävlare.


    Ge inte upp!

  • Fjärilen

    Vet inte om vi höll takten då vi dansade vår första dans. Vi kramade om varandra och snurrade runt till that´s amore av dean martin.

    Gör det som känns bra för er. Man måste inte t  ex dansa vals.

Svar på tråden Dans tips!