• Augusti13

    Ang blommor - hämtar man buketten själv?

    Jag har funderat kring två frågor om brudbuketten:
    1. Jag kommer bara ha en tärna - är det vanligt att hon också har en bukett?
    1. Möjligtvis väldigt dum fråga, hehe, men måste man själv hämta sin bukett på bröllopsdagen? Eller får man den dagen innan? Eller skickas den med bud?

  • Svar på tråden Ang blommor - hämtar man buketten själv?
  • Tokig

    1) Det är nog ganska vanligt att tärnan har en egen liten bukett. Men jag gjorde så att jag frågade min tärna om hon ville ha blommor eller inte. Och så fick det bli som hon ville.

    2) Det beror på vad du vill och vad du vill betala för. Alla alternativ är nog möjliga i de flesta fall men naturligtvis får du betala för budet om du väljer det. Det vanligaste (?) är nog att brudgummen eller någon annan lämplig hämtar buketten innan vigseln.
    Den blomsterbutik vi använde låg vägg i vägg med frisörsalongen där jag gjorde mig i ordning så min man och hans bestman gick in och hämtade blommorna. Bestmannen gick in med de till mig och min tärna (så att min man inte skulle se oss förrän vi var helt klara).

    Ett tips är dock att antingen betala blommorna i förskott eller att få en faktura. Det är väldigt tråkigt att behöva fixa med betalning den dagen.

  • passionsblomman

    Jag svarar också:

    1) Precis som Tokig säger så är det vanligt, men fördenskull inget måste-det är också vanligt utan så att säga.

    2) Ofta brukar bruden vilja se sin bukett, så dagen innan kommer hon ofta till butiken och tittar och godkänner så att säga. Det är inte ovanligt att man då också tar betalningen och den delen så allt sådant är klart.
    Dagen D ser floristen sällan bruden-hon brukar vara hos frissan och ofta kommer någon mycket finklädd man och hämtar den. beroende på hur nervös han ser ut kan man gissa om han är brudgum eller "bara" marskalk. (det är förövrigt jättekul att gissa vilken brud som hör ihop med vem, de helger man har många buketter att lämna ut och brudgummarna kommer en efter en...hihi!)

    Självklart förekommer det också att brudparet kommer båda och är på väg till rådhus/kyrka och hämtar upp  buketten på vägen.
    Vill man jha sin bukett budad till en speciell plats till en garanterad tid, så beställer man ett specialbud. (vanliga bud håller inga exakta tider)

    Man kan givetvis göra upp om att buketten budas hem till ens adress eller andra lösningar, men vanligast är att bruden vill se den och ha chans att få ändringar gjorda innan man slutbetalar. Det beror helt enkelt på vad som passar bäst för den som ska ha buketten och vad man isåfall är beredd att betala för. jag vet en brud som fick sin brudbukett flugen till Italien för att hon skulle ha en med liljekonvaljer-det blev inte en billig bukett kan jag säga, men hon var helnöjd.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Augusti13

    Wow, tack tjejer för grymma svar! Haha, gud vad många frågor man kommer att tänka på inför bröllopet. Perfekt med ett forum, då. Nu får jag leta efter en florist som ligger lagom nära kyrkan :D

  • Chicita

    Jag håller med båda ovanstående om att det inte är nödvändigt för tärnan att ha en bukett, det gör man som man vill.
    Men när jag var tärna så kändes det svårt att hitta något bra att göra av händerna. Och att ha en enkel blomma (så jag ändå skulle kunna hålla brudens bukett enkelt sen) hade varit väldigt skönt att hålla i Glad 
    Det räcker ju med en enda blomma. Kanske med ett band lindat runt skaftet eller nåt. Eventuellt något grönt till.

    Min make hämtade blommorna samma dag som bröllopet var.
    Jag hade inte åkt och sett och godkänt buketten innan eftersom jag litade på min florist och jag inte skulle ha en så avancerad bukett heller för den delen Glad 

  • Angelica och Engin

    Min m2b äger en blomsterbutik och han säger att det vanligaste är att någon hämtar buketten,buketterna samma dag men egentligen pga stress å tidsbrist för paret borde de hämta blommorna dagen innan och förvara de i vatten och svalt t ex garaget,kylen osv.

    OBS!! inga minus grader.!!

  • FruForsmark
    Augusti13 skrev 2013-01-16 13:12:41 följande:
    Jag har funderat kring två frågor om brudbuketten:
    1. Jag kommer bara ha en tärna - är det vanligt att hon också har en bukett?
    1. Möjligtvis väldigt dum fråga, hehe, men måste man själv hämta sin bukett på bröllopsdagen? Eller får man den dagen innan? Eller skickas den med bud?

    1) både och. Helt upp till dig. Jag hade bukett som tärna men mina tärnor hade enbart varsin större ros med grönt.


    2) Nej, det gör mannen med bestman på morgonen (i mitt och vänners fall) =) de har ju hela morgonen på sig medans vi gör oss snygga. Bäst att hämta på morgonen menfunkar innan stängning dagen innan (måste dock förvaras i kyl)

  • Ritak

    Jag har bett min blivande man att plocka upp min bukett när jag sitter och gör min håruppsättning hos frisören Flört

  • 1700tal

    Jag hade också bara en tärna och hon hade en bukett. Och ja, det är vanligt att tärnan har en mindre, ofta matchad bukett som påminner om brudbuketten.


     


    Jag var och tittade på buketten (och lämnade ormhassel från trädgården) dagen innan. Floristen var glad att jag kom så hon fick dubbelkolla allt med mig (min var stooooor). Sen hämtade samt betala min pappa min bukett, tärnbuketten och de 3 corsagerna på bröllopsdagens morgon. Är glad att jag slapp tänka på det den dagen.


     


    Floristen sa att vi kunde hämta den redan kvällen innan om vi ville (vi gifte oss i annan stad) och då skulle hon jobba på för att få den klar men ville inte stressa henne.


     


    Men tror man brukar kunna hämta den kvällen innan om det kniper tidsmässigt.

Svar på tråden Ang blommor - hämtar man buketten själv?